آنچه باید در مورد بیماری تبخال بدانیم

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۱۰:۵۸:۰۲
کد خبر: ۹۲۴۹۱۲
آنچه باید در مورد بیماری تبخال بدانیم
تبخال یک بیماری ویروسی است که در اثر ویروسی به نام «هرپس سیمپلکس» ایجاد می شود. در این بیماری موضع درگیر به صورت ملتهب همراه با مجموعه ای از ‌تاول ‌های ریز نمایان می ‌شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، ویروس عامل بیماری تبخال در صورت، ناحیه تناسلی هر دو جنس، مغز و چشم دیده می شود. برای بیماری تبخال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود، تا پایان عمر همراه شخص می ماند.
علائم تبخال:
پیدایش تاول‌ های بسیار کوچک و دردناک اغلب در اطراف دهان از علائم این بیماری است. این تاول ‌ها گروهی ظاهر می شوند و در اطراف هر کدام یک حلقه قرمز وجود دارد. داخل این تاول ‌ها مایع وجود دارد. اما پس از مدتی تاول ها خشک و ناپدید می شوند. اگر چشم نیز دچار عفونت شود، علائمی چون درد و قرمزی چشم، حساسیت به نور و اشک ریزی و احساس این که در چشم چیزی وجود دارد، بروز می کند. بهبود خود به خودی در عرض چند روز تا یک هفته و گاهی بیشتر اتفاق می افتد. عود مجدد تبخال امری معمول است. ویروس تبخال برای تمام عمر در بدن باقی می ماند اما اغلب در حالت خفته قرار دارد.
راه انتقال ویروس تبخال:
ویروس از راه ترشح تاول ‌ها به سرعت گسترش می ‌یابد. بیشترین امکان آلودگی از زمان پیدایش تاول‌ ها تا زمانی که کامل خشک و اطراف آن پوسته پوسته شود ادامه دارد.
علت های ایجاد تبخال:
اگر ابتلا به بیماری تبخال یک بار پیش آید، ویروس در سلول‌ های عصبی پوست به طور نهفته باقی مانده و به واسطه یک سری عوامل از قبیل تب، قاعدگی، استرس، گرما، ضربه، ضعف سیستم ایمنی، استفاده از بعضی از داروهای خاص و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب فعال می ‌شود. ویروس هرپس اغلب پیش از ایجاد عفونت فعال، تا ماه ها یا سال ها در آنجا باقی می ماند ویروس با تماس فرد به فرد یا تماس با ترشحات بزاقی، چشمی، ادرار یا مدفوع انتقال می یابد. تاول ها و زخم های تب خال تا زمانی که بهبود نیافته باشند مسری هستند، چه در موقع نخستین بروز تبخال و چه در بروز مجدد آن.
پیشگیری از تبخال:
براى پیشگیرى از بروز تبخال و جلوگیری از انتقال آن به سایر افراد بهتر است از روبوسی و تماس پوستى با افراد مبتلا به تبخال خوددارى کرد. همچنین از وسایل مشترک استفاده نکرد و مرتب دست ها را شست و شو داد. افرادی که تبخال دارند از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و تماس با چشم ها باید خودداری کنند.
راه‌ های درمان تبخال:
- نوشیدن مایعات خنک یا جویدن بستنی یخی برای کاهش ناراحتی
- قرار دادن یک تکه یخ حدود یک ساعت روی محل، تا ۲۴ساعت اول پس ظاهر شدن ضایعات پوستی، انجام این کار ممکن است باعث تسریع بهبودی شود.
- ماساژ ندادن چشم دچار عفونت هرپسی
- پرهیز از دستکاری کردن ضایعات و خود درمانی چشم دچار عفونت با ویروس هرپس
- انتخاب مسواکی نو برای شستشوی دندان ها و دور انداختن آن بعد از بهبودی
- افزایش مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین و خودداری از مصرف شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله
- تمدد اعصاب، دور کردن افکار منفی، کاهش فشار عصبی، استرس و انجام تمرین های ورزشی.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز