به همت صندوق کارآفرینی امید؛ «روستاهای» فارس «نوفَن» می شوند

۱۴۰۲/۰۳/۱۳ - ۱۷:۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۴۸۱۸۶۴
به همت صندوق کارآفرینی امید؛ «روستاهای» فارس «نوفَن» می شوند
نشست خبری «طرح زیست بوم فناوری صندوق کارآفرینی امید» با حضور مسئولان ارشد استان در محل استانداری فارس برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، در همین ارتباط محمدصادق حسنی، مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید گفت: از سال 1400 و در راستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی، با هماهنگی معاونت روستایی وزارت کشاورزی و سایر دستگاه‌ها، طرح روستاهای «نوفن» در دستور کار قرار گرفت.
 
اجرای طرح «مدار» با هدف کمک به توسعه فناوری‌ در کسب و کارهای روستایی
وی با بیان اینکه به موازت این طرح، طرح «مولد، دانش بنیان. اشتغال آفرین و روستایی» تحت خلاصه عنوان «مدار» نیز در دستور کار قرار گرفت؛اظهار داشت: این طرح با هدف شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و کمک به آنها برای توسعه فناوری‌های روز در کسب و کار روستایی کلید خورد و به همین دلیل می توان طرح های «نوفن و مدار» را دو طرح موازی مکمل و دارای یک هدف مشترک توصیف کرد.
مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید در ادامه با بیان اینکه فارس به عنوان پانزدهمین استان کشور میزبان اجرای این رویداد می شود، عنوان کرد: در هر استان بنابر ظرفیت ها یک نقشه راه داریم.
به گفته حسنی، اگر قرار است در استان فارس برای کسب و کار روستایی برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت انجام شود، حمایت مادی و معنوی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و سایر شرکت‌هایی که محصولات فناور دارند، علاوه بر ارائه تسهیلات در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: حمایت مادی و معنوی شامل رفع موانع اقدامات شرکت‌های دانش بنیان همانند اخذ مجوز، ایجاد زیرساخت و... می‌شود.
مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه منابع اعتباری ارائه تسهیلات هنوز ابلاغ نشده است، اظهارداشت: البته منابع اعتباری سالیانه برای دستگاه‌ها از جمله پارک علم و فناوری تعریف شده است.
حسنی گفت: صندوق کارآفرینی امید تلاش می نماید تا چنانچه اعتباری به پارک علم و فناوری تخصیص داده شود؛ نزد صندوق کارآفرینی امید تودیع گردد، دو برابر آن اعتبار به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات پرداخت می گردد.
وی تصریح کرد: بنا به اظهار مرکز آمار ایران، طی ١٠ سال گذشته ١٦ صدم درصد منابع اعتباری و تسهیلاتی در اختیار صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته و با همین منبع اعتباری، قریب به ١٨.٩ درصد اشتغال کسب و کار خرد در کشور توسط صندوق کارآفرینی امید، کمک و هدایت شده است.
مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید خاطرنشان کرد: عملکرد صندوق از محل اعتبارات بودجه ١٤٠٠ که در سال ١٤٠١ پرداخت شد تکلیف ٤.٥ تا ٥ هزار میلیارد تومانی بوده اما این صندوق نزدیک به ٦.٥ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.
حسنی همچنین مزیت صندوق نسبت به شبکه بانکی را چابکی عنوان کرد و گفت: خودمان را محدود به تامین مالی صرف نکرده‌ایم، ضوابط و دستورالعمل‌ها همانند وثایق، ضمانت‌ها و نحوه حمایت مالی همان ضوابط بانک مرکزی است و تلاش می‌کنیم که کمترین میزان بروکراسی اداری را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: تجربه صندوق کارآفرینی امید در پرداخت تسهیلات از سال ٩٧ تا پایان شهریور ١٤٠١ نشان داد که بیش از ٤٥ درصد در بخش کشاورزی ورود پیدا کردیم.
مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: اولویت ما بحث کشاورزی و در رسته‌های گلخانه‌ای، آبزی پروری و فرآوری و گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی است.
 
بالغ بر ٦٣٠ صندوق محلی خرد زنان روستایی مورد حمایت قرار گرفته‌اند
سجاد پارسائیان، مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان فارس نیز طی سخنانی در این نشست بیان کرد: تلاش ما این بوده که صرفا یک نهاد تامین کننده مالی نباشیم، بلکه در کنار این موضوع به عنوان یک نهاد توسعه‌ای نیز نقش‌آفرینی کنیم. 
به گفته وی، هدف از انجام این کار این است که ظرفیت‌های موجود در فارس، زنجیره‌های کسب و کار و مشاغلی که بتوانند اثر توسعه‌ای پیشران بر سطح استان داشته باشند را شناسایی و در قالب انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی به آنها کمک کنیم.
مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان فارس ادامه داد: قبل از اینکه دستگاه‌های اجرایی طرح‌های خود را معرفی کنند، جلسات تخصصی و فنی تشکیل می‌‌شود و طرح‌ها مورد بررسی اولیه قرار می‌گیرند و شرکت‌های طرف تفاهم‌نامه معرفی و نهایتاً به صندوق ارجاع داده می‌شوند. علاوه براین طرح‌هایی که پایداری بیشتر و در واقع نقش بیشتری در ایجاد اشتغال داشته باشند در اولویت قرار می‌گیرند.
پارسائیان خاطرنشان کرد: در سال گذشته و در اکثر تفاهم‌نامه‌ها بالغ بر ٢٥ درصد بیشتر از سهم استانی جذب داشتیم که نشان‌دهنده چابکی تیم بررسی کننده استان در حوزه صندوق کارآفرینی امید، دستگاه‌های اجرایی با محوریت استانداری است. 
وی با تاکید بر اینکه  در کمترین زمان ممکن تسهیلات در سطح استان جذب شده‌اند. تصریح کرد: صندوق کارآفرینی امید استان فارس در سال 1401 تعداد، 1626 فقره تسهیلات به مبلغ 2.616.893.500000 ریال در زمینه ایجاد، توسعه و تثبیت اشتغال در راستای توسعه اشتغال دانش¬بنیان، زنجیره تولید، توجه به مناطق محروم، ظرفیت¬های بخش کشاورزی و صنایع دستی استان و افزایش نقش مشارکتی بانوان پرداخت نموده است که توانسته زمینه ایجاد و تثبیت اشتغال برای حداقل 2113 نفر را فراهم آورد؛ که نسبت به سال 1400، 82 درصد رشد داشته است.
همچنین سال گذاشته توانستیم در بخش زعفران در سطح بعضی از شهرستان‌ها مانند سروستان به افزایش٢٠ درصدی سطح کشت کمک کنیم.
مدیر صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه استان فارس بالغ بر ٥٠ درصد رشته‌های صنایع دستی کشور را در خود دارد، ابراز داشت: در این حوزه نیز توانستیم 148 طرح را در سال گذشته حمایت کنیم؛ علاوه بر اینها در بخش ضمانت‌ها نیز بیشترین تسهیلگری را داشته‌ایم.
پارسائیان خاطر نشان کرد: تا کنون بالغ بر ٦٣٠ صندوق محلی خرد زنان روستایی در فارس مورد حمایت قرار گرفته و تا سقف ٢٠٠ میلیون تومان تسهیلات صرفا با اخذ سفته به آنها پرداخت شده است.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع روستاهای نو فن نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث روستای نوفن نیز تلاشمان بر این است که در استان فارس کارگروهی با هدف ارتباط بین شرکت‌های فناور و فعالین اقتصادی در حوزه روستاها تشکیل شود.
 
ورود فناوری به روستاها ظرفیت نیروهای متخصص این‌مناطق برای رونق اقتصاد کشور را فعال می‌کند
محسن ربانی‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز با بیان اینکه روستای نوفن از ابتکارات صندوق کارآفرینی امید در سطح کشور محسوب می‌شود،  اظهار داشت: بخشی از آنچه که در تحقق روستای نوفن اتفاق می‌افتد در واقع رسالت دستگاه‌های اجرایی نیز می¬باشد؛ با این‌ حال صندوق کارآفرینی امید در راستای عمل به وظایف و رسالت خود در حوزه اشتغالزایی و کارآفرینی، بخشی از هدف‌گذاری خود را در روستاها انجام داده و استان فارس نیز پانزدهمین استان کشور است که طرح روستای نوفن در آن عملیاتی می‌شود.
وی ضمن مفید و مناسب ارزیابی‌کردن این ایده، ضرورت مشارکت دستگاه‌هایی همچون دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، سازمان‌های صمت، جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در تحقق اهداف این طرح را مورد تاکید قرار داد و گفت: این یک واقعیت است که از فناوری گریزی نیست و باید تکنولوژی و فناوری به روستاها وارد شود تا از ظرفیت نیروهای بالقوه ماهر و متخصص این ‌مناطق برای رونق اقتصاد کشور بهره گرفته شود.
به گفته معاون استاندار فارس، این کار کمک می‌کند رشد تولید و اشتغال فناور را تجربه و به ارتقاء بهره‌وری کمک کنیم.
وی با اظهار تأسف از اینکه بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های روستایی به خوبی مورد استفاده قرار نمی گیرد، ابراز داشت: نمونه این عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های روستایی را می‌توان در خام‌فروشی و عدم فرآوری محصولات آنها و همچنین در مسیر واسطه‌گری و دلالی قرار گرفتن تولیدات روستایی مشاهده کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس یکی از راه‌های مبارزه با دلالی و واسطه‌گری در روستاها را توسعه فناوری و تکنولوژی روستایی عنوان کرد و ادامه داد: با تلفیق فناوری و تولید در روستاها به راحتی می‌توان دست دلالان را کوتاه و در تشکیل زنجیره ارزش تولید تا مصرف و همچنین افزایش بهره‌وری کسب توفیق کرد.
ربانی‌زاده، نقش و عملکرد صندوق کارآفرینی امید را به نوعی کوتاه کردن دست واسطه‌گران و کمک به تشکیل زنجیره ارزش تولید تا مصرف عنوان کرد و ادامه داد: تحقق ایده مورد نظر صندوق کارآفرینی امید نیازمند تشکیل یک کارگروه استانی است.
به گفته وی، صندوق کارآفرینی امید به لحاظ مالی و پرداخت تسهیلات پای کار است و ما هم سعی می‌کنیم بخشی از منابع استان را از محل تبصره های ۱۶ و ۱۸ و سایر منابع به این سمت سوق بدهیم و به تحقق روستاهای نوفن کمک کنیم.
ربانی‌زاده با تاکید بر اینکه اجرای این طرح باید بر مبنای اقتضائات، محصولات و شرایط هر منطقه عملیاتی شود، تصریح کرد: اگر بتوانیم تعریف صحیحی از زنجیره ارزش انجام دهیم و زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم کنیم، می توانیم روستاهای نوفن را وارد دهکده جهانی کنیم.
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز