رمان «آدمخوار» مورد نقد قرار گرفت

۱۳۹۵/۰۴/۱۵ - ۱۲:۱۹:۰۴
کد خبر: ۴۲۷۳۱۸
رمان «آدمخوار» مورد نقد قرار گرفت
رمان آدمخوار که در قالب داستانی به موضوع حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری پرداخته همزمان با این ایام که سالگرد این رویداد تلخ و غمبار است رونمایی شد و مورد نقد قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری برنا از  فارس، همزمان با روز قلم و سالروز حمله ناو جنگی آمریکائی «وینسنس» به هواپیمای مسافربری ایران، رمان «آدمخوار» نوشته بیژن کیا، نویسنده و منتقد ادبی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
این کتاب که محصول  همکاری مشترک حوزه هنری و بنیاد شهید استان فارس است توسط نویسنده توانمند و نام آشنای ادبیات پایداری فارس بیژن کیا نوشته شده در بنیاد شهید فارس  با حضور منتقدان و صاحبان قلم به بوته نقد گذاشته شد.
در این نشست افزون بر نویسنده رمان، نویسندگان استان و مسئولین نهادهای فرهنگی، بابک طیبی، دکتر ساناز مجرد و سمیه برازجانی به عنوان منتقد حضور یافته و پیرامون کتاب سخن گفتند.
در ابتدا ساناز مجرد ، مدرس دانشگاه شیراز و منتقد ادبی به وجود دو خط روایت و دو پیرنگ اشاره کرد و گفت: این نوع نگارش کار را برای نویسنده مشکل می کند اما به عمق اثر لایه های جدید می افزاید.
هاشم کرونی ،مسوول دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری فارس نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: خوشحالیم که این کتاب تجربه همکاری دو نهاد فرهنگی استان بوده و انتشارات رخشید شیراز نیز آن را منتشر کرده  و خرسندیم که توانسته ایم منویات مقام معظم رهبری را در نشان دادن جنایت ها و خیانت های آمریکا با زبان مانای هنر بیان کنیم .
منتقد دوم این جلسه  فریده برازجانی  بود که به کنکاش ساختاری اثر پرداخت و شیوه های روائی رمان را نیازمند بازبینی و بازنویسی تشخیص داد.
وی در ادامه گفت: این اثر باعث شد من نسبت به این حادثه حسی پیدا کنم که پیش از این نداشتم.
بابک طیبی منتقد سوم جلسه به  رویکرد نویسنده در به تصویر کشیدن زیبائی ها و خوبی های ایران اشاره کرد و عقیده داشت: چنانچه نویسنده با دیدی بیطرفانه تر به پرداخت صحنه ها می پرداخت رمان به واقع گرائی نزدیکتر می شد.
به عقیده طیبی این رمان هنوز به پختگی کامل و بلوغ نرسیده و نثر «آدمخوار» بین نثر داستانی و نثر فیلمنامه در نوسان است.
بیژن کیا نویسنده ی رمان  نیز با سپاسگزاری از حضار بابت حضور در جلسه اثر خود را رمانی پست مدرن نامید و ادامه داد: در خلق این کتاب به تئوری مرگ زاویه دید و  "تئوری چشم نگری" در روایت که توسط «جرمی  هاوثورن» عنوان شده نظر داشته ام و سعی کرده ام از قواعد محدودکننده فاصله بگیرم.
کیا فارس
نویسنده ی کتاب «پرواز ناتمام» مخاطب اصلی جدید ترین کتابش را نسل جوان دانست و گفت: بنظرم می بایستی در فضای ادبیات داستانی اثری برای جوانان تولید می شد اثری که توان لازم برای جذب مخاطب گریزپای امروز و همچنین دغدغه های انقلاب در آن لحاظ شده باشد.
در بخشی از این رمان آمده: «شما می گویید امنیت ملی؟ من می پرسم کدام امنیت منظورتان است؟ تحقیقات من متوقف شد. پرونده قتل آن زن را بی آنکه به نتیجه برسد مختومه کردید و مسئولیت این تصمیم با شماست. اما شما عوضیها حرفهای مرا باور نمی کنید. من مدرک و سند دارم و همه اینها در گزارش آمده. شما وارد این ماجرا شدید و همه چیز را به هم ریختید. دیگر چیزی برای نوشتن به ذهنم نمی رسد. همه را نوشته ام... همه را...».
در پایان نشست نقد و بررسی کتاب «آدمخوار»، نویسنده به پرسش های مخاطبان پاسخ گفت.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز