۳۲ماه زندان برای فعال توییتری!

۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۰۹:۲۶:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۹۵۸۶
۳۲ماه زندان برای فعال توییتری!
پزشک زن تونسی تبار به اتهام لایک کردن یک ویدیو در توییتر به ۳۲ ماه زندان محکوم شد!

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ اخیرا خبری جدید در جهان منتشر شده است که سوژه خوبی برای فعالیت حقوق زنان به نظر می‌رسد اما ظاهراً معیار این فعالان، رسانه‌ها و سلبریتی‌های غربی برای ابراز نگرانی و پست یا استوری گذاشتن صرفا دریافت حق رپرتاژآگهی است، آن‌ها به وضوح نشان می‌دهند که قلم و اندیشه‌ای که دارند قابل خرید و فروش است.

بر اساس برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها دادگاهی در عربستان خانم «مهدیه المرزوقی» پزشک تونسی تبار را به اتهام «توهین به نظام سعودی» محکوم به ۱۵ سال زندان کردن است! ماجرا زمانی جالب می‌شود که شما متوجه شوید دلیل صدور این کیفرخواست برای خانم المزروقی فقط پسندکردن (لایک کردن) یک فیلم از تجمعات هواداران حزب‌الله در پایتخت تونس، در شبکه اجتماعی توئیتر بوده است!
برابر اعلام برادر خانم مهدیه المزروقی، این پزشک ۵۱ ساله تونسی تبار از سال ۲۰۰۸ در عربستان زندگی و کار می‌کند. وی در توضیحات خود می‌افزاید که خواهرش به دنبال لایک کردن (پسندیدن) یک ویدئو منتشر شده از تظاهرات طرفداران حزب‌الله در مقابل یکی از اماکن  محوطه شهرداری پایتخت تونس، در سال ۲۰۲۰ توسط مقامات سعودی دستگیر می‌شود و حالا خبر رسیده که وی به ۳۲ماه حبس محکوم شده است!
برادر این پزشک خانم تصریح می‌کند که بازجویی‌ها از وی برای این اتهام حدود یک سال طول کشیده است، بعد از مرحله بازجویی و تکمیل تحقیقات وی توسط دادگاه به ۲سال و ۸ ماه زندان همچنین یکسال حبس تعلیقی محکوم شده است، البته دادگاه اولیه وی را به پانزده سال حبس محکوم می‌کند که پس از درخواست وکیل تسخیری این پزشک زن، حکم به ۳۲ماه تقلیل پیدا می‌کند.
البته این اولین بار نیست که مقامات سعودی برخوردهای خشنی با فعالین شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر انجام می‌دهند، آن‌ها پیشکسوت برنتافتن صدای مخالف در جهان هستند اما حق السکوت می‌پردازند تا هیچ نهاد حقوق بشری و سلبریتی هالیوودی درباره‌ سرنوشت منتقدین و زنان این کشور نگران نشود، متاسفانه خبرفروشان غربی معیار پول را برای پوشش یا عدم پوشش اخبار در اولویت قرار می‌دهند.
قضیه قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه نگار عربستانی در سفارت این کشور در آنکارا را هم که کنار بگذاریم،‌ فعالین منتقد رسانه‌ای عربستان به هیچ وجه اجازه توهین یا حتی فکر کردن بر خلاف حاکمان سعودی را ندارند، برای مثال مدتی پیش از خانم مزروقی یک شهروند آمریکایی-عربستانی به نام «سعد ابراهیم الماضی» به دلیل توئیت‌های انتقادی علیه رژیم سعودی، به شانزده سال حبس و ۱۶ ممنوعیت سفر پس از پایان دوره زندان محکوم شده بود و اکنون در حال طی دوره محکومیت خود در زندان سعودی است!

انتهای ‌‌‌پیام/

حبس فعال توییتری

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز