رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز:

جشنواره عکاسی باغشهر، گامی برای حراست از باغ‌های قصردشت

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۸:۱۲:۵۱
کد خبر: ۹۴۱۰۲۷
جشنواره عکاسی باغشهر، گامی برای حراست از باغ‌های قصردشت
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: جشنواره عکاسی باغشهر با معرفی ظرفیت‌های گردشگری طبیعی شیراز، زمینه حفظ و حراست از باغ‌های قصردشت شیراز را فراهم می‌کند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،  دکتر ابراهیم گشتاسبی‌راد در حاشیه برگزاری تور عکاسی از باغ‌های قصردشت و رونمایی از پوستر جشنواره عکس "باغشهر"، حفظ باغ‌های کلان‌شهر شیراز و انعکاس اهمیت وجودی آن‌ها را امری مهم خواند و بیان داشت: شیراز به واسطه وجود باغ‌ها در بین کلان‌شهر‌ها جایگاهی ویژه دارد.
معاون شهردار شیراز، این شهر را واجد همه ویژگی‌های منحصر به‌فردی دانست که در زندگی شهری امروز اهمیت دارد.
به گفته وی، برخورداری از بافت تاریخی، بهره‌مندی از فضای مدرن شهری و فضای طبیعی شهری که احساس زندگی در محیطی روستایی را القا می‌کند، شیراز را در بین دیگر کلان‌شهرها سرآمد کرده است.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تاکید کرد:برگزاری رویداد‌های فرهنگی و گردشگری همچون تور عکاسی، برای حفظ این ویژگی‌ها و نمایش دادن آن‌ها به شهروندان و گردشگران از وظایف این سازمان است.
دکتر گشتاسبی‌راد برگزاری نخستین جشنواره عکاسی باغشهر را گامی برای نشان‌دادن حساسیت مردم به حفظ باغ‌ها و میراث طبیعی شهر شیراز دانست و گفت: این جشنواره که به‌صورت فصلی برگزار خواهد شد، با هدف نشان‌دادن زیبایی‌های طبیعی شیراز و به‌ویژه باغ‌های قصردشت صورت می‌پذیرد.
هنر برای حفظ طبیعت
سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این آیین شیراز را یکی از باغ‌شهری‌ترین کلان‌شهر‌های ایران خواند و گفت: جشنواره عکاسی باغشهر، در صدد است از ظرفیت عکاسان خبری، گردشگران و شهروندان برای حفظ باغ‌های قصردشت بهره‌ گیرد. 
علی نیری با اشاره به اینکه شیراز تنها کلان‌شهری است که تاکنون به دلیل آلودگی تعطیل نشده است، برخورداری از هوای پاک را مرهون ریه‌های تنفسی این شهر و به‌ویژه مجموعه باغ‌های قصردشت دانست.
سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان داشت: در حوزه گردشگری طبیعت یا اکوتوریسم در شیراز ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد؛ چراکه باغ‌های این شهر از دیرباز الگویی از باغ‌های ایرانی بوده‌اند که کشور‌های دیگر نیز از آن‌ها اقتباس کرده‌اند، از سوی دیگر تجلی باغ‌ و گل و گیاه در اشعار شاعرانی همچون حافظ نیز بسیار دیده می‌شود و عناصر طبیعی طی قرون در شعر و ادبیات فارسی جریان یافته است.
 شیراز باعنوان شهر گل و بلبل شناخته می‌شود
وی از شیراز باعنوان شهری یاد کرد که هم در ذهن شهروندانش و هم در ذهن گردشگرانش باعنوان شهری طبیعی و با عنوان شهر گل و بلبل شناخته می‌شود.
نیری مجموعه باغ‌های قصردشت را از منظر گردشگری از بی‌نظیر‌ترین سایت‌های گردشگری داخل شهر دانست و ابراز داشت: زندگی طبیعی در دل زندگی مدرن شهری در شیراز جریان دارد که اگر  حفظ و معرفی نشود، جنبه‌های مختلف زندگی شهروندان را متاثر خواهد کرد و در نخستین گام هوای پاک شیراز را تهدید می‌کند.
این مقام مسئول برگزاری جشنواره عکاسی باغشهر را درراستای سیاست‌گذاری‌هایی همچون ایجاد شهر پیاده‌محور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این جشنواره به صورت فصلی برگزار خواهد شد و قرار است جلوه باغ‌های قصردشت را در بهار و تابستان، پاییز و زمستان به تصویر بکشد.
وی افزود: اهمیت این برنامه که با مشارکت حوزه استحفاظی باغ‌های قصردش برگزار شده است،‌ زمانی آشکار می‌شود که امکان ایجاد آرشیوی از باغشهر‌ شیراز را فراهم آورد و با عث شود باغ‌ها در گذر زمان کمتر دستخوش آسیب‌ شوند.
نیری مهلت ارسال آثار به این جشنواره را از اول دی ماه تا ۲۰ بهمن‌ماه اعلام کرد و گفت: آیین اختتامیه و اهدای جوایز این جشنواره ۱۵ اسفندماه سال جاری خواهد بود و آثار برگزیده به مدت یک ماه تا ۱۵ فروردین در نمایشگاهی واقع در گذر حافظیه و نیز در اردیبهشت ماه به مناسبت هفته شیراز برپا خواهد شد.
 پارک‌باغ ده‌هکتاری به فضای عمومی شهری شیراز افزوده می‌شود
رییس اداره حوزه استحفاظى باغات قصردشت نیز با حضور در جمع خبرنگاران از ایجاد ۱۰ هکتار پارک باغ یکپارچه برای شهروندان خبر داد و عنوان کرد: ضلع شمالی این فضای سبز عمومی مشرف به خیابان شهید رادفر است و تاکنون ۹ هکتار آن تملک شده است.
وی اعلام کرد: شهرداری تاکنون حدود ۲۶۷ هکتار باغ تملک کرده است و در عمل حدود ۵۰۰ هکتار باغ را فریز کرده‌ و شهرداری با توجه به مالکیت مشاعی، امکان هرگونه دخل و تصرف را از بین برده است.
رییس اداره حوزه استحفاظى باغات قصردشت خاطرنشان کرد: آبیاری باغ‌های قصردشت هم‌اکنون به وسیله ۱۱ قنات فعال صورت می‌گیرد؛ در حالیکه در گذشته این قنات‌ها حدود ۳۶۰ رشته بوده که ۷۰درصد آن‌ها از بین رفته است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز