مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس اعلام کرد:

مختومه شدن پرونده شکایت نهاد کتابخانه‌های فارس از شهرداری شیراز / تشریح برنامه های هفته کتاب در فارس

۱۳۹۵/۰۸/۱۵ - ۱۵:۴۵:۱۶
کد خبر: ۴۷۸۸۴۰
مختومه شدن پرونده شکایت نهاد کتابخانه‌های فارس از شهرداری شیراز / تشریح برنامه های هفته کتاب در فارس
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس از مختومه شدن پرونده شکایت نهاد کتابخانه‌های فارس از شهرداری شیراز به واسطه معوقات ده ساله 0.5 درصد سهم شهرداری ها خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، سعیده ابراهیمی در نشست اعلام برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی استان فارس به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتاب‌دار گفت: از مجموع 207 کتابخانه موجود در فارس، 166 کتابخانه نهادی بوده و 3 کتابخانه به بخش نابینایان، 122 کتابخانه به بخش کودک مجهز است البته در 42 کتابخانه بخش کودک در کنار کتابخانه قرار دارد.
وی بیان کرد: طی شش ماه اول امسال شاهد 11.7 درصد افزایش تعداد اعضا و 2.6 درصد افزایش رشد زیربنا در کتابخانه های استان بوده‌ایم که در شهرستان‌های لامرد، استهبان و نی ریز بیشترین میزان رشد اعضا و در شهرستان‌های لامرد، گراش و استهبان بیشترین میزان رشد زیربنا را شاهد بوده‌ایم.
ابراهیمی از رشد 3.5 درصدی در شاخص تعداد کتاب استان فارس طی 6 ماه منتهی به پایان شهریور 95 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و با بیان اینکه شهرستان‌های لامرد، داراب و استهبان در این شاخص جلودار هستند، گفت: در شاخص تعداد کتاب‌های کودک 28.3 درصد رشد و در تعداد اعضای کودک 18.2 درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.
او به رشد 14 درصدی اعضای کتابخانه‌های عمومی استان فارس طی سال‌های 90 تا 95 اشاره و اضافه کرد: با رایزنی‌های انجام شده، به دنبال رفع اختلاف‌ها بین کتابخانه‌های عمومی و شهرداری ها به‌عنوان تامین کننده بخش عمده‌ای از اعتبارات این نهاد بوده‌ایم که قدم‌های خوبی برداشته شده است.
ابراهیمی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری شیراز در مسیر رفع موانع، از مختومه شدن پرونده شکایت نهاد کتابخانه‌های فارس از شهرداری شیراز به واسطه معوقات ده ساله 0.5 درصد سهم شهرداری ها خبر داد و گفت: با تدابیر اندیشیده شده از سوی رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موارد اختلافی با شهرداری ها تا حد زیادی مرتفع شده و امیدواریم از این پس شاهد پرداخت سهم کتابخانه‌ها از سوی شهرداری ها باشیم.
او با تصریح اینکه نتایج این اقدام در آینده نزدیک مشخص و اطلاع‌رسانی دقیق می شود، گفت: یکی از موارد تفاهم با شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، واگذاری مالکیت 5 کتابخانه احداث شده از سوی شهرداری به نهاد کتابخانه‌ها و واگذاری حق انتفاع 5 کتابخانه دیگر به مدت 10 یا 15 سال به این نهاد بوده است.
ابراهیمی گفت: اختلاف‌ها بر سر اختصاص 0.5 درصد از سهم کل بودجه شهرداری ها بود که با حذف 5 آیتم که جزو درآمدهای شهرداری نمی توانست محسوب شود، به توافقی مناسب دست پیدا کرده‌ایم. اگرچه از کل درآمد کتابخانه‌ها کم می شود اما این اقدام بسترساز تامین اعتبارات به شکل مستمر خواهد بود.
وی بیان کرد:طی 6 ماه گذشته 5 تفاهم‌نامه با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی بین نهادکتابخانه‌های فارس و سازمان زندان‌ها، اتحادیه انجمن‌اسلامی دانش‌آموزان،‌ تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع)، بسیج سپاه بقیه‌الله شیراز و نهضت سوادآموزی فارس منعقد شده است.
ابراهیمی همچنین با اشاره به در پیش بودن هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار، گفت: این هفته از 16 آبان و با برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده است، آغاز می شود و در کل استان بالغ بر 400 برنامه اجرایی خواهیم کرد.
مدیرکل کتابخانه عمومی استان فارس برگزاری نقد کتاب، برنامه‌های کتابخوان، رونمایی از کتاب، تجلیل از مقام کتابدار، مسابقه عکاسی، برپایی نمایشگاه عکس، مسابقه کتابخوانی، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی، بخشودگی جرائم دیرکرد بازگشت کتاب از سوی اعضا، هفت شب هفت دیدار، برنامه برای کودکان مبتلا به سرطان در بیمارستان امیر، اتوبوس کتاب، جشنواره نذر کتاب، برنامه‌های طرح اهداء دانایی و افتتاح تعدادی کتابخانه در استان را از برنامه‌های هفته کتاب، کتابخوانی و کتاب‌دار عنوان کرد.
ابراهیمی گفت: هفت کتابخانه شامل 5 کتابخانه روستایی و 2 کتابخانه شهری در استان فارس راه‌اندازی و افتتاح می شود که شامل کتابخانه‌های فال، اسیر، شهرک الغدیر، لایزنگان داراب، چاهورز لامرد، ایزدی خرامه، نوایگان داراب و ارد گراش است.
مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس گفت: 2 کتابخانه روستایی لایزنگان و خرامه قبلا افتتاح شده بود اما با توجه به اینکه استانداردهای مد نظر در روند احداث و تجهیز کتابخانه مورد نظر نهاد رعایت نشده بود، طی ماه‌های گذشته این روند دنبال شد و امکان دریافت کد برای این 2 کتابخانه فراهم شد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه با دریافت کد برای این دو کتابخانه امکان جذب کتابدار و تجهیز کامل آن فراهم شده است، گفت: امسال تعداد 25 کتابدار در سراسر استان فارس جذب و مشغول به‌کار شده‌اند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز