دانشمند ایرانی راز لئوناردو داوینچی نقاش معروف را افشا کرد!

۱۴۰۱/۱۱/۲۶ - ۱۹:۴۰:۴۰
کد خبر: ۱۴۳۷۴۱۲
دانشمند ایرانی راز لئوناردو داوینچی نقاش معروف را افشا کرد!
دانشمند ایرانی الاصل و تیم تحقیقاتی وی مدعی هستند که نخستین بار داوینچی نقاش و دانشمند معروف ایتالیایی نیروی گرانش را کشف کرده است.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ یافته‌های "مرتضی قریب" پژوهشگر ایرانی الاصل و تیم همراه وی در آمریکا حکایت از این دارد که احتمالاً سال‌ها پیش از انیشتن و نیوتن، لئوناردو داوینچی نقاش معروف ایتالیایی در قرن شانزدهم میلادی، نیروی گرانش را کشف کرده است! این تیم تحقیقاتی ادعای خود را براساس بررسی یادداشت‌ها و طراحی‌های داوینچی مطرح می‌کنند.

کشف مهم دانشمند ایرانی درباره داوینچیپژوهشگران مذکور با بررسی یکی از یادداشت‌های داوینچی متوجه شده‌اند که وی با انجام آزمایش‌های گوناگون دریافته است که گرانش نوعی از نیروی شتاب است. طبق بررسی‌های کارشناسی انجام شده، این نقاش معروف به رغم محدودیت‌هایی که داشته است، موفق به ارائه مدلی دقیق از نیروی ثابت گرانشی شده، مسئله‌ای که موجب حیرت محققان گردیده است!

دانشمند ایرانی، مرتضی قریب اعتقاد دارد که بررسی چنین مسئله‌ای از سوی داوینچی در قرن شانزدهم میلادی به خوبی نشان می‌دهد که وی تا چه حد درک بیشتری نسبت به زمان خویش داشته است!

 

بیان سادۀ مدل سازی داوینچی را می‌توان چنین شرح داد؛ فرض کنید یک توپ به‌صورت افقی درحال حرکت روی یک صخره است و پس از رسیدن به لبه صخره به پایین سقوط می‌کند. ولی این سقوط نه به‌خاطر نیرویی نامرئی که توپ را به پایین بکشد، بلکه به‌خاطر پایان لبه صخره است. وقتی صخره‌ای وجود ندارد، مسیر حرکت توپ تغییر می‌کند و شتاب آن به‌جای حالت افقی در حالت عمودی ادامه می‌یابد.

نظر داوینچی دربارۀ گرانش چیست؟

کشف مهم دانشمند ایرانی درباره داوینچی

این دانشمند و نقاش مشهور ایتالیایی برای انجام آزمایش خود، آب یک کوزه را روی زمین ریخته بود، وی در نوشته‌های خود دربارۀ این آزمایش چنین می‌نویسد؛ «آبی که به‌سمت زمین سقوط می‌کند، دارای شتاب و جهت آن به‌سمت پایین است. داوینچی همچنین سعی کرده بود تا به‌صورت ریاضی سازوکار‌های داخلی اشیای درحال‌سقوط را در طول زمان نشان دهد. هدف او اندازه‌گیری افزایش شتاب اشیایی بود که شتاب آن‌ها در هر ثانیه از سقوط بیشتر می‌شود.

پژوهشگران آمریکایی به رهبری مرتضی قریب جهت صحت سنجی محاسبات این دانشمند ایتالیایی اقدام به شبیه‌سازی مدل‌سازی وی کرده بودند، یافته‌های این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که هرچند پاسخ معادلات داوینچی به این مسئله اشتباه بوده است اما این دانشمند ایتالیایی به روشی درست از این معادلات نادرست استفاده کرده، هرچند این مسئله چیزی از ارزش تلاش‌های وی کم نمی‌کند. برای قضاوت داوینچی باید به این نکته توجه کنیم که در زمان زندگی وی ابزار مناسبی برای سنجش متغییری مانند زمان وجود نداشته است بنابراین باید وی دارای عملکردی درخشان نسبت به زمان زندگی خود دانست.
انتهای پیام/
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز