آگاهی از کافی بودن مواد غذایی دریافتی نوزادان با پایش منظم رشد

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۱۸:۲۸:۲۳
کد خبر: ۷۷۰۰۸۷
آگاهی از کافی بودن مواد غذایی دریافتی نوزادان با پایش منظم رشد
مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر با اشاره به اهمیت تغذیه صحیح به عنوان رکن زندگی سالم، گفت: در برخی از دوران های زندگی از جمله دوران کودکی، بارداری و شیردهی، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، «مریم مهارت» در جمع مراقبان سلامت و بهورزان مراکز تحول سلامت تحت پوشش مرکز بهداشت شهدای والفجر، با بیان اینکه کودکان از مهم ترین گروه های آسیب پذیر هستند که پایش رشد، تشخیص کودکان دارای اختلال در روند رشد وزنی و قدی و پیگیری آنان، حائز اهمیت بسیار است، افزود: انجام مراقبت های به موقع و شناسایی کودکان دارای مشکل، باعث تشخیص زودرس مشکلات و رفع سریع آنها می شود.
وی  «پایش رشد» را یک راه عملی برای تشخیص کافی بودن یا نبودن غذا برای فر، وجود بیماری عفونی و محیط ناسالم در منطقه و پیش بینی کننده وضعیت سلامت و بیماری های بعدی و احتمال مرگ و میر کودکان عنوان کرد.
به گفته این کارشناس سلامت، شیر مادر بهترین و کامل ترین غذا برای شیرخوار است و مطابق توصیه های سازمان جهانی بهداشت، شیرخواران در ۶ ماه نخست زندگی، برای تامین رشد، تکامل و سلامت تنها باید با شیر مادر تغذیه شوند و هیچ نوع مایعات یا غذای جامد دیگری، به استثنای قطره یا شربت حاوی مکمل های ویتامین ها و مواد معدنی و در صورت لزوم دارو، دریافت نکنند.
مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر، شیر مادر را موجب محفاظت شیرخوار در مقابل ابتلا به عفونت ها و بیماری های دوران کودکی دانست که فرد را در برابر بیماری های مزمن سال های آتی عمر، مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چاقی و سرطان ها حفظ می کند. تغذیه انحصاری با شیر مادر و ذخایر دوران جنینی می تواند اکثر نیازهای تغذیه ای شیرخوار را تا پایان شش ماهگی تامین کند.
مهارت ادامه داد: تغذیه با شیر مادر به تنهایی تا پایان شش ماه ابتدای تولد ( ۱۸۰روزگی) نیازهای تغذیه ای شیرخوار را تامین می کند، اما پس از پایان شش ماهگی شیر مادر قادر به تامین انرژی، پروتئین، روی، آهن و برخی از ویتامین های محلول در چربی نیست، به طوری که تغذیه با شیر مادر از ۶ تا ۱۲ ماهگی بیش از نیمی از نیازهای تغذیه ای شیرخوار و از۱۲ تا ۲۴ ماهگی، دست کم یک سوم آن را تامین می کند، بنابراین شیرخواران از پایان شش ماهگی تا ۲۴ ماهگی باید علاوه بر شیر مادر، با غذاهای دیگر نیز تغذیه شوند.
وی با اشاره به وابستگی غذایی جنین در حال رشد به مادر، یادآور شد: کمبودهای تغذیه ای در دوران جنینی، حتی با تغذیه کافی پس از این دوران نیز ممکن است قابل جبران نباشد، بنابراین برنامه غذایی روزانه بانوان باردار باید شامل ۶ گروه غذایی اصلی، با رعایت تعادل و تنوع کافی مواد غذایی باشد.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه تمام مواد غذایی مصرفی مادر باردار پس از جذب به جنین می رسد، گفت: بهترین برنامه ریزی تغذیه ای برای یک مادر باردار، داشتن وعده های غذایی منظم با حجم کم، به میزان پنج تا ۶ وعده به فاصله دو تا سه ساعت و مصرف منظم صبحانه است.
مهارت در ادامه به اهمیت مصرف و اختلالات ناشی از کمبود آن پرداخت و افزود: با توجه به نقش موثر ید در ساخت هورمون های غده تیروئید و تاثیر این هورمون ها در اعمال حیاتی دوران جنینی، کودکی و بلوغ، مصرف نمک های یددار لازم است، چرا که اختلالات ناشی از کمبود آن از جمله خطر ابتلا به گواتر، «هیپوتیروئیدیسم» یا کم کاری تیرویید، «کرتی نیسم»، اختلال در تولید مثل، مرگ و میر و کاهش ضریب هوش کودکان، نشان می دهد که کمبود هیج ماده مغذی در جهان مانند ید فاجعه آمیز نیست.
وی بر لزوم نگهداری نمک به دور از نور و رطوبت و افزودن نمک به غذا در پایان زمان پخت، تاکید کرد و گفت: نمک های دریا، نمک کوه، نمک فله و دیگر نمک ها با توجه به دارا بودن ناخالصی زیاد، می تواند موجب بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی و کبدی و در مواردی ایجاد مسمومیت شود، همچنین ممانعت در جذب آهن موجود در وعده غذایی و در نتیجه ابتلا به کم خونی، از دیگر عوارض این نمک هاست.
مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر خطاب به بهورزان و مراقبان سلامت این مرکز با تاکید بر اینکه مراقبتی که به دنبال آن مداخله نباشد ارزش چندانی ندارد، اضافه کرد: هدف سیستم بهداشتی، انجام مداخلات بهداشتی، پیشگیری و در صورت بروز مشکل، تلاش برای بهبود وضعیت است و مراقبان سلامت باید توانایی ایجاد انگیزه و مجاب کردن فرد مشمول ارجاع به کارشناس تغذیه را داشته باشند؛ روند انجام مراقبت ها در سامانه «سیب» نیز باید فعال باشد و طی تماس با بیمار بایستی پیگیری لازم صورت گیرد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز