خطر استفاده از قاشق اشتباه برای مصرف دارو

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۱۰:۰۰:۱۱
کد خبر: ۷۲۱۹۶۲
خطر استفاده از قاشق اشتباه برای مصرف دارو
مصرف مقدار اشتباه دارو با استفاده از نوع و حجم قاشق، بسیار خطرساز است.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره مصرف صحیح داروها ،گفت: در اشکال دارویی مایع، مانند شربت‌ها، الگزیرها، قطره‌ها و سوسپانسیون‌ها، رساندن دوز صحیح دارو به بدن بیمار بسیار اهمیت دارد.
دکتر «فاطمه دستغیب» با اشاره به اینکه این نکته به‌ویژه در کودکان و نوزادان از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: مصرف مقادیر بیشتر از توصیه پزشک، سبب ایجاد عوارض جدی و مصرف کمتر نیز سبب کاهش اثربخشی آن می‌شود.
وی تاکید کرد: قبل از دادن دارو به کودک، لازم است دستور داخل جعبه را به دقت مطالعه کنیم و دارو را به همان اندازه که پزشک تجویز کرده به کودک بدهیم.
دکتر دستغیب با بیان اینکه هر سی‌سی برابر یک میلی‌لیتر و هر میلی‌لیتر نزدیک به ۲۰ قطره است، توضیح داد: در صورت استفاده از قاشق برای دادن دارو توجه کنیم که اغلب حجم قاشق چایخوری دو و نیم سی سی، مرباخوری پنج سی سی،و غذاخوری پانزده سی سی است.
وی با تاکید بر اینکه از قاشق‌های آشپزخانه برای دادن دارو به کودکان استفاده نکنیم، توضیح داد: اندازه قاشق‌ها بسیار متفاوت بوده و حتی اگر استاندارد باشد، شیوه پرکردن دارو برای هر فرد، متفاوت است.
این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با توضیح این مطلب که بعضی افراد دارو را در قاشق سر پر و بعضی نیز سر خالی مصرف می کنند و این موضوع سبب، مصرف دوز اشتباه می شود، هشدار داد: همیشه از وسیله‌های توصیه شده و موجود در بسته‌بندی دارو مانند پیمانه یا قطره چکان استفاده کنید و در مورد مقادیری که با این وسیله‌ها قابل اندازه گیری نیستند، از سرنگ استفاده کنید.
دکتر دستغیب با اشاره به اینکه همواره مطمئن شویم که از وسیله مناسب برای دادن دوز صحیح استفاده می کنیم، یادآور شد: اگر در مورد شیوه دادن دارو به کودک خود مطمئن نیستیم، از داروساز، در مورد شیوه اندازه‌گیری و روش صحیح مصرف داروها راهنمایی بخواهیم.
وی افزود: مردم استان فارس در صورت داشتن هر گونه پرسش در این زمینه، می توانند با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شماره تماس های ۱۹۰ ویا ۱۴۹۰ و یا ۳۲۳۳۱۰۱۷ (۰۷۱) تماس بگیرید
نظر شما