سی و دومین جشنواره استانی تئاتر فارس به نقطه پایانی رسید

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۴:۴۵:۱۷
کد خبر: ۱۲۶۷۶۲۹
سی و دومین جشنواره استانی تئاتر فارس به نقطه پایانی رسید
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت:سی و دومین جشنواره استانی تئاتر فارس به نقطه پایانی رسید.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، صابر سهرابی  تغییر و تغیر در ساخت و پرداخت حکایت‌ها و داستان‌ها را گاه از تجربه‌ها و بر اساس زندگی روزمره مردم دانست که همیشه در زوایای دیگری از روایت، تغییرپذیر می‌شود و اظهارداشت: آنگاه که حکایت مکانی در مکانی دیگر تفسیر و بیان می‌شود، نشانه‌های بومی شدن را به تماشا خواهد گذاشت. خیال‌انگیری در بیان تجربه‌ها کار را آنگونه به زیبایی خواهد کشانید که در جریان روایت‌های گوناگون حال و هوای داستان‌ها گاه زیباتر و تاثیرگذارتر خواهند بود و هستند.

وی ادامه  داد:  از زمانی که بشر اندیشه را مبنای آینده‌نگری خود کرده، روایت و داستان با او خو گرفت و عجین شد. حکایت‌ها و قصه‌هایی که بشر برای آیندگان به یادگار می‌گذارد، همه درس‌هایی ژرف برای ساختن آینده‌ای روشن خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ابرازداشت: تغییر و تغیر در ساخت و پرداخت حکایت‌ها و داستان‌ها را گاه از تجربه‌ها و بر اساس زندگی روزمره مردم دانست که همیشه در زوایای دیگری از روایت، تغییرپذیر می‌شود و افزود: آنگاه که حکایت مکانی در مکانی دیگر تفسیر و بیان می‌شود، نشانه‌های بومی شدن را به تماشا خواهد گذاشت. خیال‌انگیری در بیان تجربه‌ها کار را آنگونه به زیبایی خواهد کشانید که در جریان روایت‌های گوناگون حال و هوای داستان‌ها گاه زیباتر و تاثیرگذارتر خواهند بود و هستند.
سهرابی  هنرمندان هنرهای نمایشی را سرشار از ذوق انسانی خواند که می‌توانند با بیرون کشیدن متن‌ها، با بازی فکر، اندیشه و بدن آن را برای نسل‌های آینده نمایان‌تر جلوه دهند و نمایش را برآمده از تجربه‌های زیستن در ابعاد مختلف مانده در جریان بزرگ سیال ذهن دانست که با حضور مردمانی از حنس تجربه و حس زیبای بازیگری تاثیرگذارتر می‌شود و ادامه داد: می‌توانیم نمایش را همزاد بشر عقل‌گرا بدانیم. حال نشان این عقلانیت اگر همسویی بیشتری با ادبیات و فرهنگ ایران‌زمین باشد، رنگ ایران می‌گیرد و تا اوج قله‌های افتخار ارتفاع خواهد گرفت.
دبیر سی و دومین دوره جشنواره تئاتر فارس از هنرمندان خواست تا بیش از پیش به بهره‌گیری از ادبیات سرشار فارسی بپردازند و یادآور شد: اگر درگیر و دار تجربه‌های اصیل نمایش، آن هم از جنس ایرانی بودن و ایرانی ماندن بخواهیم گام برداریم، نباید از آثار فاخر و ارزشمند ادبیات ایران‌مان غافل بمانیم. دست‌مایه‌هایی اصیل و ارزشمند که ایران در نمادهای فرهنگی و در کنار همه داشته‌هایش می‌بایست بدان فخر داشته باشد که تنها ادبیات در قله‌های فرهنگ معنوی استوار ایستاده و خوش درخشیده است. غفلت و ساده‌انگاری ادبیات و فرهنگی که در کنار ما برای ارائه به نسل آینده باقی است، مسیر دانش ما را تغییر داده و می‌تواند تاثیر علم و اندیشه ایرانی را کم‌رنگ‌تر کند و اگر با جدیت بدان پرداخته نشود دیری نخواهد گذشت که آن را به همراه خاطرات گذشته به دست فراموشی خواهیم سپرد.
وی به داستان‌های ملی، حماسی و همچنین حکایت‌ها، امثال و گویه‌هایی که نشان از تمدنی غنی و فرهنگی متعالی دارند پرداخت و آثار ادبی ایرانی را زیباترین و با ارزش‌ترین میراث بشر امروزی و فخر آن برای ایرانیان خواند که تازگی و نو شدن هزاران ساله را به همراه دارد و خاطرنشان کرد: امروز اگر نمایش و عرصه‌ی نمایش بارقه‌های اندیشه ادبیات ایرانی را با خود همراه و همسو نکند تا آن را به جهانیان و همچنین به مردمان پاک ایران‌زمین نشان ندهد، دست‌مایه‌ای ارزشمند برای نسل‌های بعد نخواهد داشت.
انتهای پیام
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز