اجرای ۵ پروژه ملی دانش‌بنیان به صنعت غذا رونق می‌بخشد

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۴:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۹۳۹۶
اجرای ۵ پروژه ملی دانش‌بنیان به صنعت غذا رونق می‌بخشد
صنعت غذا یکی از راهبردی‌ترین صنایعی است که طی سال های اخیر به کمک فناوری‌های زیستی توسعه یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ عرصه‌ای که فقط به تامین غذای مردم مرتبط نیست بلکه نقشی اثرگذار در سلامت و امنیت جامعه نیز دارد. به همین دلیل کشورها تلاش می کنند راه ورود فناوری های نوین به ویژه فناوری‌های زیستی به این حوزه را تسهیل کنند و در این صنعت خودکفا شوند.

در همین راستا ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌های ملی برای توسعه بخشیدن به صنعت غذا در کشور اجرایی کرده است تا نیازها با توانمندی های بومی به پاسخ برسد. به طور مثال اجرای 5 پروژه ملی برای تولید محصولات غذایی با کمک فناوری های زیستی یکی از این تلاش ها است که با همراهی شرکت های دانش بنیان عملیاتی خواهد شد.

تولید صنعتی شکرسبک (40 هزار تن محصول در سال)، تولید صنعتی کربوکسی متیل سلولز (300 تن محصول در سال)، تولید استارتر لبنی (60 هزار بسته در سال)، تولید اسانس، عصاره و چاشنی (1000 کیلوگرم محصول در سال) و تولید آنزیم‏های صنعت آرد و نان (60 تن محصول در سال) 5 پروژه ای است که با هم فکری و هم افزایی نهادهای مرتبط و مجموعه‌های دانش بنیان اجرا می شود.

البته در کنار این طرح‌ها پروژه های تولید صنعتی ژلاتین (3500 تن محصول در سال)، تولید صنعتی لاکتوز (4 هزار تن محصول در سال)، تولید پپتون و محیط کشت باکتریایی و بازیافت ضایعات نان برای تولید نان لاکتیکی یا نان فراسودمند نیز در دست اقدام است.

اجرایی شدن این طرح ها با چالش هایی همچون توسعه زیرساخت های لازم برای تولید افزایه های غذایی (وزارت صمت و جهاد کشاورزی)، افزایش تعرفه افزایه هایی که در داخل کشور تولید می شود (وزارت صمت و جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو) و اعطای مشوق های لازم برای ایجاد واحدهای فرآوری و بسته بندی (وزارت صمت و جهاد کشاورزی) روبرو است که با اقدامات و همکاری های مشترک مرتفع خواهند شد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز