دبیر ستاد ویژۀ نانوفناوری: نانوفناوران تأثیر زیادی در کنترل کرونا در ایران داشتند / نانو داروی ایرانی ۵۹۳ میلیون تومان درمان بیماران سرطانی را ارزان کرد

۱۴۰۱/۱۲/۱۸ - ۱۴:۵۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۶۴۵۴
دبیر ستاد ویژۀ نانوفناوری: نانوفناوران تأثیر زیادی در کنترل کرونا در ایران داشتند / نانو داروی ایرانی ۵۹۳ میلیون تومان درمان بیماران سرطانی را ارزان کرد
عماد احمدوند دبیر ستاد ویژۀ فناوری نانوفناوری محصولات نانویی تأثیر زیادی در کنترل بیماری کرونا داشت، دانشمندان ایرانی نانو دارویی ساختند که تزریق های 700 دلاری را به تزریق 1 میلیون تومانی تبدیل کرد.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ نانو فناوری یکی از مهم‌ترین عرصه‌های علمی است که ایران اسلامی طی سال‌های گذشته پیشرفت بسیار چشم‌گیری در آن داشته است به نحوی که کشور ما در حال حاضر رتبۀ چهارم تولید این علم در جهان را در اختیار دارد.

دانشمندان این عرصه طی سال‌های متمادی توانسته‌اند بسیاری از مسائل کلان کشور را حل کنند، ایران محصولات راهبردی زیادی در عرصۀ نانوفناوری دارد، یکی از حوزه‌های کاربردی که دانشمندان ایرانی محصولات زیادی برای ارتقاء توان علمی و فناوری کشور در آن تولید کردند، «درمان و پیشگیری از بیماری» است، عماد احمدوند، دبیر ستاد ویژۀ فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار علمی و فناوری برنا به تشریح برخی از دستاوردهای ایران اسلامی در این حوزه پرداخت.

عماد احمدوند دربارۀ گسترۀ حوزۀ تولیدات محصولات نانوفناوری به خبرنگار برنا گفت: حوزۀ درمان یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که محصولات نانویی ایران در آن حضور جدی دارد. دانشمندان نانوفناوری ایران اسلامی موفق به توسعۀ چندین نوع داروهای ضد سرطان شده‌اند که بعضاً از مرحلۀ تحقیق تا تولید برخی از آن‌ها، بیش از نه سال زمان صرف گردیده است، این نانوداروهای تولید شده علاوه بر رفع نیاز داخل به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود.

وی افزود: برای مثال در حال حاضر داروی پاکنونینب که پیشتر هر جعبه (ویال) آن با قیمت بیش از یکهزار یورو وارد کشور می‌شد بومی‌سازی شد، داروی «نانوسینا» (ویژۀ درمان سرطان سینه) دیگر داروی مهمی است که دانشمندان ایران موفق به بومی‌سازی آن گردیده‌اند، قیمت واردات داروی مذکور پیش از تولید نمونۀ داخلی بالغ بیش از هفتصد دلار بود! امروز داروهای مورد اشاره بعضاً با قیمتی کمتر از یک میلیون تومان به بیمار می‌رسند و نیاز کشور را رفع می‌کنند.

عماد احمدوند

دبیر ستاد نانوفناوری تصریح کرد: بومی سازی داروهای پرکاربرد علاوه بر اینکه سبب کاهش خروج منابع ارزی از کشور می‌شود، دسترسی مردم شریف ایران به درمان را هم تسریع می‌کند، همین داروی «نانوسینا» را بیمار نیاز داشت که بالغ بر هجده تزریق «هفتصد تا هشتصد دلاری» انجام دهد اما امروز با قیمت بسیار ارزانی در دسترس دارد، البته شرکت خارجی بعد از بومی‌سازی دارو توسط نانوفناوران ایرانی، قیمت آن را به حدود سیصد دلار رساند اما داروی مذکور با قیمت ارزان و کیفیتی خوب بومی‌سازی و اکنون در اختیار بیماران ایرانی قرار دارد.

این مدیر علمی تأکید کرد: فارغ از مباحث اقتصادی باید به اثرات اجتماعی بومی‌سازی این داروها نیز توجه داشته باشیم. تلاش نانوفناوران کشور سبب شده تا امروز طیف بزرگتری از مردم ایران به درمان‌های پیشرفتۀ سرطان دسترسی داشته باشند، درمان سنتی و غیرنانویی سرطان، عوارض شدیدی از جمله ریزش مو، عوارض کبدی و قلبی قابل توجه به همراه داشت اما در درمان نانویی، دارو مستقیم به توده‌های سرطانی حمله می‌کند و مانع از آسیب دیدن بخش‌های غیر درگیر بدن می‌شود به همین جهت عوارض ناشی از درمان نسبت به نمونۀ سنتی بسیار ناچیز یا صفر خواهد بود. (احتمال تأثیر پذیرفتن سایر اعضای بدن از دارو در این روش بسیار پایین است) 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: محصول دیگری که بسیار پیشرفته و مهم است، داروی نانویی شرکت «نانو دارو پژوهان» بوده که آن ‌هم نیز برای درمان نوع خاصی از سرطان سینه به کار می‌رود، علت توسعۀ محصولات متعدد برای درمان سرطان سینه، شیوع جدی آن در کشور است.

احمدوند در ادامه درخصوص فعالیت‌ دانشمندان نانوفناور کشور ما برای پیشگیری از بیماری به خبرنگار برنا گفت: نانوفناوران ایران در حوزۀ حوزه پیشگیری از بیماری‌ هم فعالیت‌های مهم زیادی انجام داده‌اند. یکی از این تلاش‌ها در زمان شیوع پاندمی کرونا تأثیر جدی خود بر نظام سلامت کشور را نشان داد.

وی افزود: ایران طی سال‌های قبل اقدامات مؤثر زیادی برای توسعۀ نانوالیاف و تولید فیلترهای نانویی انجام داده بود. پیش از کرونا این فیلترها در نیروگاه‌های کشور استفاده می‌شد و کشورهای چین و کره‌جنوبی نیز مقصد صادراتی محصولات ایرانی بودند اما بعد از کرونا این فناوری فیلترسازی در تولید ماسک‌‍‌های مؤثر در درمان کرونا تأثیر به سزایی داشت، ماسک‌های معمولی توان مقاومت در برابر ویروس بسیار کوچک کرونا را نداشتند اما دانشمندان ما با توجه به اینکه توانسته بودند تا الیافی در مقیاس میکرونانومتری توسعه دهند، موفق به تولید ماسک‌هایی پیشرفته شدند که نقش مهمی در کنترل بیماری کرونا ایفا کردند، در آن زمان به سرعت خطوط تولید الیاف نیروگاهی با تغییر محصول، شروع به تولید محصولات ویژۀ کنترل کرونا کردند و در فاصله‌ای کوتاه مسئله کشور در دسترسی به ماسک نانو حل شد.

احمدوند در خاتمه گفت: در همان دورۀ کرونا دانشمندان نانوفناور ما توانستند از فناوری نانو در تولید مواد ضدعفونی کنندۀ کارآمد نیز به خوبی استفاده کنند، مواردی که در کنار واکسیناسیون و مراقب‌های بهداشتی توانست به کنترل پاندمی کرونا در ایران کمک کند.

انتهای پیام/

نظر شما