دفتر کمیته جهانی موزه‌ها در شیراز افتتاح شد / موزه های جنوب کشور تحت پوشش ایکوم شیراز

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۷:۰۷:۴۶
کد خبر: ۴۰۵۵۳۴
دفتر کمیته جهانی موزه‌ها در شیراز افتتاح شد / موزه های جنوب کشور تحت پوشش ایکوم شیراز
مراسم گرامیداشت هفتاد سالگی کمیته جهانی موزه‌ها(ایکوم) با حضور رییس و اعضای این کمیته، مسئولین و مدیران فرهنگی و گردشگری استان در شیراز برگزار شد و دفتر ایکوم در این شهر افتتاح گردید.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، در این مراسم رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس، برگزاری جشن هفتاد سالگی کمیته جهانی موزه‌ها در شیراز و حضور پروفسور هاینس مارتین هنز رییس این کمیته و استاد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه‌های ایران را افتخاری بزرگ برای این شهر خواند و افزود: هفتادسالگی ایکوم در ایران همزمان است با جشن 100 سالگی تاسیس موزه در ایران. 
کوروش کمالی سروستانی بیان کرد: تاریخ فرهنگی فارس نشان از آن دارد که در سال 1316 خورشیدی، موزه پارس در باغ نظر و موزه تخت‌جمشید با پیگیری علی‌اصغرخان حکمت به عنوان نخستین موزه‌های این دیار بنیان گذاشته شد. 
وی در ادامه با اشاره به اقدام حکمت در تاسیس موزه‌های آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه(س) و موزه‌های اصفهان، تبریز و مشهد، او را «اولین رییس ایکوم در ایران»خواند. 
به گفته رییس مرکز اسناد فارس نخستین هیات اجرایی کمیته ملی موزه‌های ایران در سال 77و به همت سرکار خانم فراهانی معاون فرهنگی یونسکو و استاد محیط طباطبایی انتخاب می‌شود.
موزه هویت ملی ماست
رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در ادامه با اشاره به میزبانی شیراز در برگزاری مجمع موزه‌داران آسیا و اقیانوسیه در سال 88، از گشایش دفتر ایکوم شیراز جهت «پوشش موزه‌های جنوب کشور» خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نخستین موزه هنرهای تجسمی خصوصی به همت حسن مشکین‌فام و نخستین موزه مطبوعات نیز به همت حسین واحدی‌پور بنیان گذاشته شد. *نبود موزه‌ای در خور و با استاندارد بین‌المللی در شیراز
کمالی در ادامه با اشاره به فعالیت 12 موزه در شیراز و 23 موزه در استان فارس، ازنبود «موزه‌ای در خور و با استاندارد بین‌المللی در شیراز» گفت و ابراز امیدواریکرد در سال‌های آینده پروژه‌های باغ‌موزه مشاهیر فارس، موزه پاسارگاد، موزه منطقه‌ای و موزه تاریخ شیراز به سامان برسد، چرا که توجه به موزه، توجه به هویت ملی ما است.
وی در پایان با بیان اینکه موزه‌ها روایت‌گر اسناد فرهنگی و تاریخی فرهنگ مردم هستند، خاطرنشان کرد: موزه‌ها شناسنامه‌های گشوده ازتاریخ فرهنگ جهان ما و خانه‌های فرهنگ و تمدن انسانی و رازگشای گذشته آن هستند.
موزه‌هامورد توجه سیاستمداران قرار گیرند
در ادامه این مراسم رییس کمیته ملی موزه‌های ایران نیز نقش مردم درزنده نگاه‌داشتن موزه‌ها را بسیار مهم و اساسی دانست. 
 احمد طباطبایی همچنین از سیاستمداران خواست که به موضوع موزه ها اهمیت و آن را مورد توجه قرار دهند.
در پایان این مراسم حسن مشکین‌فام وحسین واحدی‌پور به خاطر بنیان‌نهادن دو موزه خصوصی هنرهای تجسمی و موزه مطبوعات در شیراز مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین دفتر ایکوم شیراز در طبقه دوم ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس افتتاح شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز