حال دیوار های شهر لامرد خوب است اما تو باور نکن

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۱۴:۳۸:۴۰
کد خبر: ۸۹۹۲۵۱
این روزها آنقدر شلوغی اقتصادی بر زندگی مردم رخنه کرده است که برخی از معضلات اجتماعی چون آلودگی های بصری شهری برایشان رنگ ‌باخته است بطوریکه اسارت شهرها و‌ کلانشهرها در بند رختی از جنس رنگ و لعاب اشتباهی، چشم شان را نمیزند در شهر لامرد حال دیوار ها خوب است اما تو باور نکن.
مسئول هنرهای تجسمی شهرستان لامرد در گفت‌وگو با خبرنگار برنا از لامرد، با بیان اینکه رنگ روح و فضای بصری شهرها جسم یک شهر است، با ابراز نگرانی از نادیده گرفتن این امر میگوید: وقتی روح اشتباهی را در قالب جسمی قرار دهد علاوه بر اینکه جسم حقانیت خود را به درستی القا نمیکند روح نیز به شایستگی جلو داده نمیشود و این حکایت شهرمااست که با رنگ و لعاب اشتباهی پیکره آن را زخمی کرده اند.
سلمان هاشم پور وجود آلودگی های بصری چون زباله ها و بالارفتن غلظت آلاینده ها از عوامل کم رنگ جلوه دادن آلودگی ها و معضلات شهری به ظاهر کوچک، چون دیوار نویسی های سطح شهر ها میداند و عنوان میکند: وقتی اسمی از آلودگی های شهری به میان می آید ناخودآگاه در ذهنمان خوان کلمات و تصاویر کلیشه ای مانند زباله و آلودگی هوا پهن میشود و آلودگی مهم تری چون دیوارنویسی ها نادیده گرفته می شود.
این مقام مسئول با اشاره به دیوار نویسی های شهری به عنوان ظلم عیان به حقوق شهروندی و یک آلودگی مهم بصری در سطح شهر لامرد خاطرنشان میکند: بر اساس ماده ۹۲ قانون شهرداری، نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر ممنوع است مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات مشخص کرده است اما عده کمی از مردم ما آشنا به حقوق فردی خود در اجتماع هستند و بی توجه به این آلودگی بصری به زندگی روزمره خود ادامه میدهند.
لامرد فارس
هاشم پور با بیان اینکه نوشته ها و رنگ های به کار رفته در دیوار نویسی های تبلیغاتی کارخانجات، سازمان‌ها، شرکت ها، مهدهای کودک، شهربازی‌ها، تاکسی تلفنی ها، مبلمان سازی ها و ... علاوه بر تأثیر بر روحیه، روان، احساسات و تمامی عناصر زندگی انسان، میهمان ناخوانده دیوارهای لامرد هستند اظهار داشت: مطالعات نشان می دهند که ضربان قلب بعضی از انسان ها با نگاه کردن به رنگ قرمز بالا می رود و باعث تزریق آدرنالین در خون آن ها می شود، تاثیر رنگ های گرم مثل قرمز، زرد، نارنجی می تواند باعث گرمی، مهمان نوازی و خشم روی ناخود آگاه انسان شود، این در حالی است که رنگ های سرد مثل سبز، آبی و بنفش به آرامش بخشیدن، رمز آلود کردن فضا و گاهی افسردگی منجرب می شود.
مسئول انجمن هنرهای تجسمی لامرد با نیم نگاهی به بند 23 ماده 3 دستورالعمل تبلیغات شهری یا محیطی مبنی عدم تبلیغ و دیوارنویسی روی تأسیسات، دیوارها، ابنیه و ساختمان‌های اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیردولتی در سطح شهرها با ابراز گله مندی ادامه میدهد: آنچه مرا به عنوان یک هنرمند در تنگا قرار میدهد بازار داغ دیوارنویسی ها و عدم نظارت نهادهای مسئول چون شهرداری و شورای اسلامی شهر لامرد است.
وی افزود: با وجود اینکه شهر لامرد دارای بیلبورد تبلیغاتی است اما فضای تبلیغاتی در لامرد خوب تعریف و تعیین نشده و کماکان در این بخش پیمانکاری وجود ندارند؛ همچنین آن چیزی که به عنوان تابلو اعلانات در سطح شهر وجود دارد مربوط به چند سال گذشته است که این جواب‌گو نیاز بازار تبلیغات نیست.
این هنرمند فرهیخه لامردی در پایان با ابراز تأسف از کوتاهی دست هنرمندان در زیبایی بصری شهر لامرد و دست درازی سود جویان اظهار میکند: کماکان دیوارنویسی های غیرمجاز آه از نهاد مردم بویژه هنرمندان را بلند کرده است؛ گویی تاریخ قانون منع دیوارنویسی در لامرد به سر رسیده است چراکه در خیابان های همجوار متولی شهر، قانون شهروندی نقض میشود‌.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز