رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

کاشت ۱۴ هزار هکتارچغندر قند بهاره در استان فارس

۱۳۹۵/۰۵/۰۶ - ۱۰:۵۷:۱۰
کد خبر: ۴۳۷۶۴۸
کاشت ۱۴ هزار هکتارچغندر قند بهاره در استان فارس
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بیش از 14250 هکتار چغندر قند بهاره در استان فارس کشت شده است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکترمحمد مهدی قاسمی اظهارداشت: سیاست سازمان در جهت توسعه کشت چغندر قند پاییزه می باشد و بر اساس برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی 95-96 حدود 800 هکتار می باشد.
وی افزود: کشت های پاییزه با توجه به محدودیت منابع آبی نقش موثری در کاهش مصرف آب کشاورزی دارند و با هماهنگی انجام شده شرایط خرید محصولات کشت شده از جمله چغندرقند پاییزه توسط وزارت جهاد کشاورزی تمهیدات لازم اتخاذ شده است
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه در ایران ، مهمترین عاملی که می توان آن را به عنوان شاخصی بارز برای اولویت و برتری کشت پاییزه چغندر نسبت به کشت بهاره معرفی کرد، استفاده بهینه از نزولات آسمانی در طول دوره رشد و کارایی بیشتر مصرف آب در زراعت چغندرقند پاییزه است، گفت: این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری می یابد که در ایران آب عامل اصلی محدود کننده کشاورزی قلمداد می شود.
قاسمی خاطرنشان کرد : استراتژی سازمان جهاد کشاورزی فارس انتقال کشت بهاره چغندر قند به کشت پاییزه چغندر قند می باشد که به دلیل صرفه جویی آب در کشت پاییزه این محصول که به میزان 50 در صد در قیاس با کشت بهاره چغندر قند می باشد.
وی ابراز داشت:با توجه به کشت این محصول در سال گذشته و برداشت چغندر قند پاییزه با عیار 17 و 18 و رکورد تولید 70 تا 80 تن در هکتار نشان دهنده این مهم است که استان فارس از پتانسیل بسیار خوبی در خصوص اجرای کشت چغندر قند پاییزه برخوردار است و می تواند در خصوص تولید چغندر قند پاییزه در کشور پیشگام باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس عنوان کرد: در جهت تولید محصول چغندر قند باید زنجیره تولید رعایت شود و هر کارخانه قندی که می خواهد در زمینه تولید چغندر قند پاییزه مشارکت داشته باشد باید به تولید کنندگان ضمانت دهند و از مرحله کاشت تا برداشت در کنار کشاورزان باشند.
وی تصریح کرد: این سازمان هیچ گونه حمایتی از کشاورزان چغندر کار که با کارخانه های قند قرار دادی ندارند، نخواهد داشت.
قاسمی یاد آور شد: در کوتاه مدت جهت صرفه جویی در مصرف آب چغندر قند بهاره می بایستی به سمت استفاده از ارقام زودرس، کشت نشا چغندر قند و مجهز نمودن مزارع چغندر قند بهاره به آبیاری تیپ را در دستور کار خود قرار دهیم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز