رضائیان : توجه به نقش تغذیه در ارتقای سلامت عمومی جامعه ضروری است

۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۱۵:۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۴۲۴۷۲۶
رضائیان : توجه به نقش تغذیه در ارتقای سلامت عمومی جامعه ضروری است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با اشاره به افزایش میزان اضافه وزن و چاقی در سطح جامعه، بر اهمیت تبیین نقش تغذیه در ارتقای سلامت عمومی تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس ، دکتر «عباس رضاییان زاده» در این نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، ضمن تقدیر از همراهی همیشگی اصحاب رسانه با مجموعه سلامت، به تبیین نقش رسانه ها در ارتقای سطح آگاهی، تغییر نگرش و رفتار مردم پرداخت که در پیشبرد اهداف سلامت محور از جایگاه مهمی برخوردار است.
او ضمن بیان این موضوع که در دهه های اخیر شاهد افزایش بیماری های غیرواگیر در جوامع هستیم، گفت: بسیاری از مشکلات حوزه سلامت با افزایش آگاهی جامعه برطرف خواهد شد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، چاقی به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی مطرح است و روند اضافه وزن و چاقی به ویژه پس از شیوع کرونا در حال افزایش است؛ در سراسر جهان ۸۰۰ میلیون نفر با چاقی زندگی می کنند و تخمین زده می شود این آمار تا سال ۲۰۳۰ میلادی به یک میلیارد نفر افزایش یابد.
دکتر رضاییان زاده با اشاره به روند افزایشی چاقی در سطح جامعه گفت: بر اساس گزارش های ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱، دو و دو صدم درصد کودکان، ۱۷ و دو دهم درصد نوجوانان، ۳۲ و ۶ دهم درصد جوانان، ۵۶ و هفت دهم درصد میانسالان و ۳۴ و دو دهم درصد سالمندان مبتلا به اضافه وزن و چاقی، شناسایی شده اند.
این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به مصرف بالای تنقلات در بیش از ۳۴ درصد نوجوانان، آن را زمینه ساز ابتلا به چاقی و اضافه وزن عنوان کرد و ادامه داد: باید دانست که چاقی در سنین کودکی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود و آمارها نیز نشان می دهد ۴۰ تا ۹۰ درصد کودکان چاق، در بزرگسالی از چاقی رنج می برند.
مشارکت ۱۱۸ کارشناس سلامت تغذیه فارس در ترویج فرهنگ غذایی سالم
دکتر رضاییان زاده اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۸ کارشناس تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و شهری-روستایی زیر پوشش دانشگاه مشغول ارائه خدمت هستند و مردم می توانند با مراجعه به پایگاه های پزشک خانواده و خانه های بهداشت، در صورت نیاز از خدمات مشاوره تغذیه رایگان این مراکز بهره مند شوند.
 
به گفته این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۲۴ هزار و ۹۵۷ نفر از افراد دارای اضافه وزن و چاق به این کارشناسان تغذیه مراجعه کرده اند که از این میان،  ۷۸ و دو دهم درصد آنان در نوبت دوم مراجعه، بهبودی داشته اند و این موضوع نشانگر تاثیر پیگیری و دریافت مشاوره از کارشناسان تغذیه است.
تداوم بسیج ملی تغذیه سالم تا ۲۴ دی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به آغاز سیزدهمین بسیج ملی تغذیه سالم با شعار «حال خوب با وزن مناسب» از بیست و چهارم دی تا هفتم بهمن، هدف از برگزاری این پویش را فرهنگ سازی و اصلاح الگوی تغذیه جامعه و کاهش شیوع عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیرواگیر عنوان کرد.
دکتر رضاییان زاده افزود: بسیج ملی تغذیه امسال نیز در سراسر کشور با همکاری دیگر سازمان ها مانند صدا و سیما، شهرداری، اداره آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان برگزار می شود و امیدواریم با همسوسازی سیاست ها، جلب حمایت و تقویت همکاری های بین بخشی گام های موثری برای ایجاد فرهنگ تغذیه سالم در جامعه برداشته شود.
انتهای پیام 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز