آشنایی با سرطان حنجره از زبان یک متخصص گوش، حلق و بینی

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۱۱:۰۷:۲۳
کد خبر: ۷۲۲۸۶۵
آشنایی با  سرطان حنجره از زبان یک متخصص گوش، حلق و بینی
حنجره» قسمتی از دستگاه تنفسی فوقانی است که علاوه بر تـولید صدا، از ورود اجـسام خــارجی بـه قسمت تحتانی دستگاه تنفس نیــز، جلوگیری می‌کند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، دکتر «کامیار ایروانی» متخصص گوش، حلق و بینی گفت: «سرطان حنجره» به درگیری قسمتی از حنجره توسط سلول‌های سرطانی گفته می‌شود که یک درصد از تمامی سرطان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
وی با بیان اینکه این بیماری در مردان و در سنین ۵۰ تا ۷۰ سالگی شایع‌تر است و در صورت تـشخـیص بـه مـوقع، به نحو موثری درمـان مـی‌شود، درباره نشانه‌های این بیماری، توضیح داد: گرفتگی صدا، درد و سوزش گلو در هنگام نوشیدن مایع‌های داغ یا ترش، احساس توده برآمده در ناحیه گردن، بزرگی غدد لنفاوی گردن، تنگی نفس و تنفس بدبو، اشکال در بلع غذا، کاهش وزن و ناتوانی عمومی از جمله علایم این بیماری است.
دکتر ایروانی، عوامل خطرزا در این بیماری را مصرف دخانیات، مصرف الکل و مواد مخدر و همچنین تماس با مواد شیمیائی برشمرد و اضافه کرد: عوامل ارثی، سابقه سرطان‌های سروگردن در اقوام درجه یک، سابقه پرتو درمانی به سروگردن نیز از دیگر عوامل خطرزا در این بیماری است.
وی در زمینه درمان این بیماری، گفت: در مراحل نخست تشخیص، دو روش‌ موثر «اشعه درمانی» و «جراحی» و حتی ممکن است «شیمی درمانی» در ترکیب با این دو روش، مورد استفاده قرار گیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه مراقبت از زخم‌های گردن و رعایت بهداشت دهان، دوری از مواد محرک دود و مواد شیمیایی به عنوان عواملی برای پیشگیری از این بیماری است، توصیه کرد: پرهیز از سیگار و الکل، داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف مایعات زیاد، سرفـه کـردن بـه صـورت مـوثر برای خروج ترشحات، دوری از هوای خیلی سرد و گرم، رطوبت کافی و تهویه مناسب هوای محیط نیز از دیگر عوامل بسیار تاثیرگذار در پیشگیری این بیماری است.
دکتر ایروانی با اشاره به اینکه، در صورت داشتن لوله تراشه و تراکیاستومی، به این بیماران توصیه کرد: دوری از ورود هوای آلوده و مواد خارجی به درون لوله، شستشوی مداوم محل زخم و تمیز نگهداشتن آن، داشتن یک برنامه ورزشی با مشورت پزشک و استفـاده از داروهای تجـــویز‌شده از سوی پـــزشک، از جمله مواردی است که باید توجه ویژه به آن داشت.
وی به همراه داشتن یک کارت شناسایی با ذکر کامــل مشخــصات بیمــار, نوع بیماری و نام پــــزشک معالـــج را برای این گروه از بیماران بسیار ضروری برشمرد.
این متخصص دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه به علت تغییر در مسیر عبور هوا از راه تراکئوستومی، حس بویایی بعد از عمل دچار مشکل می شود، اضافه کرد: بعد از عمل جراحی سه روش اصلی تکلم با مری، حنجره مصنوعی یا الکتریکی، پانکچر نای مری و گذاشتن پروتز برای ارتباط بدون استفاده از حنجره برای بیمار، وجود دارد.
وی با توضیح این مطلب که در تکلم با مری، بیمار باید بتواند هوا را در مری تحت فشار قرار داده و بعد آن را خارج کند، توضیح داد: این کار سبب ارتعاش قسمت داخلی مری می شود و وقتی که بیمار، تغذیه را از راه دهان شروع می‌کند، تا یک هفته پس از عمل جراحی، این تکنیک آموزش داده می‌شود.
دکتر ایروانی درباره تکلم با حنجره الکتریکی نیز گفت: در تکلم با حنجره الکتریکی، وقتی که کلمات به وسیله دهان تشکیل شوند، صدای حاصل از حنجره الکتریکی، کلمات را قابل شنود می‌کند.
این متخصص متخصص گوش، حلق و بینی با تاکید بر اینکه میزان استفاده از روش «پانکچرنای مری»، موثرتر از دو روش پیش است، عنوان کرد: در این روش، یک دریچه در سوراخ نای ایجاد می شود که هوا را به طرف مری و خارج دهان می راند، به طوری که صدای تولید شده، ترکیبی از تکلم با مری و صدای خود شخص است.
وی اضافه کرد: پس از التیام بافت اطراف دریچه، یک پروتز مناسب بین دیواره‌های قدامی و خلفی مری قرار داده می شود؛ دریچه یک طرفه امکان عبور هوا را به داخل مری فراهم می کند اما از ورود مایعات به داخل نای جلوگیری می‌کند و یک گفتار‌درمان، شیوه تولید صدا را به بیمار آموزش می‌دهد.
این پزشک متخصص در پایان گفت: روش تکلم نای مری، در۸۰ تا ۹۰ درصد از بیماران موفقیت آمیز است
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز