کشف کوه یخی به اندازۀ لندن!

۱۴۰۱/۱۲/۲۴ - ۱۶:۳۰:۳۰
کد خبر: ۱۴۴۹۲۷۳
کشف کوه یخی به اندازۀ لندن!
محققان اولین فیلم هوایی از کوه یخی عظیمی را که در ماه ژانویه از یک صخره یخی قطب جنوب رها شد، منتشر کردند.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ قطعه یخی به اندازه لندن که A۸۱ نامگذاری شده، سرانجام یک دهه پس از ظهور اولین شکاف ها، از قفسه یخی Brunt در قطب جنوب جدا شده و به سایر قطعات یخچال‌های طبیعی شناور در دریای ودل پیوست. این دومین قطعه غول پیکر است که در دو سال گذشته ثبت شده و می‌تواند محیط اطراف خود را ویران کند.

ژرین تارلینگ (Geraint Tarling) بوم‌شناس در این باره توضیح می‌دهد: کوه یخی با این اندازه تأثیر زیادی بر اکوسیستم‌های اقیانوسی که از تنوع غنی حیات‌وحش دریایی موجود در این منطقه قطب جنوب پشتیبانی می‌کنند، خواهد داشت، اما این تأثیرات ممکن است هم مثبت و هم منفی باشند.
فیلم هوایی که توسط سازمان بررسی قطب جنوب بریتانیا (BAS) ثبت شده نشان می‌دهد: این بلوک یخی چقدر عظیم بوده و حتی از ارتفاعات مانند یک صفحه بی‌انت‌ها به نظر می‌رسد. اما چیزی که می‌توانیم ببینیم هنوز تنها کسری از جرم کوه یخ است چراکه بیشتر قسمت‌های آن صد‌ها متر در اعماق دریا امتداد دارد.
سازمان بررسی قطب جنوب بریتانیا کل ایستگاه تحقیقاتی را جابجا کرد تا از آسیب‌های قطعه یخی که اکنون شناور است، جلوگیری کند. در این راستا ایستگاه تحقیقاتی هالی ۲۳ کیلومتر جابه جا شد. A۸۱ اکنون در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از جایی که زمانی به قاره قطبی متصل بود شناور است. این کوه شناور نه تنها تهدیدی برای فعالیت‌های انسانی است، بلکه کوه‌های یخی با این اندازه می‌توانند بر اکولوژی محلی تأثیر بگذارند.
تارلینگ می‌گوید: همانطور که کوه یخ ذوب می‌شود، مواد مغذی زیادی آزاد می‌کند که می‌تواند برای رشد گیاهان میکروسکوپی مانند فیتوپلانکتون‌ها در پایه شبکه‌های غذایی اقیانوسی مفید باشد. جنبه منفی این است که ذوبشدن یخ در چنین مقیاس وسیعی، مقدار زیادی آب شیرین را به اقیانوس می‌ریزد که سطح شوری را کاهش داده و آب را برای بسیاری از فیتوپلانکتون‌ها و زئوپلانکتون‌هایی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، نامناسب می‌کند.
تیم تحقیقاتی به نظارت دقیق A۸۱ همراه با سایر کوه‌های یخ در منطقه، از جمله A۷۶a ادامه می‌دهد تا از خطرات احتمالی آن‌ها مطلع شود. انتظار می‌رود A۸۱ از جریان ساحلی قطب جنوب پیروی کند، اما A۷۶a به سمت برخی جزایر منحرف می‌شود. در حال حاضر A۷۶a با وسعت ۳۲۰۰ کیلومتر مربع، بزرگترین کوه یخ شناور روی زمین است که اندازه آن دو برابر A۸۱ است. 
کوه یخ
مارک بلچیر (Mark Belchier) مدیر شیلات و محیط زیست دولت جورجیا جنوبی، می‌گوید: به نظر می‌رسد که A۷۶a ممکن است در نهایت به سمت غرب جورجیا جنوبی حرکت کند. او می‌افزاید: نگرانی اصلی ما در حال حاضر خطر برخورد احتمالی با کشتی‌هایی است که در منطقه فعالیت می‌کنند، زیرا کوه یخ شروع به شکستن و ایجاد تکه‌های کوچک‌تر یخ می‌کند.
تارلینگ در انتها می‌افزاید: اگر A۷۶a در امتداد مسیر به سمت سنگ‌های شاگ ادامه دهد، بستر کم‌عمق دریا ممکن است برای محیط زیست متنوع بستر دریا، فاجعه بار باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: صدا و سیما

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز