هاتف خلاقیت در سیستان و بلوچستان را به اوج خواهد رساند؟

۱۴۰۱/۰۷/۰۸ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۱۹۴۷
هاتف خلاقیت در سیستان و بلوچستان را به اوج خواهد رساند؟
خانه خلاق و نوآوری هاتف دو رویکرد حمایتی و هدایتی را در دستور کار خود قرار داده و هدف آن توسعه فرهنگ کارآفرینی و حمایت از کسب‌وکارها است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ خانه خلاق و نوآوری هاتف فعالیت خود را در قالب موضوعات نوآوری اجتماعی در مناطق کم برخوردار شهر زاهدان شروع کرد و با وقوع سیل در سیستان و بلوچستان به دامنه فعالیت‌های حمایتی و معیشتی خود افزود. در این خانه خلاق و نوآوری همزمان با فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه در کنار صنایع فرهنگی استان، استودیو تولید محتوا نیز راه اندازی و به سمت اشتغال پایدار گام برداشته شد.

اولین حرکت در شکل دادن به اشتغال پایدار در خانه خلاق و نوآوری هاتف، برگزاری رویداد آموزش و توانمندسازی بود که با حضور داوران و اساتید در قالب بوت کمپ انواع کارگاه‌ها و دوره‌های مهارتی مطرح شد. در این رویداد بالغ بر 60 نفر کارآفرین تاثیرگذار استان، در دانشگاه سیستان و بلوچستان گردهم آمدند.

 

استفاده از ظرفیت‌های استان

با توجه به زیست‌بوم و فضای اجتماعی حاکم بر استان، تمرکز این خانه خلاق و نوآوری بر روی صنایع خلاق با گرایش به صنایع دستی است. این حوزه با اهداف اولیه خانه خلاق و نوآوری هاتف که نوآوری اجتماعی و کارآفرینی به عبارتی مسئولیت‌های اجتماعی است سنخیت بیشتری دارد.

در این استان نیروی جوان به ویژه زنان خانه‌دار هنرمند بسیاری هستند که ظرفیت‌های بی نظیر فرهنگی موجب شده از مهارت های ویژه‌ای همچون رودوزی‌های سنتی از قبیل سوزن دوزی، سیاه دوزی، خامه دوزی و مواردی از این دست و حتی صنایع خرد روستایی مانند حصبربافی، گلیم و قالی بافی به صورت حرفه ای و موروثی بهره‌مند باشند.

 

توسعه فرهنگ کارآفرینی و تولید محصولات فاخر

از اهداف خانه خلاق و نوآوری هاتف می‌توان به توسعه فرهنگ کارآفرینی، حمایت از کسب و کارهای خرد و ارتقای کمی و کیفی آن‌ها، شناسایی افراد خلاق و توانمند جهت هدایت به راه اندازی کسب و کار، صادرات و تجاری‌سازی محصولات فاخر فرهنگی و الگوسازی و توانمندسازی نیروهای بومی استان به منظور تقویت کارآفرینی استان و کاهش شکاف فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

زینب اخ الصنایع مدیر خانه خلاق و نوآوری هاتف با اشاره به کارهایی که تاکنون در این خانه خلاق و نوآوری انجام شده، گفت: در حوزه دکوراسیون و نور از ظرفیت های فرهنگی استان محصولات متفاوتی را تولید کردیم که برخواسته از زیست‌بوم و طبیعت استان است و کاملا تجدیذیر، از مواد طبیعی و دست ساز هستند.

 

رویکرد حمایتی و هدایتی

به گفته اخ الصنایع در دو رویکرد حمایتی و هدایتی این خانه خلاق و نوآوری تاکنون بیش از 12 شرکت خلاق شناسایی و جذب شدند اما حدود 5  شرکت خلاق ما در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در فضایی بالغ بر 400 متر مربع مستقر هستند.

این مجموعه دارای بخش‌های مختلفی از قبیل فضای کار اشتراکی، کافی شاپ، نمایشگاه دائم محصولات، کارگاه تولید نمونه اولیه (فب لب صنایع دستی) و کارگاه تخصصی چوب و رزین و آهنگری، فضای عمومی و جلسات و از همه مهمتر فضای اختصاصی و دفاتر شرکت‌ها است.

یک استودیو تولید محتوا نیز در کنار مجموعه فعال است که تاکنون انگیزشی بوده و در قالب همکاری در برخی از پروژه ها از ظرفیت های آن جهت شناخت و راه اندازی ایده های تولید محتوای خود استفاده می‌شود. همچنین بوتیک گالری در تهران راه اندازی شده تا محصولات تولیدی در معرض دید و فروش قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز