شتاب در توسعه حمل و نقل عمومی شیراز ، دستاورد نخستین سفر هیات دولت به استان فارس

۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۱۱:۴۸:۵۷
کد خبر: ۱۴۷۵۸۹۲
شتاب در توسعه حمل و نقل عمومی شیراز ، دستاورد نخستین سفر هیات دولت به استان فارس
سفر رییس دولت سیزدهم به استان فارس به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز با افتتاح خط ۲ مترو این شهر و تامین بیش از ۱۵۰ دستگاه اتوبوس شهری و تقویت این ناوگان منجر شد. بسیاری از شهروندان شیراز چشم امید به دومین سفر آیت الله رییسی به شیراز دارند تا تکمیل کننده نیازهای حمل و نقل شهری شیراز باشد.

به گزارش برنا؛ توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز تنها راه حل کارشناسی گره گشا برای ترافیک و حفظ آب و هوای پاک این کلانشهر است.۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ فارس مقصد هفتمین سفر رییس جمهور و تعدادی از اعضای کابینه دولت سیزدهم بود که در این سفر ۱۱۴ پروژه زیرساختی با اعتباری معادل ۶ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان مصوب شد.

۲ مورد از ۱۱۴ مصوبه سفر رییس دولت سیزدهم به استان فارس در راستای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز بود که تاکنون این دو مصوبه به طور کامل و حتی بیش از هدف تعیین شده محقق و عملیاتی شده است.

افتتاح و مسافرگیری خط ۲ مترو شیراز که سالیان سال اهالی این کلانشهر انتظار آن را می‌کشیدند حاصل یکی از مصوبات این سفر تاریخی بود.

مترو شیراز بر مدار آبادانی

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس گفت: توسعه غربی خط یک مترو شیراز و تکمیل خط دوم قطار شهری این شهر با پیگیری وزارت کشور ازجمله مصوبات سفر رییس جمهوری به استان فارس با هدف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز بود.

امیرحسین جمشیدی افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهوری برای توسعه قطار شهری شیراز اختصاص یافت که بیش از بودجه مشخص شده اعتبار برای این هدف جذب شد.

شتاب توسعه حمل و نقل عمومی شیراز ، دستاورد نخستین سفر هیات دولت به استان فارس

وی ادامه داد: تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات بند ه تبصره ۵ بودجه برای توسعه مترو کلانشهر شیراز اختصاص یافت که در پی آن خط ۲ قطار شهری شیراز نیز دهه فجر سال گذشته با حضور وزیر کشور افتتاح و به بهره برداری رسید.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس اظهار کرد: باتوجه به اهمیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز،مصوبه سفر آیت الله رئیسی به استان فارس در خصوص تامین زیرساخت گسترش خدمات قطار شهری شیراز تاکنون بیش از هدف تعیین شده و ۱۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی اضافه کرد: تاکنون از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری به استان فارس یکصد میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خط یک مترو شیراز و هفتصد میلیارد تومان برای توسعه خط دوم قطار شهری جذب شده است.

شتاب توسعه حمل و نقل عمومی شیراز ، دستاورد نخستین سفر هیات دولت به استان فارس  تامین بیش از ۱۵۰ اتوبوس شهری برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی شیراز

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس تقویت ناوگان اتوبوسرانی شهر شیراز را دیگر مصوبه سفر رئیس جمهوری برای توسعه خدمات شهری در شیراز عنوان کرد و گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی شیراز در سفر آیت الله رئیسی مصوب شد که این اعتبار بطور کامل جذب شده است.

وی ادامه داد: ۷۶ دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات سفر رییس جمهور برای تقویت خدمات به شهروندان شیرازی تامین شده و پیگیری ها برای تامین ۷۶ دستگاه اتوبوس دیگر نیز از این محل ادامه دارد.

شتاب توسعه حمل و نقل عمومی شیراز ، دستاورد نخستین سفر هیات دولت به استان فارس  وزیر کشور نخستین مسافر خط ۲ مترو شیراز شد

فاز نخست خط ۲ مترو شیراز که سالیان سال اهالی این کلانشهر انتظار آن را می‌کشیدند دهه فجر سال گذشته با حضور احمد وحیدی وزیر کشور به بهره‌برداری رسید و مسافرگیری این خط از ایستگاه میدان امام حسین(ع) در مرکز این کلانشهر به سمت ایستگاه میدان قهرمانان (میانرود) در جنوب شهر انجام شد.

خط ۲ مترو کلانشهر شیراز با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود (شهرک بهارستان) در جنوب این شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)،چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ع) (ستاد) می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع دارد، سپس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه در فازهای بعدی به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی می‌شود.

طول فاز نخست خط ۲ قطار شهری شیراز که در پی تامین منابع مالی از محل مصوبات سفر رییس جمهور سیزدهم به استان فارس به بهره برداری رسیده بیش از هشت کیلومتر است.

سازمان قطار شهری شیراز در سال ۸۰ آغاز به کار کرد و کلنگ خط یک مترو این شهر یکسال بعد در سال ۸۱ به زمین زده شد و پس از گذشت ۱۲ سال، مرحله نخست این خط به طول ۲۴.۵ کیلومتر در سال ۹۳ به بهره برداری رسید و در سال ۹۶ فاز بعدی این مسیر تکمیل شد.

مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده است که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی نزدیک به ۲ دهه‌ای که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذرد تنها یک خط آن و حدفاصل میدان گلسرخ تا میدان احسان به بهره برداری رسیده بود که چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ فاز نخست خط ۲ این شهر نیز به بهره برداری رسید.

خط یک قطار شهری شیراز پیش از این به طول ۲۴.۵ کیلومتر،محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز متصل کرده است.

خط یک مترو این شهر شرق و غرب شیراز که شهری طولی است را به یکدیگر متصل کرده و جای خالی یک خط مترو دیگر که پیمودن شمال تا جنوب این کلانشهر را برای شهروندان تسهیل کند همواره احساس می‌شد که افتتاح فاز ۲ مترو این شهردر دهه فجر گذشته این رویای دیرینه اهالی شیراز را به واقعیت تبدیل کرد.

خط ۲ مترو شیراز که فاز نخست آن افتتاح شد، به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود با ۱۳ ایستگاه به خط یک مترو این کلانشهر متصل می‌شود.

عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز از سال ۹۳ آغاز شد و طی حدود دو سال اخیر تکمیل این خط با تاکید دولت سیزدهم بر توسعه حمل و نقل شهری و تخصیص به موقع اعتبارات با جدیت بیشتری دنبال شد.

۵۰ درصد هزینه توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها توسط دولت تامین می شود که این مهم در دو سال گذشته برای گسترش حمل و نقل ریلی در سطح کلانشهر شیراز در اولویت دولت سیزدهم قرار داشت.

عملیات اجرایی خط سه قطار شهری شیراز نیز مردادماه ۱۳۹۹ آغاز شد و در آن زمان این نوید داده شد که فاز اول خط سه قطار شهری شیراز نیز به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه در طول پنج سال به بهره برداری برسد که در نهایت فاز تکمیلی این پروژه ۱۲ کیلومتر با هشت ایستگاه خواهد بود.

خط سه قطار شهری شیراز در ادامه خط یک مترو قرار دارد و مزایای تکمیل آن این است که ایستگاه راه آهن شیراز - اصفهان با خط راه‌آهن بین شهری یک سکوی مشترک خواهند داشت و این محل اتصال امکان ارتباط ریلی بین شیراز و شهرهای همجوار و شهرهایی را که در امتداد راه آهن بین شهری قرار دارند را فراهم می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز