لبنیات محلی؛ خوب یا بد؟

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۱۱:۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۲۰۷۴۱
لبنیات محلی؛ خوب یا بد؟
در حال حاضر تبلیغات گسترده ای برای استفاده از شیر و لبنیات محلی با عنوان اینکه این محصولات به شکل طبیعی تولید می شوند و از کیفیت بالاتری برخوردار است، انجام می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: ممکن است محصولات لبنی محلی در مواردی مانند قیمت کمتر یا خوشمزگی بیشتر، بازار پسندی بیشتری نسبت به محصولات لبنی صنعتی داشته باشند اما، هیچ تضمینی برای سالم بودن این محصولات وجود ندارد و مصرف این فرآورده ها ممکن است ابتلا به بیماری سل، تب مالت و تب کیو در جامعه انسانی را افزایش دهد.
"آسیه امیری" افزود: تشخیص برخی از تقلب ها در محصولات لبنی مانند اضافه کردن آب به شیر، اضافه کردن جوش شیرین به شیر(به منظور افزایش PH شیر) و سایر افزودنی های دیگر، در خانه امکان پذیر نیست.
وی اضافه کرد: حذف بو از شیر به وسیله سیستم بوگیری در کارخانه های لبنی انجام می گیرد و از آنجا که این امر در خانه امکان پذیر نیست، این گونه شیرها بیشتر بوی محیط دامداری می دهند و برخی مردم فکر می کنند که این شیر چون بوی گاو و گوسفند می دهد، طبیعی است.
این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی در خصوص ارزش غذایی این فراورده ها، بیان کرد: پاستوریزه‌ کردن در کارخانه با حرارت غیرمستقیم انجام می شود، به گونه‌ای که ویتامین‌ها، املاح، مواد مغذی و پروتئین شیر از بین نرود، در حالی که حرارت مستقیم، بیشتر مواد مغذی شیر را از بین می‌برد.
امیری با بیان اینکه جوشاندن شیر محلی به مدت دو دقیقه زمان می برد، اضافه کرد: حرارت مستقیم باعث تشکیل لایه سفید رنگ در اطراف ظرف می شود که در واقع پروتئین شیر است، بنابراین باید دور ظرف را هم بزنند تا پروتئین شیر داخل آن بریزد و قابل استفاده باشد.
وی یادآور شد: کشک مایع باید در یخچال نگهداری شود و هنگام مصرف آن را رقیق نموده(به نسبت 50 درصد کشک و 50 درصد آب) بجوشانیم و سپس مصرف شود.
این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی با اشاره به اینکه در ساخت پنیر محلی از شیر جوشیده استفاده نمی شود، گفت: مصرف پنیر تازه توصیه نمی شود، زیرا امکان ابتلا به بیماری هایی مانند تب مالت و اسهال میکروبی وجود دارد و در صورت استفاده باید نزدیک دو ماه در آب ‌نمک با غلظت 13 درصد بماند.
امیری، ادامه داد: در مورد فرآورده های دوغ، کره و ماست محلی، به علت اسیدی بودن و حرارت دادن شیر خام اولیه، امکان انتقال بیماری کمتر است.
وی در پایان، گفت: در صورت تمایل به استفاده از محصولات سنتی، باید از نوع مطمئن و دارای مجوز بهداشتی آنها، استفاده شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز