رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس:

راه اندازی ۴۱۹ شورا های حل اختلاف در استان فارس

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۸:۱۰:۲۲
کد خبر: ۷۰۹۴۱۸
راه اندازی  ۴۱۹ شورا های حل اختلاف در استان فارس
رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس گفت: به منظور خدمات رسانی شایسته به مردم 419 شورای حل اختلاف در استان فارس راه اندازی شده است.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالمهدی موسوی اظهارداشت:: شوراهای حل اختلاف براساس یک تفکر عمیق ،دقیق ،منطقی و قرآنی در سال 1381 در پهنه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی متولد شد و همزمان با برخی دیگر از استانهای کشوردر 5 نقطه از استان فارس نیز شروع به کار کرد و در سال 84 و 85 به ثبت رسید و در حال حاضر با 419 شعبه شورا های حل اختلاف  در کل استان مشغول خدمت رسانی می باشد.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس، فلسفه تشکیل شوراها را برگرفته از قرآن و تأکید آن بر صلح و سازش و همچنین فرهنگ باستانی ریش سفیدی، بزرگ محوری و کدخدا منشی دانست و خاطر نشان کرد: زندگی اجتماعی، دارای تعاملات، داد و ستدها، خوبی ها، بدی ها و مسائل زیادی است بنابراین انسان نمی‌تواند زندگی فردی داشته باشد چرا که مسائل و مشکلات اجتماعی فراوان دارد  و ما ناگزیریم در این مسائل وارد شویم.
وی در ادامه افزود: همه مردم  نمی توانند با تعقل و تدبر و تبعیت از آموزه های دینی مشکلات موجود را برطرف کند  بنابراین باید کسی باشد که به مردم کمک کنند، شوراهای حل اختلاف با این نگاه در قوه قضاییه  ایجاد شد که بر این اساس دامنه رضایت مندی ازقوه قضاییه  افزایش یابد.
وی گفت: اگر در روند دادرسی پرونده های قضایی در مرحله دادگاه و دادسرا  به لحاظ تحکمی بودن نگرانی  داشته باشیم در مرحله شوراهای حل اختلاف با تبدیل اختلاف به رضایت مندی بسیاری از نگرانیها برطرف خواهد شد.
معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس تصریح کرد : آمارها و خروجی شوراهای حل اختلاف نشان می دهد که در بحث صلح و سازش موفق بوده ایم .
حجت الاسلام والمسلمین موسوی در مصاحبه تلویزیونی  با اشاره به این که استان فارس در چهار سال متوالی در مصالحه پرونده های قتل مقام اول کشوری را کسب کرده است یادآور شد: این امر نشان دهنده تلاش  شبانه روزی همکاران ما در مجموعه شوراهای حل اختلاف، کرامت، بزرگواری و روح بخششی است که در مردم متدین استان فارس وجود دارد.
وی به برخی از آمار شوراهای حل اختلاف استان اشاره کرد و گفت: تاکنون تعداد 264 پرونده قتل عمد، 32 پرونده قتل غیر عمد و 23 پرونده با خواسته جمعاً بیش از یک میلیارد ریال از پرونده های مالی و نزاع های قومی طایفه ای متعدد با تلاش همکاران شورای حل اختلاف  استان فارس به مصالحه ختم شده است.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس  به ترکیب شوراهای حل اختلاف  نیز اشاره کرد و گفت: در هر شعبه از شوراهای حل اختلاف 3 نفر فعالیت می کنند که شامل رئیس و دو عضو اصلی است و دو نفر نیروی دفتری نیز در معیت شعبه می باشند که شخصیت اخلاقی و اجتماعی، مورد اعتماد بودن، مردمی بودن و ایثارگر بودن از فاکتورهای  انتخاب اعضای شوراهای حل اختلاف است .
حجت الاسلام والمسلمین موسوی تاکید کرد: بعد از دوران جنگ  و دفاع مقدس ایثارگر ترین مردم جامعه ما اعضای شورای حل اختلاف هستند چرا که بدون رابطه حقوقی و استخدامی صادقانه در حال خدمت رسانی به مردم جامعه می باشند.
وی با اشاره به این مطلب که یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه ایجاد امنیت و برقراری عدالت است خاطر نشان کرد: امروز همه نظام های حقوقی دنیا  به  سمت عدالت ترمیمی حرکت می کنند عدالت ترمیمی پرهیز از مجازات تنها است به نحوی که طوری رفتار کنیم که حتی کسی که جرمی مرتکب شده و خسارتی هم وارد کرده فرصت باز اجتماعی شدن داشته باشد و تا خسارت ها را جبران کند و یک تشفی خاطری هم از این طریق به کسی که متضرر شده داده می شود بنابراین بهترین بستر اجرای تحقق عدالت ترمیمی شوراهای حل اختلاف می باشند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز