اهمیت توجه به نشانه های مشکوک سرطان

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۷:۴۵:۲۶
کد خبر: ۸۱۹۲۷۶
اهمیت توجه به نشانه های مشکوک سرطان
مسوول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: سالانه هزاران مورد ابتلاء به سرطان در ایران و میلیون ها مورد در جهان رخ می دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، در مراحل اولیه و محدود، درمان آن آسان تر و امکان کنترل و بهبود کامل بسیار زیاد است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «نگار میرزاد» افزود: در حال حاضر به طور کلی تعداد افرادی که از سرطان فوت می کنند، نسبت به سه دهه پیش کاهش یافته است، نیمی از افرادی که امروزه با تشخیص سرطان تحت درمان هستند، پنج سال زنده می مانند و بیش از ۴۰ درصد بعد از ۱۰ سال هنوز زندگی می کنند.
وی ادامه داد: متوسط میزان بقای ۱۰ساله برای سرطان، دو برابر ۳۰ سال گذشته شده است، مهم ترین دلیل بهبود در بقای بیماران، علاوه بر درمان های موثرتری که پیدا شده است، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام است، حتی برای افرادی که بقای کلی سرطان در آنها ضعیف است، شانس زنده ماندن در زمان تشخیص زودتر، بیشتر است.
دکتر میرزاد تاکید کرد: دو جزء اصلی در برنامه تشخیص زودرس سرطان شامل آموزش و ترویج تشخیص زودرس و انجام غربالگری است، معنای تشخیص زودهنگام این است که نشانه های هشداردهنده سرطان را بدانیم تا اگر این نشانه ها را در خود پیدا کردیم، به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنیم، اما معنی غربالگری این است که در افرادی که هیچ علامت هشداردهنده ای برای سرطان ندارند، به دلیل شرایط جنسی مانند سرطان سینه یا سنی مانند افراد بالای ۵۰ سال، اقدامات تشخیصی را انجام دهیم.
این مسوول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر اضافه کرد: طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت، از ۴۰ درصد سرطان ها می توان پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش های تشخیصی و درمانی و مراجعه به موقع و اینکه زودهنگام تشخیص داده شوند، درمان پذیرترند.
وی یادآور شد: شاید اگر بدانیم دست کم نیمی از سرطان ها با درمان مناسب علاج می شوند، زودتر به نشانه های مشکوک خود توجه کنیم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز