کشف آب انبار قاجاری در شمال غرب شیراز

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۱۳:۲۱:۱۵
کد خبر: ۳۹۹۹۰۰
کشف آب انبار قاجاری در شمال غرب شیراز
معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت :یک آب انبار تاریخی در شمال غرب شیراز ( شهرک آرین ) کشف و شناسایی شد .

به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،ابراهیم قزلباش اظهارداشت : این بنای تاریخی در شهرک آرین شیراز کشف و شناسایی شده است که طبق نظریه کارشناسان ، احتمالاً این بنا متعلق به دوره قاجار می باشد

 وی افزود: شکی نیست اثر مکشوفه دارای ارزش تاریخی است و باید تمامی ضوابط میراث فرهنگی برای این اثر رعایت شود .
معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه  بیان کرد : طبق بررسی های صورت گرفته ، این بنا در زیر زمین قرار دارد و تنها راه ورودی آن در سطج زمین است .
قزلباش بر لزوم حفاظت از این بنای تاریخی تاکید کرد و گفت : در حال حاضر برای حفاظت این بنا مقرر شد تا شعاع 10 متری آن ، ساخت و ساز و یا تخریبی صورت نگیرد تا وضعیت بنا مشخص شود .
وی ادامه داد : این بنای تاریخی در زمین های شخصی یکی از مالکین باغات این منطقه شناسایی شده و با توجه به ارزش بنا و ویژگی های معماری که دارد پرونده ثبتی آن به زودی تهیه و تکمیل خواهد شد
قزلباش گفت : این بنا شبیه یک آب انبار است و دارای طاق و پله های متعددی است و با توجه به نوع سازه و معماری آن قدمتش به دوره قاجار نسبت داده می شود .
معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد : احتمال اینکه بنا آب انبار باشد با توجه به وجود باغات متعدد دور از ذهن نیست هر چند که برخی از مردم محلی منطقه معتقدند که بنا ، اتاقک آسیابان بوده است .
قزلباش اضافه کرد : بنای کشف شده دارای سقف است که سوراخ بوده و با توجه به وجود پله های متعدد ، بدون شک ساختمان یک آب انبار می باشد .
وی عنوان کرد:  ابعاد این آب انبار 4 متر در 4 متر مربع است و در زیر زمین قرار دارد .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز