اعتیاد به «ریتالین» در شب های امتحان!

۱۳۹۷/۰۶/۲۳ - ۱۱:۰۸:۳۵
کد خبر: ۷۵۳۰۰۷
اعتیاد به «ریتالین» در شب های امتحان!
کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: «ریتالین» یا «متیل فنیدات» از داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی است که در بیش فعالی کودکان، اختلالات خواب، بعضی از موارد افسردگی و درمان خواب آلودگی مزمن کاربرد دارد، اما امروزه شاهد مصرف نا به جای این دارو ، به ویژه در بین جوانان و نوجوانان هستیم .
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «فاطمه دستغیب» اظهارداشت: ریتالین در مواردی که بدون نسخه پزشک تجویز می شود، مانند یک محرک سنتی از دسته آمفتامین ها عمل کرده و می تواند باعث ایجاد احساس بیداری، انرژی و سرخوشی شود.
او این ویژگی را موجب سوء استفاده در گروه هایی مانند دانشجویان عنوان کرد و افزود: برخی این این دارو به عنوان داروی مطالعه در شب های امتحان استفاده می کنند تا بتوانند ساعت های بیشتری بیدار بمانند و تمرکز خود را بالا ببرند.
به گفته این دکتر داروساز، برخلاف تصور این عده، مصرف «ریتالین» بی خطر نبوده و عوارض زیادی را در پی دارد که از جمله مهم ترین این عوارض، ایجاد وابستگی و اعتیاد به این داروست.
دکتر دستغیب از عوارض کوتاه مدت مصرف این دارو نیز به اضطراب، گرگرفتگی، سردرد، گیجی، تشنج، توهم، ضربان نامنظم قلب، افزایش فشار خون، تهوع و استفراغ اشاره کرد و گفت: اما در صورت مصرف طولانی مدت، ریتالین می تواند منجر به اختلال در یادگیری و بروز نشانه های روانی مانند جنون یا افسردگی، تغییرات خلق و خو، سوء تغذیه و کاهش شدید وزن شود.
هشدار پایانی این دکتر داروساز، اعتیاد به این دارو بود و یادآور شد: این نوع وابستگی مانند هر داروی محرک دیگر می تواند رخ دهد و منجر به تغییراتی در شخصیت و شیوه زندگی فرد شود و به طور چشمگیری بر زندگی مصرف کننده و اطرافیان او تاثیر بگذارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مردم استان فارس در صورت داشتن هر گونه پرسش در مورد مصرف داروها می توانید با مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شماره تماس های ۱۹۰ ویا ۱۴۹۰ و یا ۳۲۳۳۱۰۱۷ (۰۷۱) تماس برقرار کرده و موضوع را با کارشناسان این مرکز در میان بگذارند
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز