کتاب به قلعه تاریخی روستای امامزاده بزم جان می دهد

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۲۰:۴۰:۵۱
کد خبر: ۶۴۹۰۳۲
کتاب به قلعه تاریخی روستای امامزاده بزم جان می دهد
بخشی از قلعه تاریخی روستای امامزاده بزم پس از مرمت به کتابخانه تبدیل می شود. بر اساس تفاهم نامه ای که میان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات و دهیاری روستای امامزاده بزم منعقد شد، بخشی از قلعه تاریخی امامزاده بزم پس از مرمت برای راه اندازی کتابخانه در اختیار مردمان این روستای کتابدوست قرار می گیرد.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،دهیاری روستا متعهد شده است با همکاری اداراتی همچون اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوانات پس از در اختیار گرفتن فضای در نظر گرفته شده، نسبت به تجهیر و راه اندازی کتابخانه اقدام کند.
در این تفاهم نامه مقرر شده است پس از مرمت و انجام تشریفات قانونی و با هماهنگی و مجوز نهادهای بالادستی این قلعه که در فهرست میراث ملی ایران نیز ثبت شده است به مکانی برای فرهنگوران روستا تبدیل شود.
کمپین مردمی ترویج کتابخاوانی «روستاییان فرزانه» در روستای امامزاده بزم نیز برای راه اندازی کتابخانه از نظر تجهیزات و تأمین کتاب اعلام آمادگی کرده است.
دراین قلعه تاریخی مجموعه کاملی از شهر و شهر سازی را می‌توان مشاهده کرد. شاید بتوان این قلعه را خواهر خوانده ارگ بم دانست. مسجد، حمام، بازار، ارسن (محل تجمع ، محفل)، ربض( حصار، دیوار قلعه)، فاضلاب، چاه، آب، برج و بارو، خانه‌های مسکونی، میدان و... درون این قلعه خشتی قرار گرفته است. خانه بزرگ تر که ارگ فرماندهی به حساب می‌آمده است در دل قلعه قرار گرفته است  که به آن خانه اربابی گفته می‌شد. قلعه پلانی مستطیل شکل و 8 برج و بارو ، مزغل ( محل پرتاب تیر ) و تیرکش است. در دیواره‌های که محل نگداری چهار پایان بود درون دیوار کمی فرو رفتگی ایجاد می‌کردند و چوبی رادر آن تعبیه می‌کردند که افسار چهار پایان را به آن می بستند.کهنسالان روستای امامزاده بزم قدمت آن را 300 تا 400 سال ذکر می‌کنند.
روستای امامزاده بزم در سال گذشته در جمع فینالیست های جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ایران قرار گرفت و در سال های اخیر در حوزه ترویج کتابخوانی در روستا و روستاهای اطراف فعالیت های گسترده ای به انجام رسانده است.
نظر شما
پرونده ویژه