استاندار فارس:

۱۶ آذر افتخار آمیزترین روز در تاریخ ایران است

۱۳۹۵/۰۹/۱۶ - ۱۸:۱۸:۴۳
کد خبر: ۴۹۰۶۶۲
۱۶ آذر افتخار آمیزترین روز در تاریخ ایران است
استاندار فارس با بیان این که اگر امروز در کشور سخن از پیشرفت علمی و ترقی و توسعه می شود به پاس خون کسانی است که برای رسیدن به این نقاط افتخارآمیز جان خود را فدا کردند، گفت: 16آذر، روز دانشجو، افتخارآمیزترین روز در تاریخ ایران و مصادف با شهادت سه تن از پاک ترین فرزندان این سرزمین است و هرگز فراموش نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، مهندس سید محمدعلی افشانی در مراسم روز دانشجو و تقدیر از پژوهشگران برگزیده استان که با حضور مدیران، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان استان و دبیر هفته پژوهش کشور در دانشگاه شیراز (مجتمع فرهنگی – رفاهی) برگزار شد، اظهار داشت: روح سه شهید روز 16 آذر همواره در دانشگاه شاهد است تا به کسانی که به دانشگاه می آیند بیاموزند و به کسانی که می روند توصیه کنند که استقلال و آزادی را در سرزمین ایران قدر بدانید.
وی با بیان این که اگر روز 16 آذر در ایران ایجاد نمی شد معلوم نبود ما مسیر استقلال و آزادی را طی می کردیم و به احتمال زیاد طی نمی کردیم، افزود: این کشور تا مشروطه مبارزه کرد؛ مشروطه را خلق کرد؛ اما مشروطه با یک کودتا از بین رفت و کسی بر سر کار آمد که متملقان او را اعلی حضرت و قدر شوکت خطاب می کردند و فکر می کرد این چاپلوسان که او را تمجید می کنند در روز گرفتاری کنار او خواهد بود؛ به همین دلیل بیستم شهریور وقتی از ایران رفت هیچ کس برای او دلتنگ نشد.
استاندار فارس با بیان خاطره ای از دکتر مصدق، افزود: دکتر مصدق می گوید رضاخان بعد از مراسم سلام، به من گفت مرا انگلیسی ها آوردند؛ چه کنم که ملت ایران مرا باور کنند؛ من به او گفتم تو شاه کشوری و بزرگ تر از این نمی شوی وقتی به استان ها می روی بگو این طاق نصرت ها را جمع کنند و مردم را به زحمت نیندازید؛ دوم این که سرزده به میان مردم برو و از درد آنان بدون واسطه مطلع بشو.
مهندس افشانی افزود: دکتر مصدق می گوید در سال 1308 گفت من سرزده میان مردم رفتم و خیلی تاثیرگذار بود و شما هم چنین کنید؛ اما از سال 1308 متملقان و چاپلوسان دور او را گرفتند و در سال 1314 هیچ ایرانی آزاده و وطن دوستی در کنار او نبود و همین شد که در شهریور 1320 که رضاخان می رفت هیچ کس به بدرقه او نرفت.
وی ادامه داد: بعد از آن فرزند بی اراده رضاخان به جای او نشست و ملت ایران از این فرصت استفاده کرد تا به استقلال و آزادی خود دست پیدا کند.
استاندار فارس با بیان تاریخچه ای از رویدادهای تاریخ معاصر ایران و حوادث منتهی به روز 16 آذر، ادامه داد: آمریکا و انگلستان متحد و با نیرنگ، تمام قدرت شان را تجمیع کردند تا ملی کردن صنعت نفت در ایران را حذف کنند تا به تجربه ای برای سایر کشورهای منطقه تبدیل نشود و آن ها تلاش نکنند صنایع خود را ملی کنند.
مهندس افشانی با اشاره به این که آمریکا و انگلستان ابتدا بر ابزار سیاست تکیه کردند و تلاش کردند با استفاده از شخص شاه و مجلس، دولت دکتر مصدق را ساقط کنند و این کار را در سال 1331 انجام دادند؛ اما با قیام 30 تیر 1331 متوجه شدند تنها با کودتا می توانند این کار را انجام دهند.
وی گفت: یکی از مورخانی که وقت فراوانی گذاشته است و همه مدارک را به خوبی تالیف کرد و کتابش در یک سال گذشته شش بار تجدید چاپ شد می گوید عبور دادن شتر از سوراخ سوزن آسان تر از دسترسی به بایگانی سازمان سیا وM.I6  برای بررسی کودتای 28 مرداد 32 است.
استاندار فارس با بیان این که بسیاری تصور می کنند کودتای 28 مرداد آنی صورت گرفت، گفت: دقیقا از روز 30 تیر تصمیم گرفتند کودتا را صورت دهند؛ بعد از تعطیلی سفارت انگلستان و خروج کارکنانش از ایران، از آن تاریخ سفارت آمریکا  که 52 نفر نیرو داشت مسئولیت کار سفارت خانه های انگلستان و روسیه را بر عهده گرفت.
استاندار فارس با اشاره به این که آمریکا در عین خباثت در حالی که خود را در ظاهر طرفدار ملی شدن صنعت نفت نشان می داد برای شکست آن تلاش می کرد، افزود: آن ها همه چیز خود را جمع کردند؛ گماشتگان خائن انگلیس در ایران و جاسوسان آن ها در 150 سال قبل از آن برای شناسایی عواملشان و قدرت مالی و نظامی آمریکا کنار هم قرار گرفتند؛ اولین جلسه در فروردین در واشنگتن تشکیل، در اردیبهشت ماه در پایگاه نظامی انگلستان در قبرس آن طرح بررسی شد، مجددا خردادماه در بیروت طرح بررسی نهایی شد. 11 تیرماه همان سال به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید و نهایتا در 21 تیر به امضای آیزنهاور و چرچیل به صورت هم زمان رسید و برای اجرا با مسئولیت روزولت، ابلاغ شد.
مهندس افشانی گفت: ورود آمریکا به ایران با خیانت بود و از خیانت هم دست برنخواهد داشت.
استاندار فارس تصریح کرد: کسانی که مسئولین متفکر کشور را به اعتماد به آمریکا متهم می کنند خود بهتر می دانند که دروغ می گویند؛ کسانی که آمریکا را می شناسند به آن اعتماد نمی کنند؛ ماهیت آمریکا تغییر نمی کند و ماندگار است؛ ولی گاهی باید از ظرفیت های خود در دنیای امروز استفاده کنیم که این به معنای اعتماد به آمریکا نیست.
وی با بیان این که آمریکا در حالی که وانمود می کرد حامی دولت دکتر مصدق است اما همه برنامه کودتا دست آمریکا بود زیرا انگلستان قدرتی نداشت، گفت: بعد از این که گاندی در سال های 1347 و 1348 به پیروزی رسید، دیگر قدرت استعماری انگلستان به پایان رسیده بود؛ این آمریکا بود که آن ها را نجات داد.
استاندار فارس با اشاره به این که آمریکا و انگلستان به صورت جمعی کودتا را شروع کردند، افزود: ابتدا کودتا در روز 24 تیرماه شکست خورد اما یک اشتباه مهلک دکتر مصدق کرد و آن این که هندرسون سفیر آمریکا که برای این که نشان دهد با کودتا بی ارتباط است به بیروت رفته بود با اولین پرواز به ایران برگشت و بلافاصله به دیدار دکتر مصدق رفت و گفت اگر جمعیت از خیابان ها بیرون نروند همه آمریکایی ها را از ایران خارج خواهیم کرد و اینجا بود که شعبان بی مخ ها و فواحش و خائنین مدعی باعث شدند کودتا به سرانجام برسد.
مهندس افشانی با توصیه به دانشجویان برای خواندن روایت شهید چمران از کودتای 28 مرداد، گفت: شاید بهترین روایت را شهید چمران داشته است زیرا در آن زمان دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران بود.
وی از قول شهید چمران ادامه داد: روز 14 آذر زاهدی به عنوان گماشته انگلستان برای انجام کودتا اعلام کرد دوباره انگلیسی ها  بر می گردند؛ 15 آذر، بازار و دانشگاه تظاهرات وسیعی به را ه انداختند؛ سقف قسمی از بازار را فرو ریختند؛ می خواستند وانمود کنند که مردم نمی توانند حرکتی داشته باشند و زور بر خرد پیروز است.
استاندار فارس از قول شهید چمران افزود: با وجود این که دانشجویان تمام تلاش خود را کردند که درگیری ایجاد نشود زیرا از گارد دانشگاه شنیده بودند که دانشجویی باید شقه شود و بر سر ورودی دانشگاه آویخته شود تا کسی دیگر هوس مبارزه با انگلستان و آمریکا نکنند؛ اما چون آن ها به دنبال بهانه بودند این اتفاق افتاد.
وی گفت: در زمانی که می خواستند برای همیشه آزادگی و استقلال را دفن کنند دانشجویان شهید با اقدام خویش پرچمی را برافراشتند که تا زمان برچیده شدن رژیم شاهنشاهی، بر زمین گذاشته نشد.
مهندس افشانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی لازمه استقلال کشور و پژوهش و تحقیق لازمه توسعه و پیشرفت است، افزود: در عین حال که دولت باید بیشترین توجه را به پژوهش و  تحقیق داشته باشد؛ نباید همه چیز را بر عهده دولت بگذاریم و بخش خصوصی نیز در این زمینه باید کوشا باشد.
وی با بیان این که هفته پژوهش فرصتی برای قدردانی از همه کسانی است که در این زمینه تلاش کرده اند، گفت: این افراد انسان های بزرگی هستند که احساس مسئولیت اجتماعی دارند و ماندگار خواهند شد.
استاندار فارس تاکید کرد: تحقیق و پژوهش نباید در حوزه هایی که نتیجه آن یک جسم فیزیکی می شود خلاصه شود؛ بلکه تحقیق و توسعه در زمینه های اجتماعی ضروری تر است.
مهندس افشانی با اشاره به این که سرمایه های هر کشور به سه بخش سرمایه های فیزیکی، سرمایه های انسانی و سرمایه های اجتماعی تقسیم می شود، اظهار داشت: مهم ترین سرمایه هر کشور سرمایه اجتماعی است که شاخص آن اعتماد مردم به یگدیگر، اعتماد مردم به مسئولین و اعتماد مسئولین به مردم است.
وی با بیان این که تحقیقات در حوزه های اجتماعی بسیار ضروری و کارساز است و نتایج آن ها نیز ملموس و عملی خواهد بود، گفت: تحقیقات را باید از آزمایشگاه به کارگاه ببریم و در نتیجه کالایی به دست بیاید که فیزیکی نیست بلکه مشکلی را از جامعه حل می کند.
استاندار فارس با تاکید بر این که بدون تحقیق و پژوهش توسعه محال بوده و مهم ترین عامل و پایه توسعه پایدار و موتور پیش برنده توسعه، تحقیق و پژوهش است، افزود: محقق تنها زمانی موفق خواهد شد که به یکی از نیازهای جامعه پاسخ دهد؛ در غیر این صورت کارساز نخواهد بود.
مهندس افشانی با بیان این که باید به دانشگاه شیراز و دانشگاه های استان فارس تعصب داشته باشیم تا پیشرفت کنند؛ زیرا فرزندان ما در این دانشگاه تربیت می شوند، ادامه داد: معنا ندارد که قراردادهای خود را با نیروهایی خارج از دانشگاه های خود و نیروهای توانمند تربیت شده در این دانشگاه ها منعقد کنیم؛ باید با همین دانشگاه ها به ویژه دانشگاه شیراز که در سطح کشور کم نظیر است کار کنیم و به آن ها تعصب داشته باشیم.
وی با بیان این که با توجه بیشتر به تحقیق و توسعه کار بزرگ تری انجام می دهیم که امروز متوجه آن نیستیم و آن جلوگیری از خروج متفکران جوان کشور است که به دلیل نبود فضای علمی و تحقیقاتی، حتی با وجود داشتن درآمد، کشور را ترک می کنند، اظهار داشت: اگر به این قشر توجه کنیم و به آینده کشور بیندیشیم تا فردا دچار بحران نشویم، باید زمینه های ماندن آن ها را در کشور به عنوان مهم ترین سرمایه های کشور فراهم کنیم که این جز با توجه به علم میسر نیست و توجه به علم تنها با توجه به عالم میسر است.
استاندار فارس با اشاره به این که مهم ترین ابزار تحقیق و توسعه دسترسی به اطلاعات و دانش پایه بوده و لازمه آن دسترسی به ابزار اینترنت است، تصریح کرد: محققان مانند غواص در این دریای اطلاعات غوطه می خورند و کسی در این عرصه پیروز است که سرعت بالاتری در دسترسی به اطلاعات داشته باشد؛ بنابراین باید بدون نگرانی تلاش کنیم که سرعت بالاتری برای دسترسی به اطلاعات ایجاد کنیم.
استاندار فارس با بیان این که یکی از  شاخص های توسعه در همه زمینه ها سرعت است، تصریح کرد: هر کشوری سرعت بالاتری در همه زمینه ها دارد، توسعه یافته تر است.
وی با اشاره به این که تجربه بشری و مطالعات نشان می دهد که بدون آزادی هیچ توسعه ای محقق نخواهد شد، افزود: در قرون وسطی که علم محدود و اندیشه مقید بود هیچ پیشرفتی حاصل نشد؛ با بروز آزادی دستاوردهای بشری یکی پس از دیگری به دست آمدند؛ بدون آزادی حتی علم هم توسعه پیدا نمی کند.
استاندار فارس افزود: فعالیت علمی و پژوهشی صبر، حوصله و تلاش می خواهد.
مهندس افشانی با بیان این که وضعیت استان فارس در زمینه علمی و پژوهشی نسبتاً مطلوب است، گفت: در یک سال گذشته 51 شرکت دانش بنیان استان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تانید رسید و موافقت نامه ای برای مشارکت و حمایت بیشتر از محققان استان منعقد شد.
وی با تاکید بر این که باید در عمل و نه در گفتار حمایت جدی خود را از تحقیق و پژوهش بیشتر کنیم تا آینده از آن ما باشد، اعلام کرد: فارس در حوزه پژوهش بعنوان یکی از سه استان برتر کشور انتخاب شده است که نتیجه کوشش همه تلاش گران این عرصه است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز