چینی‌ها بحران جهان آرد و گندم را حل می‌کنند؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۱۱:۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۴۵۳۱۴۰
چینی‌ها بحران جهان آرد و گندم را حل می‌کنند؟
محققان چین پس از اصلاح ژن گیاهانی همچون برنج، ذرت و ارزن، آن‌ها را در خاک‌هایی با پی‌اچ بالای ۹ کشت کرده و نتیجه گرفتند.

گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ یک گروه تحقیقاتی در مؤسسه ژنتیک و زیست‌شناسی تکوینی تحت نظر آکادمی علوم چین و چند مرکز دیگر، اخیراً موفق به شناسایی یک ژن مهم در گیاهی شدند که موجب رشد محصول در خاک قلیایی می‌شود‌.

این جهش در کشاورزی باعث افزایش برداشت گیاهانی همچون برنج و ذرت می‌شود. بیش از ۱ میلیارد هکتار زمین شور و قلیایی غیرقابل کشت در جهان وجود دارد و این موضوع به دلیل تغییرات جوی درحال افزایش است، اما این فناوری با کنترل فشار نمکی خاک و جذب مواد مغذی به کمک کشاورزان می‌آید.

محققان در این تحقیق، از ژنوم گیاهانی موسوم به سورگوم (sorghum) استفاده کردند که در زمین‌های بایر آفریقا رشد می‌کند و حتی در زمین‌های سدیمی و پی‌اچ بالای ۱۰ نیز دوام می‌آورد.

نام جایگاه ژنتیکی مقاوم به خاصیت قلیایی در سورگوم، AT1 نام دارد. محققان چین پس از اصلاح ژن گیاهانی همچون برنج، ذرت و ارزن، آن‌ها را در خاک‌هایی با پی‌اچ بالای ۹ کشت کرده و نتیجه گرفتند. گفته می‌شود اگر دانه‌های اصلاح شده با این ژن، در ۲۰ درصد از زمین‌های شور دنیا کشت شوند، میزان برداشت محصول سالیانه حداقل ۲۵۰ میلیون تُن افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز