اهداء "نشان درجه‌یک حافظ‌شناسی" در یادروز حافظ

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۹:۰۷:۰۰
کد خبر: ۶۲۳۶۸۲
اهداء نشان درجه‌یک حافظ‌شناسی در یادروز حافظ
آیین یادروز حافظ شامگاه گذشته در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ به همراه حافظ خوانی با حضور جمع کثیری از اصحاب فرهنگ،ادب و هنر استان و مدیران کشوری و استانی در حالی برپا شد که میزبان اهداء "نشان درجه‌یک حافظ‌شناسی" به سعید حمیدیان نیز بود/
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، درابتدای این آیین، بهزاد مریدی دبیر ستاد یادروز حافظ گفت: شعر لسان الغیب عالم ناسوت را به لاهوت و زمین را به آسمان نزدیک می‌کند و ایجاد شناخت از تصویر گاه به شناخت ناشناخته‌ها منجر می‌شود که این تصاویر در شعر حافظ بی‌نظیر است.
وی افزود: تصویر شعر حافظ برابر با صور خیال است که یکی از روش‌های معمول و شناخته‌شده در شعر بوده و مکتبی نو را خلق می‌کند، مکتبی که برگرفته از شعر اوست. دبیر اجرایی بزرگداشت حافظ همچنین گفت: امسال با محرم و صفر مقارن شده است و معنویت بزرگداشت حافظ که انیس قرآن بوده بیش‌ازپیش خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: هم‌زمان با سراسر کشور و جهان، حافظ را قدردان هستیم و به‌واسطه تمام زیبایی‌هایی که به این دیار بخشید از او سپاسگزاریم و حضور حافظ‌پژوهان و بزرگان در شیراز برای بزرگداشت شاعری است که چهره تابناکش بر ادبیات جهان مستولی شده است و ما این حضور را گرامی می‌داریم.
هیچ ریاکاری از تیغ زبان حافظ در امان نیست
استاندار فارس نیز در ادامه برپایی آیین بزرگداشت حافظ گفت: لسان‌الغیب شیرازی یک مصلح اجتماعی است.
اسماعیل تبادار اظهار داشت: حافظ یک مصلح بزرگ اجتماعی است که چهره انتقادی وی نسبت به پلیدی‌های روزگارش در تمام دیوانش قابل‌ مشاهده است و زمانه امروز ما از منظری به زمانه حافظ نزدیک است و جهان آرمانی سعدی در بوستان همان است که در دیوان حافظ مشاهده می‌کنیم.
تبادار ادامه داد: حافظ یک ناقد اجتماعی است که با زبان رمز پلیدی‌ها را به مردم نشان می‌دهد، به‌طوری‌که تا جهان برپا است هیچ ریاکاری از تیغ زبان وی در امان نخواهد بود.
استاندار فارس اضافه کرد: حافظ امروزی است و آنچه در دیوان وی می‌آید گناه‌هایی است که معمولاً پنهان می‌ماند مانند خوردن مال وقف، ریا که حافظ به‌خوبی آن را دیده و ابراز کرده است.
وی همچنین گفت: حافظ آگاهانه به ما می‌آموزد که سرانجام امید بر ناامیدی غلبه می‌کند: رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند/ چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند
حافظ انسان را از ریا باز می‌دارد
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: حافظ انسان را از ریا و دورویی باز می‌دارد. جمشید جعفرپور امشب در آئین بزرگداشت حافظ اظهار داشت: ما باید تعمیرکار ارزش‌هایی باشیم که حافظ برای آن ندا سر می‌دهد.
وی افزود: حافظ منادی اخلاق و فرهنگ اسلامی است و انسان را از ریا و دورویی بازمی‌دارد. جعفرپور خاطرنشان کرد: راز ماندگاری حافظ بیان فطریات بشری است، به‌گونه‌ای که همگان با شعر وی انس گرفته‌اند.
این نماینده مجلس ادامه داد: ما حافظ را بزرگ خواهیم داشت و برای تعمیر آرامگاهش نیز اهتمام خواهیم کرد، اما مهم‌تر این است که تعمیرکار ارزش‌هایی باشیم که حافظ برای آن ندا سر می‌دهد.
در این بخش از آیین یاد روز حافظ که تحت عنوان کنگره «شاهد قدسی» نام گرفت، صدرا ذوالریاستین با سروده هایش توانست لحظاتی را برای پرداختن به اندیشه حضرت حافظ فراهم کند.
زبان حافظ دغدغه تمام ملت‌ها است
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: حافظ دغدغه تمام ملت‌ها را بر زبان می‌آورد. علی‌اصغر مونسان امشب در آئین گرامیداشت حافظ در جوار آرامگاه وی اظهار داشت: هر کسی که از سراسر دنیا به ایران می‌آید از آرامگاه حافظ دیدن می‌کند، چون او در گفته‌های خویش دغدغه همه بشریت را مطرح می‌کند.
وی ادامه داد: حافظ تنها شاعر غزل‌سرا نیست و نمی‌توان آن در شعر محصور کرد، بلکه وی دانشمندی است که در قله با تکیه بر قرآن، اندیشه خود را بیان می‌کند.
مونسان افزود: وی فقط به جامعه ایرانی نپرداخته بلکه دغدغه تمام ملت‌ها را می‌گوید و حافظ‌پژوهان زیادی در جهان به بررسی شعرهای او می‌پردازند. وی ادامه داد: حافظ تلفیق تمام شاعران قبل خود است.
این مقام مسؤول اظهار داشت: حافظ سفیر صلح و دوستی ایران و جهانیان است و همه به دیدن او می‌آیند.
مونسان خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ باید درکنار هم کاری کنند که مراسم یادبود او پرشکوه‌تر برگزار شود، همچنین باید با درک اندیشه حافظ، او را بیش از پیش به جهان بشناسانیم.
رونمایی مجموعه "می بی غش" در آیین "شاهد قدسی"
یاد روز حضرت حافظ با عنوان آیین "شاهد قدسی" میزبان رونمایی از مجموعه برنامه فرهنگی ادبی "می بی غش" از تولیدات فاخر صدا و سیمای مرکز فارس شد که احوال، آثار، اندیشه و روزگار خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی را در قالب سیزده آیتم روایت می کند.
اهدای نشان درجه‌یک حافظ‌شناسی به سعید حمیدیان
نشان درجه‌یک علمی حافظ‌شناسی به سعید حمیدیان استاد دانشگاه علامه طباطبایی اهدا شد و در آئین بزرگداشت حافظ در جوار آرامگاه این شاعر غزل‌سرا، پنجمین نشان درجه‌یک علمی حافظ‌شناسی به سعید حمیدیان استاد دانشگاه علامه طباطبایی رسید.
دکتر سعید حمیدیان دارای تألیفات بسیاری در حوزه زبان و ادبیات فارسی است که از آن جمله می‌توان به شرح شوق (تحلیل اشعار حافظ) اشاره کرد که این کتاب در ٥ جلد تألیف شده و در سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز