یاد روز سعدی فرصت تبیین اندیشه های استاد سخن

۱۳۹۸/۰۱/۳۱ - ۱۳:۰۸:۲۵
کد خبر: ۸۳۶۳۵۶
یاد روز سعدی فرصت تبیین اندیشه های استاد سخن
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، به مناسبت فرارسیدن روز سعدی این آیین ادبی را فرصتی برای تبیین اندیشه های استاد سخن دانست و گفت: سعدی نه یک فرد و شخص حقیقی، بلکه به جایگاه معرفتی تمام ایرانیان در طول این چند قرن اخیر بدل شده است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اظهارداشت: اول اردیبهشت ماه بر اساس اسناد معتبر برگرفته از آثار شیخ اجل سعدی شیرازی زاد روز تولد شاعر شیرین سخن سعدی شیرازی نام گرفته و این روز فرصتی است تا فرهنگوران و صاحبان اندیشه به تبیین افکار و اندیشه های شاعر گرانمایه ایران زمین بپردازند و هر سال در آیین های ویژه که از سوی مجامع فرهنگی برگزار می گردد یاد و نام این شاعر بلند آوازه ایران زمین گرامی داشته خواهد شد.
صابر سهرابی ابراز داشت: هر سال نام سعدی را در اول اردیبهشت ماه زنده می کنیم و شهروندان محله سعدی نیز در کنار فرهیختگان علم و ادب و فرهنگ، از قدیم سعدی را دوست می دارند و نصایحش همیشه به گوش جان همه ما دارای ارزش و اعتباری خاص در ادبیات و تربیت داشته و دارد و واقعیت این است که کلام و طراوت اشعار سعدی و همچنین دوراندیشی و حکمت حکایتهای این شاعر بلند آوازه ایران زمین آنقدر متعالی است که هر کسی بدون هیچ چون و چرایی مسحور کلام موزون و متعادل سعدی می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گفت: روح متعادل سعدی شیرازی موجب گردیده که به شیرینی سخن این شاعر شهیر افزوده شود و هر کس در همان ابتدا که نیم نگاهی به گلستان و بوستان سعدی می اندازد خود را فریفته شعر او می بیند و شیرینی کلام استاد سخن بر دلش می نشیند و از این رو امیدواریم برگزاری یاد روز سعدی نیز بر ذهن خسته شهروند امروزی تلنگر یزند و او را به خویشتن دعوت نماید؛ اگر چه خواندن شعر و کلام سعدی ممکن است موجب فرح روحیه و انبساط خاطر نیز گردد و مردمان سیل زده محله سعدی را کمی تسکین و آرامش دهد.
سهرابی بیان داشت: زبان، ادب و کلام پارسی قرن ها در گلستان و بوستان سعدی، گذر می کردند و مردمان را به سوی دانش و روشنگری رهنمون می ساختند و هنوز کسانی هستند که دانش و معرفت و سوادشان را مرهون همان گلستان و بوستان سعدیند و سعدی نه یک فرد و شخص حقیقی که به جایگاه معرفتی تمام ایرانیان در طول این چند قرن اخیر بدل شده است. سعدی یک فرد نیست، یک قرن نیست، یک ملت نیست؛ سعدی یک تاریخ است، یک ادبیات است، یک مکتب است، و امروز همه ایران زمین از لر و کرد و ترک و بلوچ و پارسی گرفته تا تاجیک و پشتون و اردو و آذر و ترکمن و ... همه مرهون سعدی هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در پایان با اشاره به اینکه ستاد برگزاری بزرگداشت یادروز سعدی، متشکل از استانداری فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، شهرداری شیراز، صدا و سیمای مرکز فارس، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، آموزش و پرورش استان فارس و مرکز سعدی شناسی است، اظهار داشت: این روزها که مردم سعدی نشین، گرفتار سیلاب مهیب بهاری شدند، و خانه و کاشانه شان بر آب و و گل نشست، بر همه ماست که دین خود را به سعدی، ادا کنیم و بار دیگر سعدی و سعدی نشینان را حامی شویم؛ که سعدی علیه الرحمه فرمود: سیلاب قضا نسترد از دفتر ایام / اینها که بر خاطر سعدی بنویسی.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز