رئیس سازمان میراث فرهنگی:

جهان امروز به مولفه های شعر حافظ نیاز دارد

۱۳۹۵/۰۷/۰۹ - ۰۰:۳۳:۴۲
کد خبر: ۴۶۳۳۰۳
جهان امروز به مولفه های شعر حافظ نیاز دارد
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: بلندترین و باشکوه ترین مضامین شعری حافظ را می توان در چهار مولفه فکری مسالمت جویی، مثبت اندیشی، عشق و پیکار باریاکاری عنوان کرد و جهان امروز به شدت به این مولفه ها نیاز دارد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، مسعود سلطانی فر شامگاه پنجشنبه 8 مهرماه در آیین ویژه بزرگداشت یادروز حافظ در جوار آرامگاه خواجه اهل راز در شیراز بیان کرد: بشر امروز به دست آوردن این چهار مولفه را آرزویی برای خود می داند.
وی افزود: به دلیل بیان این چهار مولفه در اشعار حافظ، وی علاوه بر شاعری بزرگ، متفکری بزرگ نیز به شمار می رود زیرا تمام آفرینده ها و سروده های انسانی حافظ بازتاب اوج انسانی، فکری و ادبی ایران در دوران تاریک قرون وسطایی غرب است و این راز جادوانه و ماندگار شدن شاعران ما در جهان است.
سلطانی فر اظهار کرد: عیار فرزانگی، خردمندی، سخن آوری، تبحر و تحول حافظ در کلام و کمال بسیار است و همین ویژگی ها باعث شده حافظ را حافظه فرهنگ و ادبیات ایران اسلامی بدانیم و نه تنها در یک شب بلکه در روزها و شب های دیگر نیز از سراسر جهان به او ادای احترام کنند.
وی با بیان اینکه بزرگی خواجه اهل راز در کلام و وصف نمی گنجد اضافه کرد: امروز حافظ تنها شاعر ایرانیان و متعلق به کشور ایران نیست زیرا سروده های سترگ او در ذهن و اندیشه ادب دوستان بسیاری از کشورهای جهان جاری و ساری است.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: حافظ شاعر واندیشمند بزرگی است که پیام انسان دوستی، حکمت و سرنوشت الهی را به همه جهانیان ارائه کرده است و همین امر باعث شده این شاعر بزرگ کشورمان در حصار مرزها و جغرافیا محدود نشود.
سلطانی فر عنوان داشت: مضامین عرفانی و حس انسانی که شعر حافظ در مخاطب ایجاد می کند در ارتباط با فطرت های انواع بشر در جهان است که اندیشمندان، ادب پژوهان و حقیقت طلبان بسیاری از کشورهای جهان در نوشته ها و رسانه های خود به این حقیقت دقیق وعمیق اشاره کرده اند.
او افزود: حافظ علاوه بر اینکه شاعری توانمند وچیره دست است از درایت و ذوق بالایی برخوردار است به طوری که مضامین معنوی و عرفانی غرب را با مضامین روز جامعه و مردم آن زمان در آمیخته است.
وی گفت: بر این اساس هر مخاطبی بنا بر درک خویش از اشعار و سروده های وی برداشت های متفاوتی دارد و این تاثیر به گونه ای بوده است که بسیاری از شاعران بزرگ غرب از حافظ و اندیشه او تاثیر گرفته اند از جمله گوته که خود از قله های شعر انسانی و عرفانی غرب است.
سلطانی فر با اشاره به هشتم مهرماه به نام روز ادای احترام به مقام مولانا نیز بیان کرد: اگر حافظ آیینه تمام نمای مدارا، صلح و اصالت انسانی است مولانا دیگر شاعر ایرانی نیز اسطوره آزاد اندیشی است.
او اظهارداشت: مولانا آموزگاری است که در نهایت درایت و هوشمندی تجربه های خود را به دیگران عرضه کرده است و این درحالی است که در سال های اخیر اندیشه ها، دیدگاه ها و اشعار مولانا در غرب گسترش چشمگیری و محبوبیتی روز افزون یافته است. 
رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه مولانا شاعری است که همچون آفتاب روشن، درخشان و تمام نشدنی است اضافه کرد: سروده ها و اشعار مولانا را نمی توان محدود به زمان و مکان خاصی کرد بلکه فرا زمانی و فرامکانی است و فلسفه انسان گرایانه و اشعار انسان دوستانه او در میان دوستدارانش در جهان ماندگار است.
سلطانی فر ادامه داد: حافظ و مولانا تنها شاعر نیستند که تنها ما را به لذتی از شعر خود سیراب کنند بلکه این دو شاعر ایرانی هر دو حکیم هستند و اشعار آنها درست زیستن و زیبا دیدن جمال خدا را به انسان ها هدیه می دهد.
وی عنوان داشت: در واقع حافظ و مولانا را می توان طبیبان و معلمان دهکده جهانی دانست که همه مردم شیفته زندگی عادلانه جهان را به تحقق این آرزوی بزرگ بشری فرا می خوانند.
او گفت: امید است برگزاری چنین برنامه هایی بسیار موثر در حفظ هویت فرهنگی و تاریخی ایرانی و شاعران بزرگ عرصه ادب در ایران است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز