پرهیز از به کار بردن روغن، کره، تخم مرغ، یخ و خمیر دندان برای درمان سوختگی!

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۱۷:۰۱:۰۷
کد خبر: ۷۳۱۶۸۲
پرهیز از به کار بردن روغن، کره، تخم مرغ، یخ و خمیر دندان برای درمان سوختگی!
مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع)، گفت: اغلب افراد، تجربه سوختگی بر اثر آشپزی، آفتاب ‌سوختگی یا حتی سوختگی ‌های جزیی با مواد شیمیایی را داشته‌ و اغلب سوختگی‌های خفیف به صورت سرپایی قابل درمانند، اما در برخی مواقع نیاز است اقدام‌ درمانی فوری انجام شود و توجه به شدت سوختگی در این زمینه اهمیت دارد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «محمدحسین ورهرام» با بیان اینکه برخی افراد به دلیل ناآگاهی از روش‌های خانگی برای درمان سوختگی، استفاده می کنند، گفت: این روش ها نه تنها تاثیر درمانی ندارد، بلکه سبب تشدید عارضه نیز می‌شود.
وی هشدار داد: برخی معتقدند اسانس‌ها و یا برخی از روغن‌های مورد استفاده در آشپزی همچون کره، روغن نارگیل و زیتون برای درمان سوختگی مفید هستند؛ در صورتی که روغن‌ها گرما را به دام انداخته و مانع از آن می شوند که حرارت از محل سوختگی خارج شود و این سبب تشدید سوختگی می‌شود.
دکتر «ورهرام» با برشمردن دیگر موارد خوددرمانی در سوختگی ها، افزود: قرار دادن سفیده تخم مرغ خام روی سوختگی برای کاهش درد نیز از دیگر توصیه های عمومی برخی افراد در این زمینه است که شواهد علمی راجع به اثربخشی این ماده گزارش نشده و از سویی دیگر این احتمال وجود دارد که سفیده تخم مرغ در انتشار باکتری در محل سوختگی، تاثیر داشته باشد.
مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع)، در مورد استفاده از یخ نیز توضیح داد: بسیاری از افراد، پیش از آنکه آب سرد را روی محل سوختگی بریزند، از یخ کمک می‌گیرند و تصور می‌کنند دمای سرد یخ در سرد کردن محل سوختگی موثرتر است؛ در حالی که تماس مستقیم یخ، آسیب بیشتری به پوست زده و محل سوختگی را بیشتر تحریک می‌کند؛ بنابراین شستشوی ناحیه سوخته با آب نه چندان سرد، بهترین راهکار است.
او استفاده از خمیردندان برای درمان سوختگی را اشتباه دیگری برشمرد و اضافه کرد: استفاده از خمیردندان در محل سوختگی نیز خطر انتشار باکتری در محل زخم را به همراه دارد.
دکتر «ورهرام» با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید تاول سوختگی را با سوزن و یا دست بترکانیم، هشدار داد: این کار خطر ایجاد عفونت را افزایش می‌دهد؛ زیرا تاول خود بخود و به موقع پاره می شود و نیاز به مداخله در این زمینه وجود ندارد.
مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع) یادآور شد: در سوختگی‌های کوچک که از پانسمان و بانداژ استفاده می شود، لازم است پانسمان دو بار در روز تعویض شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز