سامانه ثبت آثار ادبی و هنری راه اندازی می شود

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ - ۰۹:۱۷:۵۷
کد خبر: ۵۹۵۸۰۴
سامانه ثبت آثار ادبی و هنری راه اندازی می شود
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از راه اندازی ثبت آثار ادبی و هنری توسط معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، مهدی رنجبر  درباره ثبت اثر ادبی و هنری و راه اندازی سامانه ثبت اثر گفت: طبق ماده قانون ١٣٤٨ کتاب، فیلم، موسیقی، نقاشی، مجسمه، صنایع دستی، نقشه فرش و قالی، طرح معماری و ... اثر محسوب می شوند که بر اساس ماده ٢١ پدیدآورندگان آن ها می توانند اثر خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برسانند.
وی افزود: بر خلاف مالکیت صنعتی که "ثبت" در حمایت از اختراع ، علامت تجاری و طرح صنعتی نقش اساسی دارد، در حوزه مالکیت ادبی و هنری ثبت اثر اختیاری است و حمایت از زمان خلق اثر آغاز می شو و با این حال قانونگذار به منظور حمایت بیشتر از حقوق پدیدآورندگان، نظام ثبت اثر را هر چند به صورت اختیاری پیش بینی کرده است که در صورت ارائه درخواست ثبت اثر از سوی متقاضی (در فرضی که از شرایط لازم برخوردار است) طبق آیین امه اجرایی ماده ٢١ مصوب ١٣٥٠ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است آن را به ثبت برساند.
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: تاکنون ١٧٧٦٠ درخواست نامه ثبت اثر به وزارتخانه ارسال شده است که ١٠٨٥٠ مورد، تایید شده است. سایر موارد نیز به دلیل اینکه در مرحله بررسی است یا به علت عدم پیگیری متقاضی و عدم تایید مراجع تخصصی به تایید نهایی نرسیده است.
او درباره فرآیند ثبت اثر نیز گفت: در حال حاضر مراحل ثبت اثر از این قرار است که ابتدا متقاضی در استان ها به ادارات کل استانی مراجعه می کرد و پس از تکمیل فرم درخواستنامه یک نسخه از اثر خود را به همراه کپی کارت ملی و شناسنامه ضمیمه فرم کرده و تحویل مرجع مربوطه می داد. ادارات کل استانی پس از دریافت مدارک، آن ها را به دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی ارسال می کردند. دفتر حقوقی نیز پس از دریافت مدارک، آن ها را به دفتر حقوقی و امور معنوی ارسال می داشت.
رنجبر با اشاره به اینکه معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری این مهم را برعهده دارد، ادامه داد: دفتر حقوقی نیز پس از دریافت مدارک متقاضیان تهرانی و همچنین استانی حسب نوع اثر، مدارک را به مرجع تخصصی جهت اعلام نظر مشورتی ارسال می کرد. پس از اعلام نظر واحدهای تخصصی و در صورت داشتن شرایط لازم دفتر حقوقی اثر را به ثبت می رساند. پس از انتشار آگهی ثبت اثر در روزنامه رسمی کشور، برای متقاضی گواهی ثبت اثر صادر می شد.
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: به منظور تحقق دولت الکترونیک و تسهیل و تسریع در فرآیند ثبت اثر، دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی تلاش کرد تا فرایند فیزیکی ثبت اثر را به فرایند الکترونیکی تبدیل کند که باهمکاری مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد، سامانه مربوطه طراحی شده و از روز شنبه بیست و یکم مرداد ماه ٩٦کلیه درخواست نامه های ثبت اثر به صورت الکترونیکی دریافت خواهد شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز