هنرمند پیکرتراش نی ریزی سردیس فردوسی را به سفارش قبرسی ها ساخت

۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۱۰:۵۴:۱۶
کد خبر: ۵۶۰۱۷۱
هنرمند پیکرتراش نی ریزی سردیس فردوسی را به سفارش قبرسی ها ساخت
هادی جواهرآثار، هنرمند پیکرتراش نی ریزی سردیس فردوسی را به سفارش وزارت امور خارجه قبرس جهت نصب در محوطه بیرونی ساختمان وزارت خارجه ساخت؛در یادروز فردوسی شاعر ایرانی از سردیس فردوسی ساخته هادی جواهرآثار هنرمند و پیکرتراش توانمند نی ریزی بازدید شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،  سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز با اعلام اینکه هنرمند یادشده خالق این اثر هنری که تاکنون آثار هنری فاخری را در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و ... خلق کرده افزود: جواهرآثار این مجسمه را به سفارش دفتر وزارت امور خارجه قبرس جهت نصب در محوطه بیرونی ساختمان وزارت خارجه ساخته است .
فاطمه قرایی افزود: در این بازدید که در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد جمعی از هنرمندان  نیز حضور داشتند.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد در ادامه با گرامیداشت نام و جایگاه بلند حکیم فردوسی گفت: شهرهای امروزی، سرشار از عناصر و آرایه های نامناسب و آشفته هستند و شهروندان به نوعی غرق در این همه آشفتگی به فضایی زیبا و با نشاط نیازمندند.
وی ورود هنر از جمله هنر مجسمه سازی به فضاهای شهری را در رفع خستگی روحی و جسمی و تلطیف و زیباسازی محیط موثر دانست و ابراز امیدواری کرد که از هنرمند توانمند نی ریزی در این زمینه بهره بیشتری برده شود.
این در حالیست که پیشتر تندیس شهید شهبازی از سرداران شهید اصفهان از جنس سنگ مرمر یک تکه با ارتفاع ٥٠٠ سانتی‌متر از سوی هادی جواهر آثار طراحی و اجرا شد؛ وی همچنین تندیس ٣ متری امیرکبیر را برای نصب در ابتدای بلوار امیرکبیر استهبان ساخته است.
گفتنی است: مجسمه احمد نی‌ریزی و میرزا کوچک خان جنگلی از تندیس هایی است که این هنرمند پیکرتراش نی‌ریزی برای شهر خود ساخته است.
این در حالیست که همزمان با روز زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی هم نشست بزرگداشت فردوسی با حضور ادبا و اساتید و اعضای انجمن اهل قلم در محل سرای هنر و اندیشه نی ریز برگزار شد.
در این نشست ادبی سید احمد موسوی مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص آرایه های ادبی در شاهنامه سخن راند.
وی یکی از زیباترین و هنرمندانه ترین آرایه بکار رفته در شاهنامه فردوسی را آرایه براعت استهلال دانست و به ذکر نمونه هایی از این آرایه در شاهنامه و نمونه های مشابه در آثار بزرگان و ادیبان پرداخت؛ در خصوص معانی لغوی و اصطلاحی و وجه تسمیه این آرایه توضیحاتی داد که آغاز کردن شعر یا نثر با عبارتی زیبا و ساده و روشن است که با اشاره ای لطیف و متناسب و نه به صراحت به اصل مقصود رهنمون باشد چنانکه خواننده ادامه آن را دریابد و طبعش به شنیدن باقی آن انگیخته شود. به عنوان مثال فردوسی در سرآغاز داستان رستم و اسفندیار و داستان رستم و سهراب به نیکویی هر چه تمامتر تسلط خویش را بر گزینش واژگان و هنر سرودن شعر واستفاده از آرایه مذکور نشان داده است.
جعفر شاهسونی دیگر سخنران بزرگداشت با حکیم برشمردن ابوالقاسم فردوسی شاعر بزرگ قرن چهارم و اوایل قرن پنجم افزود: شاهنامه بزرگترین شاهکار ادب پارسی است و بازنگری شاهنامه موید این نکته است که شاعر بزرگ ما در این اثر سترگ به همه ابعاد مردم شناسی،اسطوره شناسی، روانشناسی، فلسفه ، شعر و بلاغت توجه ویژه داشته و همین امر موجب گردیده که به وی لقب حکیم داده اند.
دکتر فروزانی رئیس انجمن اهل قلم با بیان اینکه شاهنامه اثر سترگ حکیم ابوالقاسم فردوسی است و به عنوان سند هویت قوم ایرانی گفت: شاهنامه تنها یک کتاب شعر و تنها شرح رشادت‌ها و دلاور ی های یک قوم نیست بلکه برآیند اندیشه ایرانیان و نوع نگرش آنان به جهان است و در یک کلام جهان بینی و درک تاریخی آنان است، حال اگر کتاب شاهنامه را به عنوان یک ساختمان در نظر بگیریم، این بنا بر دو اصل استوار است "خرد وخردمندی" و"داد ودادگری"که اتفاقا این دو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. از نظر فردوسی عدل و داد نظمی خردمندانه است که بر جهان هستی و پدیده های میان آن حاکم است و از این دیدگاه هر آنچه خردمندانه است از جنس عدل و دادگری است و هر آنچه غیر خردمندانه، بیداد است و نکته جالب در ارتباط قهرمانان شاهنامه آن که هر کجا این شخصیت ها از خرد خویش فاصله می گیرند یک فاجعه رخ می دهد و همین ما را به تفکر بیشتر وا می دارد.
قرایی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد نیز طی پیامی ضمن گرامی داشت نام و یاد فردوسی و روز زبان فارسی گفت: هزار سال از تولد زبان فارسی می گذرد و در این هزاره زبان و ادبیات فارسی فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده و دوران تلخ و شیرین زیادی را گذرانده است. امروزه نظر به آشفتگی هایی که زبان فارسی را به خطر انداخته است،‌ چه در کاربرد بی ملاحظه واژگان بیگانه و چه در نوشتار غیر معیار در نثر و نحو فارسی، بویژه در رسانه ها و فضای مجازی و مکاتبات اداری، ضرورت پاسداری و توجه به زبان فارسی به عنوان رکن هویتی ما کاملا محسوس است. ٢٥ اردیبهشت ماه روز زبان فارسی فرصتی است مغتنم برای پاسداشت این میراث بزرگ با آن پیشینه مهم ادبی و گنجینه های ارزشمندی که ادبیات فارسی در خود دارد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز