همکاری دانش‌بنیان دانشگاه تهران و منطقۀ آزاد ارس

۱۴۰۱/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۴۵۱۰۹۳
همکاری دانش‌بنیان دانشگاه تهران و منطقۀ آزاد ارس
رئیس دانشگاه تهران گفت : در این صورت امکان مناسب‌تری به منظور بازاریابی محصولات دانش‌بنیان ایرانی و توسعه صادرات آنها به کشور‌های همسایه فراهم می‌شود.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ محمد مقیمی در نشست مشترک با مجید کیانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: پردیس بین‌المللی ارس دارای ظرفیت مناسبی جهت جذب دانشجویان کشور‌های همسایه بویژه عراق و ترکیه است که تقویت زیرساخت‌های این پردیس بین‌المللی با حمایت سازمان منطقه آزاد ارس می‌تواند در تحقق این هدف مؤثر باشد.

وی افزود : انتظار از مناطق آزاد کشور این است که نقش محوری در جذب و ساماندهی ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشور در این مناطق داشته باشند و علاوه بر بهره‌گیری از رویکرد علمی در برنامه تحولی مناطق آزاد، نوعی مرکزیت هم در راستای گسترش همکاری دانشگاه‌های کشور با کشور‌های هم‌مرز پیدا کنند.
وی با اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای همکاری مشترک با سازمان منطقه آزاد ارس به منظور راه‌اندازی مراکز علمی تحقیقاتی مشترک با سایر دانشگاه‌ها در این منطقه آزاد، گفت: این مراکز علمی تحقیقاتی با هدف انجام پژوهش برای حل مسائل منطقه آزاد ارس و همچنین مشارکت در تدوین برنامه‌های راهبردی عملیاتی برای این منطقه و همچنین به عنوان نقاط کانونی با ماموریت ویژه گسترش همکاری دانشگاه تهران با دانشگاه‌های تراز اول کشور‌های همسایه ایجاد شوند.
رئیس دانشگاه تهران افزود: جهت‌گیری دانشگاه تهران به سمت تحقق «دانشگاه حل مسئله» است که در این راستا فعالیت‌های علمی و پژوهشی با نگاه به حل مسائل جامعه و کشور ساماندهی می‌شوند. با این نگاه، توجه ویژه پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران به حوزه‌های آب و کشاورزی با توجه به ظرفیت استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و همچنین منطقه آزاد ارس، می‌تواند با جاری و ساری کردن نگاه علمی در این حوزه‌ها، موجب حل مشکلات و ارتقای بهره‌وری در مزیت‌های نسبی این منطقه از کشور شود.
دکتر مقیمی همچنین با اعلام آمادگی دانشگاه تهران به منظور رونق فعالیت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد ارس، گفت: با فراهم شدن فضای فیزیکی مناسب در منطقه آزاد ارس، برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای ایجاد شعبه در منطقه آزاد ارس آمادگی دارند؛ که در این صورت امکان مناسب‌تری به منظور بازاریابی محصولات دانش‌بنیان ایرانی و توسعه صادرات آن‌ها به کشور‌های همسایه فراهم می‌شود.
رئیس دانشگاه تهران ، راه‌اندازی شعبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در منطقه آزاد ارس را موجب رونق فعالیت‌های دانش‌بنیان در این منطقه دانست و گفت : با راه‌اندازی این شعبه، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور جدید متناسب با ظرفیت‌های محلی و همچنین استعداد‌های کشور‌های هم‌مرز، تحت نظارت و حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امکان استقرار پیدا خواهند کرد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این نشست با حمایت از طرح توسعه پردیس بین‌المللی ارس، بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه تهران در زمینه توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و استقرار واحد‌های فناور در منطقه آزاد ارس تاکید کرد.
مجید کیانی افزایش جذب دانشجویان کشور‌های همسایه توسط پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران را موجب رونق گرفتن منطقه آزاد ارس دانست و گفت: برای توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد جذابیت برای جذب بیشتر دانشجویان غیرایرانی آمادگی کامل داریم.
وی با ابراز تمایل جهت راه‌اندازی مراکز علمی تحقیقاتی مشترک با سایر واحد‌های دانشگاهی در منطقه آزاد ارس، تاکید کرد: این اقدام با محوریت دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه جامع، یک اقدام زیربنایی برای توسعه منطقه آزاد ارس محسوب می‌شود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با استقبال از رویکرد رئیس دانشگاه تهران در زمینه جهت‌گیری دانشگاه به عنوان نهاد حل مسئله، نگاه همه‌جانبه به رفع مشکلات و توسعه مناطق آزاد از مناظر فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و ... را خواستار شد.

انتهای پیام/

نظر شما