حدادعادل: هیچ شاعری در سرودن منظومه عاشقانه به پای نظامی شاعر بزرگ ایرانی نرسیده است

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - ۱۵:۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۲۴۰
حدادعادل: هیچ شاعری در سرودن منظومه عاشقانه به پای نظامی شاعر بزرگ ایرانی نرسیده است
عصر امروز آیین افتتاحیه دومین همایش ملی «آیین سخن» با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی بخشی‌زاده، معاون صدا رسانه ملی و جمعی از پیشکسوتان رادیو در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ مراسم افتتاحیه دومین جشنواره «آیین سخن» با محوریت گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی عصر امروز در استودیو شماره یک ساختمان معاونت صدا رسانه ملی برگزار شد.

محمدجواد محمدزاده، مدیر رادیو ایران در ابتدای مراسم عنوان کرد: امروز دومین جشنواره آئین سخن برگزار می‌شود، مهلت ارسال آثار تا ۲۵ اردیبهشت خواهد بود، نام‌گذاری دومین جشنواره آیین سخن به نام «نظام گنجوی» چند دلیل داشت.

وی افزود: دلیل نخست، اهمیت جایگاه وی است، جعل آثار او و ترجمه اشعارش به زبان دیگر، دومین دلیل ما بود که جشنواره امسال را به نام نظامی نام‌گذاری کردیم، نظامی در محل تولد خود غریب است و آنچه از او به فارسی یاد می‌شود، فقط سنگ مزار وی است!

مدیر رادیو ایران تصریح کرد: شواهد تاریخی نشان می‌دهد که شهر گنجه مرکز زیست شعرای ایرانی است، کتاب نضهت‌ المجالس که در کتابخانه استانبول نگهداری می‌شود، یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی است که این حقیقت را در سده هفتم قمری تصدیق می‌کند.

محمدزاده در خاتمه گفت: رادیو ایران همه تلاش خود را کرده است که هویتی بر پایه زبان فارسی داشته باشد، امری مهم که تا حد زیادی با تلاش همکاران در رادیو ایران محقق شده است، ما هم با تمام توان سعی داریم که روی استمرار شیوه مذکور نظارت کنیم.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی دیگر سخنران این همایش بود که در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: پیش از هرچیز تشکر می‌کنم از رسانه ملی بابت اهتمامش به پاسداشت زبان فارسی که این جشنواره مصداق بارز اهمیت این موضوع برای مدیرانش است.

وی افزود: نام نظامی بیش از نه سده است که در تاریخ ایران می‌درخشد، اینکه نام نظامی در کنار چند شاعر محدود دیگر با پیشوند «حکیم» خطاب قرار می‌گیرد به دلیل بهره‌بردن وی از حکمت است، نظامی شاعری بود که بیت «ای‌ نام تو بهترین سرآغاز/ بی نام تو نامه کی کنم باز» سرود که سال‌ها مطلع بسیاری از کتب پارسی بود که هر شروع را وابسته به نام خدای یکتا می‌دانست.

رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی در ادامه گفت: نظامی شاعر بود که ضمن سرودن پنج منظومه معروف خود، سبکی خاص در منظومه سرایی ایجاد کرد که بعد از او صدها شاعر به تقلید از نظامی، منظومه عاشقانه سرودند که البته هیچ یک از آن‌ها در کیفیت موفق به ربودن گوی سبقت از منظومه‌های نظامی نشدند.

حداد عادل در ادامه با قرائت ابیاتی از «منظومه لیلی و مجنون» نظامی، تصریح کرد: هدف من از خواندن اشعار نظامی، تجربه بخشی از شیرینی گوش سپردن به این ابیات در جمع حاضر بود به زعم بنده بهترین معرف نظامی، اشعار خود او است، مرور ابیات نظامی سبب خواهد شد تا مردم ما بیش از پیش به فرهنگ خود افتخار کنند.

وی در خاتمه گفت: مردم ایران بهترین پاسدار زبان پارسی هستند، ما باید قدر زبان خود را بیشتر بدانیم و برای ارتقا آن تلاش کنیم.

همچنین در بخشی از پیشکسوتان رادیو مورد تقدیر قرار گرفتند، علی بخشی‌زاده و مدیران همراه او در معاونت صدا در این قسمت برنامه از عذرا وکیلی (تهیه کننده برنامه سلام کوچولو)، داوود حیدری (گوینده رادیو ایران)، احمد طبعی (گوینده رادیو) و عباس سنجری تقدیر کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز