معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

انجام ۱۰۷هزار بازرسی بهداشتی از ابتدای سال جاری

۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۱۲:۵۲:۳۹
کد خبر: ۷۵۴۱۴۹
انجام ۱۰۷هزار بازرسی بهداشتی از ابتدای سال جاری
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از انجام 107هزار بازرسی بهداشتی از ابتدای سال جاری توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبرداد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «عبدالرسول همتی» با اشاره  به تلاش های مستمر و جدی بازرسان و کارشناسان بهداشت در زمینه بازدید از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تاکنون، 107 هزار بازدید در کل استان فارس، با حضور کارشناسان بهداشت محیط انجام شده و 95 مرکز متخلف نیز تعطیل شده است.
وی با معرفی سامانه 190 که به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم است، از ثبت پنج هزار تماس تلفنی مردم با این سامانه، از ابتدای سال جاری خبر داد و بیشترین تماس ها را مربوط به رعایت نکردن بهداشت فردی و استفاده از مواد غذایی غیر بهداشتی اعلام کرد.
تغییر استراتژی بهداشت برای سلامت مردم
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره اخطارهای سه مرحله ای بازرسان بهداشتی به متخلفان، توضیح داد: با هرگونه اقدام مبنی بر تهدید سلامت مردم، برخورد قانونی می شود و هدف این است که هیچ محصولی به سلامت مردم آسیب نرساند.
همتی بازرسان و کارشناسان بهداشت را «سربازان گمنام سلامت» نامید و ادامه داد: بازدیدهای ضربتی سربازان گمنام سلامت در ایام سوگواری ماه محرم برای توزیع نذورات، شربت و اغذیه در مراسم های معنوی و عزاداری تاسوعا و عاشورا تشدید می شود.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه در ادامه از معلولیت های حاصل از سوانح ترافیکی که سه برابر مرگ و میر بوده ابراز نگرانی کرده و گفت: در چهار ماهه نخست امسال، 480 مورد تلفات جاده ای داشته ایم که این رقم نسبت به سال گذشته که 520 مورد در استان فارس بوده، کاهش یافته است.
پویش ایمنی ترافیک ماه پایانی فصل تابستان
وی در ادامه ضمن معرفی بیشتر پویش «ایمنی ترافیک ماه پایانی فصل تابستان»، بر عزم جدی مجموعه دانشگاه برای تحقق اهداف این پویش، تاکید کرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: سالیانه نزدیک به 21 هزار نفر جان خود را در سوانح ترافیکی و جاده ای از دست داده اند که این برابر با روزانه 65 نفر، معادل یک هواپیمای مسافربری همانند حادثه یاسوج است.
همتی با اعلام این موضوع که در 10 سال گذشته، روند آمار مرگ و میر ترافیکی سیر صعودی داشته است، از تلاش دست اندرکاران پویش های اطلاع رسانی و تاکید بر اصلاح نیروی انسانی به ویژه رانندگان تقدیر کرد و گزارش داد: در پویش 29 اسفند تا 29 فروردین با همکاری سازمان امداد و نجات هلال احمر و سازمان نظارت بر راه ها، اقداماتی صورت گرفته که حاکی از کنترل یک روند ثابت در چند سال اخیر و در استان فارس موفقیت آمیز بوده است؛ به طوری که بررسی آمار در چهار ماهه نخست امسال نشان می دهد تعداد فوتی های گزارش شده از تصادف ها نسبت به سال گذشته، 6 و چهار دهم درصد کاهش داشته و این حاصل تلاش جمعی و همگانی در مسیر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است.
وی با اشاره به افزایش مسافرت ها در ماه پایانی تابستان و خطر بروز حوادث ترافیکی در این سفرها، از عزم وزارت بهداشت برای راه اندازی پویش کاهش سوانح ترافیکی شهریور و پیگیری مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تحقق اهداف این پویش خبر داد و گفت: در این راستا نشست های اطلاع رسانی این پویش، با حضور سازمان ها و اداره های مرتبط تشکیل و با اطلاع رسانی به مردم در نمازجمعه و آموزش به مسافران در حال تردد، در مسیر کاهش بروز سوانح ترافیکی گام های مفیدی برداشته شده است.
معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: بر اساس همین آمار، کل تعداد جانباختگان سوانح ترافیکی درون و برون شهری تیر و مرداد سال جاری نسبت موارد سال 96 در همین مدت مشابه در فارس، هفت و یک دهم درصد افزایش داشته و این اهمیت توجه به اقدامات اطلاع رسانی را ضروری تر می سازد.
همتی قسمت عمده این افزایش را مربوط به سوانح برون شهری استان اعلام کرد که در دو ماه نخست فصل تابستان 97، نسبت به همین مدت مشابه در سال 96، 21 و یک دهم درصد افزایش داشته است و اعلام کرد: تعداد موارد فوتی در بخش درون شهری در تیر و مرداد 97 نسبت به همین مدت  مشابه در سال 96، 21و هفت دهم درصد کاهش داشته که نشان دهنده ضرورت تلاش مضاعف در بخش برون شهری است.
وی همچنین به آمار نگران کننده ای دیگر در این زمینه اشاره کرد که طبق آمار، مرگ و میر سوانح ترافیکی به واسطه استفاده از وسیله نقلیه، دومین علت مرگ مردان است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر ضرورت پیش بینی تمهیداتی برای کاهش مرگ و میر درون شهری مانند ایجاد پل هوایی، خطوط عابر پیاده و بهسازی راه های ارتباطی تاکید کرد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز