دمای مناسب برای نگهداری مواد غذایی پخته شده

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۰۷:۴۳:۵۲
کد خبر: ۱۰۰۶۷۷۳
دمای مناسب برای نگهداری مواد غذایی پخته شده
اگر قرار است غذا را چند ساعت قبل از مصرف تهیه کنیم یا مجبور باشیم آن را برای مدتی نگهداریم، لازم است آن را در دمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد، یا در دمای زیر پنج درجه نگهداری کنیم.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، در دمای بین ۵ تا ۶۰ درجه سانتی گراد میکروارگانیسم ها به سرعت رشد می کنند و یک دامنه دمایی خطرناک محسوب می شود.
غذای پخته را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری نکنیم، اگر غذا در دمای اتاق نگهداری شود میکروارگانیسم ها می توانند در آن به سرعت تکثیر شوند.
با نگهداری غذا در دمای کمتر از پنج درجه سانتی گراد و یا نگهداری آن تا زمان مصرف در دمای بیشتر از ۶۰ درجه سانتیگراد، رشد میکروارگانیسم ها کاهش یافته یا متوقف می‌ شود.
قرار دادن مواد غذایی در یخچال رشد میکروارگانیسم ها را کند می کند، با این حال حتی زمانی که غذا در یخچال و یا فریز نگهداری می شود، برخی از میکروارگانیسم های خطرناک می توانند رشد کنند.
میکروارگانیسم ها در شرایط خیلی سرد و یا خیلی گرم قادر به تکثیر نیستند. سرد و یا فریز کردن غذا باعث نابودی میکروارگانیسم ها نمی شود، اما رشد آنها را کاهش می دهد.
در مورد باقیمانده غذاها توجه به چند مورد ضروری است:
باقیمانده غذا را بلافاصله سرد و سپس نگهداری کنید. نگهداری مناسب، رشد میکروب ها را کاهش می دهد، اما میکروارگانیسم ها را از بین نمی برد.
    باقیمانده غذا را نباید بیش از سه روز در یخچال نگهداری کرد و بیش از یک بار مجدد گرم نشود.
   غذاهای پخته و نگهداری شده را برای مصرف مجدد، به دقت حرارت دهیم. این راه مطمئن ترین روش از بین بردن میکروب هایی است که ممکن است در طول نگهداری رشد کرده باشند. بنابراین لازم است غذا را یک بار دیگر به دقت حرارت دهیم، به طوری که دمای تمام قسمت های غذا به دست کم ۷۰ درجه سانتیگراد برسد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز