اماکن دیدنی داراب، شهری با تمدن هشت هزار ساله

۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۰۷:۰۰:۰۵
کد خبر: ۱۴۵۲۹۸۵
اماکن دیدنی داراب، شهری با تمدن هشت هزار ساله
داراب، شهرستانی زیبا، در دل استان پهناور فارس است که علاوه بر قدمتی کهن، از نعمت های طبیعی فراوانی برخوردار است. تمدن داراب همزمان با تمدن سیلک کاشان است.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،  در کاوش هایی که باستان در این منطقه انجام داده اند، نشانه هایی از زندگی در هزاره پنجم قبل از میلاد یافته اند. بازدید از مکان های تاریخی این شهر در کنار گشت و گذار در طبیعت جادویی آن، سفری کامل و به یادماندنی است.
داراب در قسمت جنوب شرقی سرزمین فارس قرار دارد. اقلیم این منطق گرم و اندکی مرطوب است. بهترین شرایط آب و هوایی این منطقه در فصل بهار است. که در کنار آب و هوای بسیار مطبوع آن، بوی بهارنارنج را از جای جای شهر استشمام می کنید.
این شهرستان، فرودگاه ندارد و تردد به این شهرستان با اتوبوس های مسافربری بین شهری و وسایل نقلیه شخصی امکان پذیر است.
شهر تاریخی دارابگرد
شهری است مدور، با طول عمری نزدیک به 8000 سال که ساکنینی از عصر سنگی در آن می زیسته اند. باستان شناسان شناخته شده ای مانند گیرشمن ساخت شهر دارابگرد را به سلسله اشکانیان نسبت می دهد. طبق نظر گریشمن، این شهر ابتدا به عنوان پادگان نظامی در نظر گرفته شده بود و سپس با ساخت و افزودن تأسیسات به آن به صورت یک شهر بزرگ و پر تردد درآمد. اما رونق این شهر در زمان ساسانیان به اوج خود رسیده است. زیرا در این زمان دارابگرد، یکی از مراکز پر اهمیت در ایالت پارس به شمار می رفت. در این شهر بازرگانان و تجار فارس به داد و ستد می پرداختند. این اوج و شکوه تا زمان اسلام ادامه پیدا کرد.
بعدها و در قرن شش هجری جنگ های پی در پی در این شهر صورت گرفت که منجر به تخریب آن شد. ساکنان این شهر از آنجا مهاجرت کرده و در اطراف سکنی گزیدند.
شهر داراب در قرن هشت هجری بنا شد و واژه "گرد" از انتهای نام آن حذف گردید.دارابگرد در حال حاضر در شش کیلومتری شهر داراب فعلی از سمت جنوب و در مسیر جاده داراب به شیراز قرار دارد. اکنون تنها دیواری در اطراف این شهر باقی مانده و بقایایی از کاخ و قلعه حاکم آن قابل مشاهده است.
تنگه رغز
شاید بی دلیل نباشد که از تنگه رغز به عنوان عروسی در میان سایر تنگه های ایران نام برد. وجود آبشارهای زیبا و حوضچه های کوچک و بزرگ آبی در مسیر این تنگه بسیار تماشایی است. به ویژه برای فصول گرم سال، دره نوردی و پیاده روی در مسیر این تنگه، تفریح بسیار دلچسبی است.
البته لازم است این نکته را یادآوری کنیم که شاید مسیر عبور این تنگه برای افرادی که با اصول اولیه دره نوردی و یا طبیعت گردی آشنایی ندارند، مناسب نباشد. همچنین رفتن به این تنگه برای کسانی که آشنایی با منطقه ندارد و بدون راهنما اقدام به این کار می کنند، ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. طول این تنگه 4 کیلومتر است و در مسیر آن، حدوداً 64 آبشار قرار دارند. تعداد حوضچه های طبیعی که در مسیر تنگه ایجاد شده اند، به بالای 100 عدد می رسد.
در 25 کیلومتری مسیر جاده داراب به سمت فسا قرار دارد. البته این تنگه درست در کنار جاده نیست، بلکه باید مسیری را با ماشین و مسیری را با پای پیاده طی کنید تا به آغاز تنگه برسید. مسیر پیاده روی ذکر شده کوهستانی است و در حدود یک ساعت و نیم زمان لازم دارد تا از این مسیر ناهموار عبور کنید و به آغاز زیبایی تنگه برسید. پس در انتخاب همسفر خود دقت کنید.
در طول این مسیر چشمان شما زیبایی های بصری زیادی را تجربه می کنند. پوشش گیاهی منطقه، زلالی آب و حتی پرندگانی که در لابه لای صخره ها لانه گزیده اند. در کنار تماشای این همه زیبایی، آرامش شنیدن صدای جاری شدن آب را نیز اضافه کنید.
این مسیر پر است از فراز و فرودهای هیجان انگیز، کوه نوردی، حرکت کردن در داخل آب و مسیرهای باریک کنار حوضچه های آبی. گاهی لازم است از تکنیک دست سنگ برای عبور از قسمتی از مسیر استفاده کنید. بنابراین برای رسیدن به انتها و بازگشت احتیاج به انرژی زیادی دارید. دقت کنید که به اندازه کافی خوراکی های انرژی زا و آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.
خوب است بدانید که امکان کرایه کردن نیسان از روستای حسن آباد در نزدیکی تنگه رغز، برای طی کردن بخشی از مسیر، وجود دارد. علاوه بر آن باید یک ساعت و نیم نیز کوهنوردی کنید تا به محلی که سرچشمه این تنگه زیباست، برسید. برای جلوگیری از خیس شدن وسایل خود، از کیسه های ضد آب استفاده کنید.
آبی که در این تنگه جاری است بسیار سرد و خنک است. لباس گرم یا لباس غواصی بپوشید. کفشی که به پا دارید نیز باید کفش مناسبی باشد. نوشیدنی های گرم به همراه داشته باشید و مهمترین نکته آن است که قبل از اقدام به سفر به تنگه رغز حتماً وضعیت آب و هوا را چک کنید. زیرا در مواقع بارندگی، امکان جاری شدن سیل وجود دارد. سفر به این تنگه به کودکان و افراد سالمند و افراد ناآشنا با اصول سنگ نوردی و دره نوردی توصیه نمی شود.
آبشار شگفت انگیز فدامی
از شیراز که به سمت بندرعباس حرکت می کنیم، در مسیر،شهری به نام فدامی وجود دارد. آبشار فدامی در منطقه ای به نام فورگ در شهر فدامی قرار گرفته است. این آبشار عرض بسیار زیادی دارد، عرض این آبشار در حال حاضر 200 متر است.
این آبشار دائمی و آب آن شیرین است. جالب اینجاست که آب رودخانه های که در این منطقه جاری هستند، شور می باشد و با پیوستن آب آبشار فدامی به آنها از شوری آب رودخانه ها کاسته شده و به زمین های کشاورزی اطراف می ریزند.
خنکی آب آبشار در تابستان باعث شده که گردشگران زیادی برای لذت بردن و تفریح سری به آن بزنند.
نقش برجسته ای از شاپور ساسانی
این نقش برجسته در بخش جنوبی داراب و در دامنه های کوه پهنا مشاهده می شود. از داراب چهار کیلومتر فاصله دارد و تصویر آن نشانگر پیروزی شاپور در نبرد با سه امپراتور روم است.
در این اثر تاریخی بسیار زیبا، تصویر شاپور مشاهده می شود که سوار بر اسبی است و امپراطوران رومی در مقابل وی قرار گرفته اند. برای بازدید از آن باید از برکه ای عبور کنید که در پایین این نقش برجسته قرار گرفته است.
هنگامی که شاپور بر قیصر والرین پیروز شد، 64 سالش بود. این نقش برجسته درست پس از پیروزی وی کنده کاری شده است.
آتشکده خاموش آذرخش
این آتشکده در جنوب شرقی داراب قرار گرفته و پنج کیلومتر با این شهر فاصله دارد. این سازه صلیبی شکل را مسجد سنگ نیز می خوانند.
آتشکده آذرخش با تراشیده شدن کوه ساخته شده و مساحت آن 420 متر مربع می باشد. تاریخ ساخت این اثر تاریخی به سده سوم قبل از میلاد باز می گردد و در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسیده است.
در خصوص کاربری آن در گذشته، بر اساس یافته های باستان شناسان، این آتشکده به عنوان معبدی برای مهرپرستان آریایی استفاده می شد و سپس در دوران پادشاهی سلسله ساسانیان تبدیل به آتشکده شد. در دوره اتابکان نیز به عنوان مسجد از آن استفاده می شد.دو کتیبه نیز در داخل این آتشکده وجود دارند که به مرور زمان دچار آسیب های زیادی شده و ناخوانا می باشند.
روستای لایزنگان
روستایی پلکانی است که در بخش شرقی داراب قرار گرفته است و به عنوان ییلاقی برای روزهای گرم تابستان شناخته می شود. ویژگی مهمان نوازی مردمان ساکن در این روستا باعث می شود که در روزهای تابستان گردشگران زیادی به آنجا سفر کنند. این روستا را می توان یکی از عمده ترین تولیدکنندگان گل محمدی در ایران نیز به شمار آورد. که بزرگترین واحد تولید کننده گلاب کشور نیز در همین روستا قرار دارد.
گشت و گذار در باغ های زیبای اطراف این روستا، غارنوردی در یکی از غارهای این منطقه، بازدید از زمین های پرورش گل محمدی و تهیه گلاب تازه، شب خوابی در یکی از منازل روستایی با حال و هوای سنتی و عکاسی از مناظر زیبای این منطقه از فعالیت هایی است که در لایزنگان می توان انجام داد.
منطقه شکار ممنوع و کوهستانی چاه نفت
با 135 کیلومتر فاصله در جنوب شرق داراب قرار گرفته است. انواع گیاهان بادام، شقایق وحشی، بنه، درمنه و ... و انواع حیوانات مانند کل و قوچ و میش و بز و گرگ و روباه و تیهو و بلدرچین و .... در این منطقه سکونت می کنند.
مسجد جامع داراب
در شهر داراب نیز می توان به بازدید از مسجد جامع آن که تنها مسجد چهار مناره ای در کل دنیاست، پرداخت. این مسجد در بافت قدیمی شهر داراب قرار دارد و متعلق به دوران شاه طهماسب صفوی است.
مناره های مسجد جامع داراب از 11 ضلع تشکیل شده اند و مدور نیستند. این مسجد به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است و تحت مراقبت و حفاظت سازمان میراث فرهنگی داراب قرار دارد. معماری این بنا بسیار زیبا و دیدنی است.
قصر کیارث در نزدیک روستای نصیر آباد، تپه تاریخی تل سیاه در شمال غرب داراب، تل ریگی، با قدمتی متعلق به ماقبل تاریخ، کوه تودج، گردشگاه آب بند و چشمه گلابی از سایر مکان های دیدنی داراب هستند.
آتشکده ی آذر جو
آتشکده ی آذر جو در ده کیلومتری غرب داراب قرار دارد. این آتشکده به دستور اشو زرتشت ساخته شد. زرتشت به یستاف شاه امر کرد تا آتش مقدس جمشید را بیابد. یستاف شاه آنرا در خوارزم یافت و به دارابگرد آورد و در آنجا آتشکده ای بنا نمود و آتش مقدس را در آن نگه داری و سپس شهر خرم دارابگرد را بنا نمود.
متاسفانه آتشکده آذر جو در حال حاضر دچار ویرانی شده است. به طوری که قسمتی از دیوار ها و سقف گنبدی شکل آن فرو ریخته است. این آتشکده که در سال 332 آذر گرد نام گرفت، با ملاط گچ دستکوب ساخته شده است. لازم به ذکر است که سازه هایی به شکل چهارتاقی‌ سازه‌هایی بوده‌اند که عموما کاربری مذهبی داشته‌اند.
نارنجستان داراب
یکی دیگر از جاهای دیدنی داراب مجموعه تاریخی نارنجستان داراب است. نارنجستان داراب که با نام قلعه نارنج یا دژ نارنجستان نیز شناخته می شود در دهستان فورگ قرار دارد. این اثر تاریخی ارزشمند مجموعه‌ ای متشکل از چند اثر تاریخی است. مهم ترین بخش قلعه نارنجستان شامل تپه ای است که از دوران ساسانی به یادگار مانده است.
در بخش شمالی تپه بقایای قلعه ای به چشم می خورد که از دوره اسلامی برجای مانده است و نارنج قلعه نام دارد. اگر خوب نگاه کنید هنوز هم می توانید دروازه ورودی قلعه را تشخیص دهید. در شمال قلعه نیز با فاصله چند ده متری بقایای یک مسجد بزرگ به چشم می خورد که شبستان آن نظرها را جلب می کند.
آسیاب سنگی داراب​
از دیگر جاهای دیدنی داراب می توان به آسیاب سنگی داراب اشاره کرد. این آسیاب در نزدیکی آتشکده آذرخش قرار دارد. آسیاب سنگی داراب از دوران ساسانیان برجای مانده است. بر بالای کوه اثر دو ستون سنگی به چشم می خورد. در ورودی غربی آسیاب کتیبه ای تاریخی قرار دارد که نشان می دهد این آسیاب یکبار در دوران اتابکان مورد بازسازی قرار گرفته است. به نظر می رسد آسیاب تا دوران ناصرالدین شاه قاجار همواره مورد استفاده مردم بوده است.
غرق شدن در رمز و راز شهر داراب که در فارس مانند نگینی قدمت تاریخی اش را به رخ همگان می کشد، قدمتی که هزاره پنجم قبل از میلاد بر میگردد، و لذت بردن از جاذبه های تاریخی داراب و مکان های تاریخی آن لذت عجیبی دارد .
انتهای پیام
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز