رقیب ایرانی توییتر را به چالش می‌کشد؟

۱۴۰۱/۱۰/۰۲ - ۱۹:۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۴۱۴۴۲۵
رقیب ایرانی توییتر را به چالش می‌کشد؟
شرکت مالک پیام‌رسان گپ در روزهای اخیر از میکروبلاگ ویراستی به عنوان جدیدترین محصول فناورانه خود رونمایی کرد

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ «ویراستی»، جدیدترین محصول  شرکت فناوری اطلاعات توسعهٔ سامان را می‌توان به نوعی به عنوان نمونۀ ایرانی توییتر آمریکایی برشمرد. 

انسان به سبب ذات اجتماعی خود همواره به صحبت با هم‌نوعان خود و اشتراک‌گذاری افکارش با آن‌ها علاقه داشته است، ظهور فضای مجازی هم نتوانست این رفتار مردم جهان را تغییر دهد، شاید تنها تفاوت فضای مجازی با حقیقی در ابراز عقاید، بی‌پرواتر صحبت کردن آن‌ها باشد.

وبلاگ‌ها اولین عرصه در فضای مجازی بودند که فرصتی برای کاربران فراهم کردند تا عقاید خود را بین یکدیگر به اشتراک بگذارند اما تحول سلایق مخاطب طی سالیان اخیر و علاقه‌مند شدن آن‌ها به استفاده از میکرومحتواهای فضای مجازی سبب شد تا دیگر کسی حوصلۀ مشاهدۀ فیلم‌های طولانی یا خواندن متن‌های بلند را نداشته باشد.

موضوعی که سبب شد تا شبکه‌های اجتماعی با امکان به اشتراک گذاری ویدئوهای یک دقیقه‌ای و میکروبلاگ‌هایی مانند توییتر که کاربران به سبب ماهیت آن مجبور به خلاصه نویسی بودن، شهرت پیدا کنند.

ایجاد ارتباط مستقیم میان کاربر و صاحب پیام، در کنار شهرتی که رسانه‌های اجتماعی به مرور برای عده‌ای از افراد ایجاد می‌کردند، باعث شد تا بسیاری از سیاستمداران، هنرمندان و ورزشکاران تصمیم بگیرند تا بر بستر آن‌ها رسانۀ شخصی خود را راه‌اندازی کنند، مزیت دیگری که افراد مشهور تصور می‌کردند، رسانه‌های اجتماعی نسبت به رسانه‌های سنتی دارند، امکان انتشار هرآنچه بود که اراده می‌کردند، بدون دخالت سردبیران سنتی بود، تصوری که البته درست از آب در نیامد و هرپلتفرمی در دنیا تیمی را در نظر گرفت تا محتوای خلاف مقرراتش را کنترل کند.

حضور افراد شاخص در رسانه‌های اجتماعی به مرور رسانه‌ها را ترغیب کرد تا صفحات شخصی آن‌ها را دنبال کنند و اخبار کوتاهی که افراد مشهور منتشر می‌کردند را پوشش دهند اما یک باور نادرست در این میان برای چهره‌های شاخص شکل گرفت که حضور آن‌ها در یک پلتفرم خاص سبب می‌شود که خبرنگاران و رسانه‌ها به سراغ آن‌ها بیایند و مواضعی که اتخاذ می‌کنند را بازنشر نمایند، در حالی که جایگاه حقوقی و ارزش اخباری که فردی منتشر می‌کند، دلیل بازنشر آن است.

فناوران ایرانی که این نیاز کاربران را شناسایی کردند به فکر رفعش افتاده‌اند،  شرکت فناوری اطلاعات توسعهٔ سامان به عنوان مالک پیام‌رسان گپ که قرار است به زودی با برقراری ارتباط داخلی با بزرگترین پیام‌رسان روس زبان (فی‌کنتاکه) به یک پیام‌رسان چند ملیتی بدل شود، مجموعه‌ای است که میکروبلاگ ویراستی را منتشر کرد تا نیاز کاربران شخص و کسانی که فکر می‌کنند، بیان افکارشان به صورت متن‌های کوتاه سودمند است، در جغرافیای سایبری ایران برطرف شود.

ویراستی

محیط میکروبلاگ «ویراستی» از هفت دکمه برای دسترسی به بخش‌های (ویترین، جستجو، اعلان، نمایۀ شخصی، پست‌های ذخیره‌شده، تنظیمات و پیام‌ها شخصی) تشکیل شده است و در دو نسخۀ دکستاپ و موبایل در دسترس کاربران قرار دارد، علاقه‌مندان می‌توانند برای نصب این برنامۀ ایرانی به وب‌سایت آن و فروشگاه‌ها برنامک ایرانی (کافه‌بازار، مایکت) مراجعه کنند.

به گزارش برنا برخی از مدیران وزارت ارتباطات به عنوان متولی فنی فضای مجازی با حضور در این میکروبلاگ ایران و انعکاس مواضع خود بر بستر آن به صورت عملی و میدانی در حال حمایت از توان جوانان نخبۀ ایرانی هستند و رسانه‌ها نیز به واسطۀ همین حضور تعدادی از اخباری که منتشر می‌کنند با استفاده از این بستر است.

ضمن اینکه سوابق مثبت شرکت سازندۀ ویراستی نوید دهندۀ بهبود رابط کاربری آن در روزهای آینده و قابلیت سکوی مذکور برای رقابت با نمونۀ خارجی در داخل مرزهای ایران است، موضوعی که نیاز به حمایت هرچه بیشتر مسئولان و رسانه‌ها دارد تا جوانان نخبۀ ایرانی با توان بیشتری برای ارتقاء محصولات خود تلاش کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز