​اجرای طرح مسیر سبز زندگی برای اولین بار در کشور

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۷:۰۱:۰۳
کد خبر: ۷۸۹۴۹۲
​اجرای طرح مسیر سبز زندگی  برای اولین بار در کشور
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری فارس خبر داد: زوجین می توانند بعد از ازدواج با دریافت یارانه برگ «مسیرسبز زندگی» به مدت 6 ماه از 20 مرکز مشاوره خدمات مشاوره ای رایگان دریافت کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، احمد رحمانیان در جلسه رونمایی از طرح « مسیر سبز زندگی» با بیان اینکه برای داشتن جامعه ای سالم و پویا نیازمند یک خانواده سالم و پویا هستیم، گفت: افراد فعال در اجتماع از خانواده ها راهی جامعه شدند، بنابراین با آگاهی بخشی در مورد اصول ساختاری خانواده، عوامل تحکیم بنیان خانواده و آفت های روابط خانوادگی می توانیم در جهت رفع آفات مؤثر عمل کنیم.
وی افزود: تلاش برای تحکیم خانواده ها در حقیقت تلاش برای تحکیم خانواده خودمان است؛ اگر فرد ناسالمی وارد اجتماع شود زمینه و بستر جرم پدید می آید و ما و خانواده مان نیز متضرر می شویم. به طور مثال اگر یک سارق به عنف که محصول یک خانواده متزلزل است وارد اجتماع شود ممکن است به خانواده ما نیز آسیب بزند بنابراین اگر ما در جهت تحکیم خانواده قدم برداریم در درجه اول اثرات آن به فرد در معرض آسیب و در مرحله بعد برکات آن به طور غیرمستقیم متوجه ما و خانواده ما می شود.
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اعلام کرد: بر اساس آمار، پرونده های طلاق در هشت ماهه اول امسال نسبت به هشت ماهه اول سال گذشته 2 درصد افزایش یافته است.
رحمانیان خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کاهش آمار ازدواج مباحث اقتصادی است وی افزود: مباحث اقتصادی در افزایش پرونده های قضایی نیز تأثیرگذار بوده، چنانچه که شاهد رشد 33 درصدی مطالبه نفقه در هشت ماهه امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته در فارس بودیم که نشان از تأثیر جدی نابسامانی اقتصادی بر روی شرایط خانواده ها است.
این مقام مسئول با اشاره به نسبت آمار طلاق به ازدواج در سال های اخیر در فارس بیان کرد: در سال 96 به ازای 8/3 ازدواج یک طلاق داشتیم که این نشان از افزایش آمار طلاق و وجود شرایط نابسامان در زمینه آمار ازدواج است و نکته دیگر در این آمارها تقسیم بندی ازدواج ها و طلاق ها از لحاظ سنی است که نشان می دهد در سال ۹۶ در استان فارس بیشترین ازدواج زنان در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال با تعداد ۹ هزار و ۷۵۶ ازدواج بوده و بیشترین طلاق هم در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال به تعداد ۲ هزار و ۱۱۳ مورد طلاق بوده استدرحمانیان افزود: در مردان سن ازدواج بین 25 تا 29 و سن طلاق بین 30 تا 34 سال گزارش شده است.
معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در ادامه بیان کرد: طبق آمار گزارش شده 9/9 درصد از طلاق های ثبت شده در سال دوم زندگی مشترک اتفاق افتاده و اگر دقیق تر بررسی کنیم متوجه می شویم که نیمی از آمارهای طلاق مربوط به هفت سال اول زندگی مشترک است که با توجه به آمار پایین بودن سن طلاق می توان با حل مشکلات مسیر زندگی را تغییر داده و مرحله بحران را به سلامتی طی کنند.
رحمانیان با اشاره به برخی از دلایل طلاق مانند مشکلات اقتصادی، طلاق عاطفی، خیانت ها و غیره یادآور شد: بیشتر مشکلات به دلیل عدم مهارت ارتباطی به وجود می آید یعنی زوج ها مهارت های کلامی، رفتاری و جنسی را نمی دانند و به همین علت دچار مشکل شده و چون راه حل مشکلات را نمی دانند به سراغ راحت ترین راه یعنی تقاضای طلاق می روند؛ بدون اینکه از تأثیر طلاق بر روی زندگی و فرزندان مطلع باشند و این کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق در شأن یک جامعه اسلامی نیست.
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) به آسیب های اجتماعی و برگزاری جلسات متعدد و پیگیری دقیق فعالیت ها توسط ایشان، گفت: با توجه به حساسیت مقام معظم رهبری به آسیب های اجتماعی به ویژه مسئله طلاق، سازمان امور اجتماعی کشور با محوریت وزیر کشور این موضوعات را پیگیری می کند. وی خاطر نشان کرد: ساختار تشکیلاتی برای موضوعات اجتماعی در سطح کلان کشور ارتقا یافته و جلسات منظم تشکیل و اقدامات خوبی نیز انجام شده است.
رحمانیان با اشاره به کاهش 7 درصدی دعاوی خانوادگی عنوان کرد: خانواده یک حوزه چند وجهی است که باید با دید فردی و اجتماعی به آن نگریست، با فعالیت یک دستگاه در این حوزه به موفقیت نمی رسیم بلکه باید تمام دستگاه ها مانند قطعات یک پازل برای رفع این معضل در کنار هم قرار بگیرند و سردفتران به دلیل ارتباط مستقیم در زمان ازدواج با زوج ها تأثیرگذارتر از سایر بخش ها هستند.
این مقام قضایی با اشاره به اجرای برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در حوزه خانواده تصریح کرد: شاید شاخص ترین برنامه، ایجاد مراکز مشاوره در راستای کمک به خانواده بود است که در حال حاضر 50 مرکز مشاوره در محیط محاکم خانواده در استان فارس در حال فعالیت هستند و پرونده های دعاوی خانواده قبل از ثبت در محاکم خانواده در این مراکز بررسی می شوند، اما متاسفانه این پرونده ها در مراحل بحران طلاق وارد این مراکز می شوند که با این وجود 5/14 درصد موجب سازش شده اند.
وی افزود: باید در ابتدای ورود به زندگی سطح بینش و آگاهی زوجین را بالا برد تا مشکلات اساسی به وجود نیاید و یا در صورت بروز بتوان آن را حل و فصل کرد، در این مرحله کارهای مختلفی انجام شده مانند برگزاری 10 دوره آموزشی پیش از ازدواج که هنوز در حال برگزاری است، یکی دیگر از این کارها طرح «مسیر سبز زندگی» است که سردفتران در این بخش می توانند تأثیرگذار باشند.
رحمانیان اظهار کرد: طرح «مسیر سبز زندگی» طرحی ابتکاری است که توسط اداره پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی این معاونت و با همکاری 20 مرکز مشاوره ایجاد شده و می تواند با آموزشهایی که سردفتران درخصوص مسائل تهدید کننده زندگی مشترک به زوجین می دهند خیلی مؤثر عمل کنند.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس گفت: بر اساس این طرح هر زوج بعد از ازدواج با دریافت یارانه برگ می توانند تا 6 ماه بعد از ازدواج به یکی از 20 مرکز مشاوره برگزیده مراجعه کرده و خدمات مشاوره ای رایگان دریافت کنند.
این مقام قضایی با تأکید بر فعالیت دلسوزانه سردفتران در راستای کاهش آسیب های اجتماعی گفت: سردفتری ازدواج و طلاق تنها یک شغل نیست بلکه آنها باید با نگاه دلسوزانه و متعهدانه عمل کنند و با زوجین در زمان مشکل و طلاق مانند فرزندان خود رفتار کنند و در حل مشکلات زوجین قدم بردارند و ما به جای دیدگاه شغلی از سردفتران انتظار دیدگاه دلسوزانه داریم.
رحمانیان با بیان اینکه بیشتر سردفتران فارس دارای تحصیلات عالیه هستند، تأکید کرد: سردفتران سعی کنند با توضیح اصول زندگی و ازدواج در صورت بروز مشکل از انحلال خانواده جلوگیری کنند وی تصریح کرد: ما از سردفتران توقع و انتظار فراشغلی داریم و در دوره های پیش از ازدواج و در زمان طلاق مباحث را با دقت توضیح دهند و اگر تمام دستگاه ها نقش خود را به عنوان بخشی از این پازل  به درستی ایفا کنند می توانیم از انحلال خانواده ها جلوگیری کنیم.
در ادامه جلسه مهدی اقبال، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس با بیان اینکه با توجه به جمعیت زیاد سردفتران استان فارس کمترین تخلفات را در کشور داشتیم گفت: در سال 96 و هفت ماه اول سال 97 فقط پنج نفر از سردفتران دچار تخلفات آیین نامه ای شدند .
وی افزود: یکی از دلایل موفقیت کانون بزرگ سردفتران  به عنوان یک جامعه عمومی، تحصیلات عالیه و سطح بالای دانش آنها است، چرا که هر چه توان علمی بالاتر باشد آمار تخلفات نیز کاهش می یابد، این شغل نیازمند دانش حقوقی است و سردفتران باید تمام احکام صادر شده از مراجع قضایی را اجرا و رعایت حقوق مدنی افراد را مدنظر داشته باشند.
اقبال با اشاره به حذف دفتر ثبت طلاق به صورت سنتی در استان یزد، تصریح کرد: این طرح به صورت پایلوت در استان یزد اجرا شده و به زودی به دیگر استان ها تسری می یابد و پس از آن دفاتر ثبت طلاق از حالت سنتی به صورت الکترونیکی تبدیل می شوند.
در ادامه جلسه سبحانی نیا، دادستان ویژه روحانیت استان فارس نیز با بیان اینکه هر طلبه طبق ایده حضرت امام(ره) باید کار طلبگی را در هر جایگاهی که قرار دارد انجام دهد، گفت: اگر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و کاهش ثبت و آمار طلاق برای شما سردفتران سبب کاهش درآمد شود اما برکات آن به زندگی شما می رسد.
وی با اشاره به قانون حمایت خانواده، بیان کرد: در این قانون علاوه بر قوانین مدون مربوط به زوجین قوانینی نیز برای سردفتران بیان شده که عدم رعایت آن به معنای معاونت در جرم است بنابراین سردفتران باید در اجرای صیغه طلاق دقت کنند.
سبحانی نیا تصریح کرد: در مقدار مهریه دقت فرمایید، برخی از مهریه ها با توجه به شرایط و توانایی افراد مشخص است که قصد پرداخت ندارد بنابراین باید کار طلبگی انجام داده و آنها را نصیحت کنید.
وی با اشاره به امتیازات الکترونیکی شدن روند ثبت، عنوان کرد: الکترونیکی شدن روند ثبت علاوه بر سرعت بخشیدن به امور سبب جلوگیری از وقوع برخی از جرائم مانند ثبت با مدارک جعلی و همچنین رعایت  حیثیت مشاعل شرعی و قانونی شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز