اینماد چطور کسب و کارهای مجازی را مدیریت می‌کند؟

۱۴۰۱/۰۷/۲۰ - ۱۶:۴۸:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۰۴۷
اینماد چطور کسب و کارهای مجازی را مدیریت می‌کند؟
معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت تأکید کرد: در حوزه صوت و تصویر فراگیر ما نشان مشترکی با ساترا تهیه کرده‌ایم که بعدازاین به کسب‌وکارهای دارای اینماد اعطا می‌شود و برخورداری از آن به معنای رعایت استاندارهای اینماد و ساترا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ برنامه این هفته «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو با حضور محمدجواد هادی معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، ندا مصطفوی مدیر فنی سامانه اینماد و فرانک ابوالمعصوم مدیر پایش تجارت الکترونیکی با موضوع سامانه اینماد و کارکرد آن در زیست‌بوم فضای مجازی از این شبکه رادیویی پخش شد.

معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت تأکید کرد: در حوزه صوت و تصویر فراگیر ما نشان مشترکی با ساترا تهیه کرده‌ایم که بعد از این به کسب‌وکارهای فعال در حوزه صوت و تصویر فراگیر اعطا می‌شود و برخورداری از آن به معنای رعایت همزمان استاندارهای اینماد و ساترا است.

برنامه این هفته «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو با حضور محمدجواد هادی معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، ندا مصطفوی مدیر فنی سامانه اینماد و فرانک ابوالمعصوم مدیر پایش تجارت الکترونیکی با موضوع سامانه اینماد و کارکرد آن در زیست‌بوم فضای مجازی از این شبکه رادیویی پخش شد.

معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در ابتدای گفت‌وگو درباره چیستی سامانه اینماد عنوان کرد: بر اساس قانون تجارت الکترونیکی، اینماد به‌عنوان یک الزام برای کسب‌وکارهای الکترونیک در نظر گرفته شده است؛ به‌عبارت دیگر کسب‌وکارهای فضای مجازی برای فعالیت در زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور و دریافت درگاه پرداخت الکترونیک لزوماً باید اینماد دریافت کنند. تعداد ستاره‌های ذیل سامانه نماد اعتبار الکترونیک نیز نشان‌دهنده میزان سطح ریسک خرید از کسب‌وکار اینترنتی است؛ ساده‌تر بخواهم توضیح دهم، نماد الکترونیک مجوز فعالیت و دریافت درگاه پرداخت الکترونیک یک کسب‌وکار است و رتبه اعتماد یا همان تعداد ستاره‌ها کیفیت خدمات آن‌ها را بیان می‌کند.

وی افزود: ذکر این نکته حائز اهمیت است که ما برای عمل به قانون تسهیل مجوز کسب‌وکارها، بخش اعظم نظارت خود را پسینی کردیم تا حداقل سختی مسیر برای کسب‌وکارها را کاهش دهیم و توان توسعه کسب‌وکار خود را داشته باشند، البته عمل به این خط‌مشی پیش از تصویب قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها شروع شده بود.

هادی تصریح کرد: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همواره کسب‌وکارها را تشویق می‌کند که شناسنامه کاری برای خود تشکیل دهند. امروز خوشبختانه بیش از ۱۲۰ هزار کسب‌وکار مجازی دارای اینماد هستند تا کاربران سهولت بیشتری برای بررسی سطح اعتماد به خرید از کسب‌وکارهای فضای مجازی داشته باشند.

ندا مصطفوی در ادامه برنامه درباره فرایند اخذ نماد تجارت الکترونیکی عنوان کرد: اعطای اینماد شش مرحله دارد که شامل احراز هویت، بررسی دامنه، احراز قانون‌مندی، بررسی اطلاعات تماس، تأیید تعهدنامه و پرداخت تعرفه می‌شود و بر اساس تدابیر انجام شده فرایند آن کمتر از یک ساعت انجام می‌شود؛ چرا که مرکز توسعه بخش اعظم فرایند نظارت خود را به‌صورت پسینی برنامه‌ریزی کرده است. اخیراً نیز امکان اعطای اینماد به کسب‌وکارهای خرد ظرف کمتر از 10 دقیقه فراهم شده تا آن‌ها هم بتوانند از این مزایای اینماد بهره‌مند شوند.

در بخش دیگری از برنامه هادی درباره نحوه هماهنگی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تنظیم‌گران بخشی عنوان کرد: باید اذعان کرد که حوزه کسب‌وکارهای مجازی به‌اندازه زیست‌بوم اقتصاد در فضای حقیقی گستردگی دارد؛ بنابراین اساساً یک دستگاه به‌تنهایی قادر به تنظیم‌گری تمام بخش‌های مرتبط با آن نیست و نیاز به همکاری تنظیم‌گران بخشی دارد. فعالیتی که ما در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام می‌دهیم، بررسی مدارک اولیه قانونی کسب‌وکارها شامل اطلاعات هویتی، مکان استقرار و سایر مدارک عمومی است؛ در کنار زیرساختی با حضور ۲۵ دستگاه، پنل یکپارچه نظارت با هماهنگی معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه تشکیل شده است تا تنظیم‌گران بخشی نسبت به بررسی مسائل تخصصی اقدامات لازم را انجام دهند، برای مثال در مورد صوت و تصویر فراگیر سازمان ساترا که بر اساس قانون متولی تنظیم‌گری این حوزه است با اتصال به سامانه مذکور فرایند نظارتی خود را اجرا می‌کند.

وی افزود: کسب‌وکارهای اینترنتی به دو بخش پرریسک (مشاغل اقامتی، سلامت، فرهنگی، صوت و تصویر فراگیر) و کم‌ریسک (پوشاک، لوازم‌تحریر و...) تقسیم می‌شوند؛ بر همین اساس فعالان حوزه فعالیت‌های پرریسک باید پیش از دریافت اینماد مجوز فعالیت از تنظیم‌گر بخشی دریافت کنند؛ اما کسب‌وکارهای کم‌ریسک به‌صورت پسینی تحت نظارت قرار می‌گیرند؛ همچنین امکانی فراهم شده است تا مردم نیز امکان مشارکت در فرایند نظارتی را داشته باشند و چنانچه تخلفی مشاهده کردند، نسبت به ثبت آن در سامانه اقدام کنند.

ایشان تأکید کرد: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در همکاری با سایر تنظیم‌گران امکانی را فراهم کرده است که دیگر نیازی به دریافت چند نشان برای کسب‌وکارها نباشد؛ به‌عنوان‌مثال در حوزه صوت و تصویر فراگیر ما نشان مشترکی با ساترا تهیه کرده‌ایم که بعد از این به کسب‌وکارهای حوزه صوت و تصویر فراگیر اعطا می‌شود و برخورداری از آن به معنای رعایت همزمان استاندارهای اینماد و ساترا است.

مصطفوی در ادامه برنامه درباره تعرفه دریافت اینماد گفت: این تعرفه مصوب قانونی است که در مشابه سایر مجوزها به عنوان حقوق و عوارض دولتی در حساب خزانه وصول می‌شود و مبلغ آن نیز برای اینماد معمولی ۱۷۵ هزار تومان برای دو سال و برای اینماد بدون ستاره (کسب‌وکارهای خرد) ۵۰ هزار تومان برای یک سال است.

در ادامه معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خصوص مدت زمان حفظ اطلاعات مرتبط با تخلفات کسب‌وکارها در شناسنامه الکترونیک آن‌ها گفت: کلیه فعالیت‌های اقتصادی از جمله کسب‌وکارهای الکترونیکی باید از گمنامی خارج شوند و چنانچه تخلفی داشتند، در شناسنامه الکترونیک آن‌ها ثبت شود تا مردم امکان بررسی سوابق را داشته باشند. البته اکنون نیز کاربران با کلیک روی اینماد درون تارنماها امکان مشاهده سوابق کسب‌وکارهای دارای اینماد را دارند.

وی افزود: اطلاعاتی که بعد از بازکردن شناسنامه اینماد کسب‌وکارها مشاهده می‌شود، مربوط به شکایات بدون پاسخ است ;i پاسخ مناسبی دریافت نکرده و همچنین تأخیر در پاسخگویی به شکایات. تخلفات هم بسته به شدت در چهار سطح 1 تا 4 دسته‌بندی می‌شوند که تخلفات سطح 1، یک ماه، تخلفات سطح 2، دو ماه، تخلفات سطح 3، سه ماه و تخلفات سطح 4، چهار ماه در شناسنامه اینماد باقی می‌ماند.

مدیر فنی سامانه اینماد در ادامه برنامه درباره وجود سازوکارهای مشابه اینماد در کشورهای دیگر عنوان کرد: دولت‌های مختلفی مانند چین، هند، کانادا، کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، نیوزلند و... از نمادهای اعتماد (تراست سیل) مختص به خود برای کسب‌وکارهای مجازی استفاده می‌کنند. برخی از کشورها هم از خدمات اعتبارسنجی شرکت‌های پیمانکار خصوصی جهت نمایش اعتبار یک کسب‌وکار الکترونیک استفاده می‌کنند، البته برخی موضوعات بین‌المللی مهم مانند مبارزه با پول‌شویی برای همه کشورها اهمیت دارد. جالب است که بدانید اینماد ایران موفق به کسب رتبه برتر از شورای تسهیل تجاری و کسب‌وکار الکترونیکی آسیا و اقیانوسیه (ایفکت) شده است.

مصطفوی در ادامه درباره کارکردهای اینماد برای کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: اولین فایده دریافت نماد تجارت الکترونیکی کمک به جلب اعتماد کاربران است؛ چرا که کاربر با مشاهده اینماد تا حدی آسوده خیال می‌شود که این کسب‌وکارهای مجازی از استانداردهای مشخص بهره‌مند هستند، بنابراین مشاغلی که بخواهند در فضای قانونی فعالیت کنند از دریافت اینماد منفعت مناسبی کسب خواهند کرد.

در ادامه فرانک ابوالمعصوم، مدیر پایش تجارت الکترونیکی درباره کاربرد ستاره‌های ذیل اینماد عنوان کرد: همان‌طور که همکاران بنده اشاره کردند، یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینماد افزایش اعتماد عمومی به کسب‌وکارهای اینترنتی است، همچنین اینماد مشاغل اینترنتی را ترغیب می‌کند تا فرایند خودمراقبتی را در حوزه کاری خود گسترش دهند تا رضایت مشتری بیشتر جلب شود. کاربران نیز با توجه با رتبه کسب‌وکارها که ستاره‌ها آن را مشخص می‌کند، امکان انتخاب فروشگاه‌های برتر را خواهند داشت.

وی افزود: البته اعتماد یک مسئله طیفی است و نمی‌توان انتظار داشت که صرف دریافت اینماد به معنای عدم وجود هرگونه کاستی باشد؛ اما ما برای دقیق‌تر شدن ارزیابی‌ها با مشخص‌کردن معیارهای دسته‌بندی شده، کسب‌وکارهای اینترنتی را بر اساس رتبه اعتماد 1 تا 5 ستاره تقسیم‌بندی کرده‌ایم و هر کسب‌وکار مجازی بعد از دریافت اینماد و رعایت حداقل‌ها، با رعایت الزامات هر سطح امکان ارتقا و دریافت ستاره‌های بیشتر را خواهد داشت. البته ما همواره به کاربران توصیه می‌کنیم تا شناسنامه کسب‌وکارها را مطالعه کنند و سوابق کسب‌وکار را نیز مورد بررسی قرار دهند.

مصطفوی در خصوص نحوه تعامل و نظارت مستقیم تنظیم‌گران بخشی در سامانه اینماد گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پنل نظارت یکپارچه بر کسب‌وکارهای اینترنتی دسترسی مستقیم به تنظیم‌گران بخشی داده است تا آن‌ها به‌عنوان نهاد متخصص تخلفات احتمالی را ثبت کنند تا در قالب اخطار نظارتی به کسب‌وکار ابلاغ و فرایندهای نظارتی پس از آن طی شود.

ابوالمعصوم در خاتمه درباره مردمی‌سازی نظارت در اینماد عنوان کرد: اینماد همواره سعی کرده است تا علاوه بر گزارش تخلف مردمی، بازخوردهای کاربران را نسبت به کسب‌وکارها دریافت و آن‌ها را در رتبه‌بندی فعالیت کسب‌وکارها اعمال کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز