شترهای قطری در زرین دشت مستقر می شوند/ افزایش بیابان زدایی در فارس

۱۳۹۷/۰۴/۰۸ - ۰۹:۳۹:۴۰
کد خبر: ۷۲۳۴۵۲
شترهای قطری در زرین دشت مستقر می شوند/ افزایش بیابان زدایی در فارس
براساس شنیده های منابع آگاه جمعیت قابل توجهی (چندین هزار نفر شتر) از شترهای کشور قطر قرار است با موافقت اداره منابع طبیعی در منطقه زرین دشت استان فارس منتقل و مستقر شوند با توجه به فقر پوشش گیاهی ، عدم آب کافی ، عرصه مورد نیاز جهت چرای این جمعیت که به نقل بیش از بیست هزار نفر شتر را شامل میشود وعملا زرین دشت ،داراب و عرصه های منابع طبیعی آن را به بیابان تبدیل خواهند کرد .
شیراز-خبرگزاری برنا: عربستان سعودی در خرداد ماه سال گذشته دستور خروج ۱۲ هزار شتر و گوسفند متعلق به قطر را  که در مراتع عربستان نگهداری می‌شدند،  به دنبال تیره شدن روابط قطر و عربستان سعودی صادر کرد.
در اواسط اردیبهشت امسال یک روزنامه سعودی به نقل از منابعی ناشناس، مدعی شد که دوحه انتقال ده‌ها هزار نفر شتر از جمله شتر مخصوص امیر قطر از عربستان به ایران را بررسی می‌کند و تیم ویژه‌ای برای نظارت بر این فرآیند، تشکیل شده است.
شواهد حکایت از آن دارد که در شهرستان زرین دشت استان فارس  صحبت های اولیه مبنی بر واگذاری یک هزار هکتار عرصه برای انتقال شترهای قطری  بوده که منطقه باید فنس کشی می شده است اما با گذشت چندروز از توافق اولیه فنس کشی را از دستور کار خارج و گویا قصد چرای آزاد در منطقه زرین دشت را دارند .
این درحالی است که از طرف اداره مراتع به دامداران منطقه قبلا اعلام شده بود جهت حفظ مراتع لازم است جمعیت دامهای خود را کاهش دهند ، این سوال مطرح میشود که فقر پوشش گیاهی شامل دامداران داخلی میشود اما دامدار خارجی مانعی برای تخریب عرصه های استان فارس ندارد ؟
به واقع حضور شترهای قطری چوب حراجی است  که ره آوردی جز بیابان زدایی در استان خشکانده شده فارس نخواهد داشت ، زیرا  عرصه های منابع طبیع استان به دلیل کاهش بارندگی و چرای بیش از حد با کاهش توان تاب آوری مفرط مواجه هستند.
 علاوه براینکه چرای بیش از حد و از بین بردن پوشش گیاهی فرسایش خاک را در پی دارد و منطقه را تبدیل به کانون ریزگرد خواهد کرد ، گسترش بیابان را نیز رقم خواهد زد .
لازم به ذکر است پیش از این با خشک شدن تالابها خصوصا بختگان ، طشک و کمجان از سمت یزد و کرمان استان فارس در معرض پیش روی پدیده بیابانزایی و تولید کانون ریزگرد بوده است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز