گام تحولی جوانان نخبه ایرانی در صنعت فولاد

۱۴۰۱/۱۰/۳۰ - ۱۶:۳۴:۳۴
کد خبر: ۱۴۲۵۲۶۲
گام تحولی جوانان نخبه ایرانی در صنعت فولاد
نخستین روز از چهارمین همایش دوسالانه "بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن" با رونمایی از ۳ کاتالیست جدید همراه شد.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ مراسم افتتاحیه چهارمین همایش دوسالانه "بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن" روز گذشته (پنج شنبه، 29 دی) برگزار شده و در قالب آن از سه کاتالیست در حوزه فولاد رونمایی شد.

شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو که در حوزه تولید و بومی سازی کاتالیست فعالیت دارد، معمولا همه ساله به معرفی ۲ الی ۳ محصول جدید تجاری‌سازی شده در صنعت می پردازد، در این همایش نیز از سه کاتالیست‌ بهبود یافته احیاء مستقیم آهن که توسط این شرکت بومی سازی شده اند رونمایی شد که این کاتالیست ها مورد استفاده در صنعت فولاد هستند.

این کاتالیست‌ها به لحاظ کیفی و عملکردی توانسته‌اند در طول ۴سال استفاده در مقیاس نیمه صنعتی در مدول های فولادی، استانداردهای لازم را با موفقیت بگذرانند. در این همایش نیز علاوه بر تشریح مشخصات فنی این محصولات، از آنها رونمایی شده و در این زمینه قراردادی نیز منعقد شد. 

در این راستا، مهران رضایی، مدیر مهندسی و تحقیقات کاتالیست شرکت نفت و گاز سرو با اشاره به رونمایی از کاتالیست‌های جدید اظهار کرد: از سال ۸۴، تولید کاتالیست را با همکاری شرکت فولاد خوزستان آغاز کردیم و در آن دوره و بعدها این شرکت برای بررسی عملکرد کاتالیست ها همکاری بسیار خوبی با ما داشت و در نتیجه این تعاملات در حال حاضر ۷۰ درصد کاتالیست آهن اسفنجی کشور توسط شرکت نفت و گاز سرو تولید می‌شود. 

وی واحد تحقیقات و توسعه این شرکت را یکی از پیشرفته‌ترین واحدهای تحقیقات بخش خصوصی برشمرده و افزود: ما در واحد تحقیقاتی خود می‌توانیم مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی را شبیه‌سازی کنیم. 

رضایی با برشمردن مهمترین چالش‌های فرآیند ریفرمینگ ادامه داد: ما در توسعه و بهبود محصولات فعلی بر چالش‌ها و نکات موجود توجه کرده‌ایم و بر اساس یک مدل مفهومی، بهبود مقاومت در برابر تشکیل کربن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. 

مدیر مهندسی و تحقیقات کاتالیست شرکت نفت و گاز سرو ویژگی‌های ۳ کاتالیست جدید این شرکت را توضیح داد و گفت: ما در فرمولاسیون محصولات جدید، از ترکیبات جدید استفاده کرده‌ایم و محصولات جدید خصوصیات احیا پذیری بهتری نسبت به نمونه های قبل دارند و می‌توانند در زمان کوتاه‌تری در سرویس قرار گیرند.

در ادامه این مراسم حسین تقی کهزاد، مدیرعامل شرکت فولاد شایگان در خصوص نگهداری از کاتالیست توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: نگهداری از کاتالیست شامل نگهداری در زمان بهره برداری، نگهداری در زمان توقف ونگهداری در حین راه اندازی می شود.

وی با اشاره به روند بومی سازی کاتالیست ها و همکاری هایی که طی سال های گذشته میان برخی شرکت های فولادی با شرکت دانش بنیان تولیدکننده کاتالیست ها صورت گرفته، اظهار کرد: از دهه 80 قراردادهای تحقیقاتی متعددی میان شرکت سرو و فولاد خوزستان منعقد شد و پس از آزمایش های متعدد و اصلاحات انجام شده، در سال 1390، به تایید نهایی آنها رسیدیم. پس از آن نمونه پایلوت ساخته شد و در نهایت در سال 1391 قرارداد یک ریفرمر کامل منعقد شد که نتیجه این اقدام بومی سازی کامل کاتالیست مربوطه بود که خرید این کاتالیست از خارج از کشور را قطع می کرد.

کهزاد در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه در این سال‌ها یک بیراهه حمایت از تولید داخل هم شکل داده‌ایم، خاطرنشان کرد: هر شرکت برای تولید یک محصول باید در سامانه جامع تجارت ثبت سفارش کند. ما باید بتوانیم واردات هم داشته باشیم و از ساخت داخل اطمینان پیدا کنیم تا پس از آن واردات را قطع کنیم.

مدیر عامل شرکت فولاد شایگان در پایان با طرح این سوال که چرا این روزها حال صنعت به ویژه صنعت فولاد خوب نیست؟، گفت: ما در کشور در فصل تابستان مشکل برق داریم و در فصل زمستان مشکل گاز. به این ترتیب در طول سال تنها 7 تا 8 ماه را با ظرفیت کامل کار میکنیم. ما در ساماندهی و ایجاد تشکل ضعف داریم و ظرفیت نقدپذیری نداریم. اما در صنعت فولاد ، عقلانیت نسبت به سیاست، حاکمیت بیشتری دارد و این همایش فضای خوبی است که تعاملات میان بزرگان صنعت فولاد شکل بگیرد و حال بد صنعت فولاد به حال خوب تبدیل شود.

چهارمین همایش "بومی‌سازی کاتالیست در فرایند احیای مستقیم آهن" طی روزهای ۲۹دی تا 1 بهمن در جزیره کیش درحال برگزاری است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز