مدیرعامل آلومینیوم جنوب:

لامرد؛ بهترین نقطه برای احداث کارخانه آلومینیوم / بدون برجام امکان شروع فعالیت اجرایی پروژه وجود نداشت/ دوست داریم نیروهای رفته، برگردند

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۲۰:۴۲:۵۸
کد خبر: ۹۴۱۷۲۴
لامرد؛ بهترین نقطه برای احداث کارخانه آلومینیوم / بدون برجام امکان شروع فعالیت اجرایی پروژه وجود نداشت/ دوست داریم نیروهای رفته، برگردند
مدیرعامل آلومینیوم جنوب با بیان اینکه مشکلات ناشی از فروش نفت عامل احداث کارخانه آلومینیوم جنوب بوده است از چرایی احداث این کارخانه در شهرستان لامِرد فارس پرده برداشت و گفت: ما به دنبال منطقه ای بودیم که به دریا نزدیک باشد چون هم مواد اولیه و هم موادی که می خواهیم تولید و صادرات کنیم از راه دریاست علاوه بر این به دلایل امنیتی و با بررسی هایی که انجام شد رسیدیم به اینکه بهترین نقطه شهرستان لامرد است.
به گزارش خبرنگار برنا از لامرد، شهریار طاهرپور در نشست خبری خود، اجرایی شدن فعالیت اجرایی فعالیت های نهایی آلومینیوم جنوب را از برکات برجام قلمداد کرد و اظهار داشت: قرار بود کار کارخانه 41 ماهه یعنی در اردیبهشت 98 به اتمام برسد اما یه چند ماهی به علت حجم ابعاد کار و‌ گرفتاری های تحریم به تأخیر افتاد علاوه بر آن، این پروژه از معدود پروژه هایی است که تأخیر آن کم است؛ همچنین این مهم را نمی توان نادیده گرفت که اگر در آن تعامل و همکاری نبود نمی شد این پروژه به سرانجام برسد.
این مقام مسئول، آلومینیوم جنوب را یکی از پروژه های عظیم کشور خواند و تصریح کرد: حدود 1 میلیارد و 200 میلیون دلار برای آن سرمایه گذاری شده است؛ ما سعی می کنیم با الگو برداری از دیگر پروژه های آلومینیوم سازی کشور اشتباهات آنها را در آلومینیوم جنوب اصلاح کنیم.
وی استارت پروژه را با 4 دیگ و در مجموع کلی شماره دیگ های موجود را 258 عدد اعلام کرد و بیان داشت: این پروژه از پروژه های روز دنیاست که ۴۲۰ کیلو آمپر برق مصرف می کند؛ علاوه بر این کنترل آلایندگی این پروژه هنوز راه نیفتاده است که حتما راه می افتد.
او اضافه کرد: استاندارد های زیست محیطی آلومینیوم جنوب فوق العاده است چراکه استاندارد برای ذرات معلق کارخانه هایی که در شهر ها واقع هستند ۱۵۰ میلی گرم و کارخانه های خارج از محدوده ی شهرها ۳۰۰ میلی گرم آلایندگی است اما چیزی که ما اینجا داریم ۶ میلی گرم بر متر مربع است.
طاهرپور با اشاره به اقدامات این کارخانه در راستای احیای فضای سبز خاطرنشان کرد: ما داریم در اینجا یک فضای سبز (نخلستان) ایجاد می کنیم که نزدیک به ۳۰ هکتار است و به نوبه خود از بزرگترین نخلستان های جنوب خواهد بود.
مدیر عامل آلومینیوم جنوب از اشتغال 1500 نیرو پس از راه اندازی کارخانه خبر داد و عنوان کرد: ۵۲۰ مگابایت برق مورد نیاز کارخانه است که ۲۰۰ مگابایت آن از طریق خط عسلویه_لامرد تأمین شده است به همین دلیل ما می توانیم ۸۶ دیگ مان را فعال کنیم و بقیه آن که ۳۲۰ مگابایت هست از خط عسلویه_فسا تأمین می شود؛ اگر در ظرف ۴ ماه آینده این مقدار تأمین شود ما می توانیم تمام دیگ هایمان را فعال کنیم چرا که همه سلول های احیاء ما نصب هستند.
وی در پایان با ابراز خرسندی از راه اندازی کارخانه آلومینا در پارسیان اظهار داشت: ما کماکان درحال پیگیری بحث مواد اولیه کارخانه هستیم که امیدواریم بتوانیم کارخانه آن را احداث کنیم، یک کارخانه 1 میلیون تنی از آلومینا از قبل پیگیری شده که در پارسیان زده شود؛ خوشبختانه بوکسیت که ماده اولیه آلومینیوم هست حوالی بوشهر یافت شده که این به نوبه خود می تواند باعث تسهیل روند پروژه 1 میلیون تنی آلومینا شود.
IMG-20191225-WA0018
با چند شرکت بزرگ مذاکره کردیم
در ادامه این نشست که به جلسه پرسش و پاسخ ختم شد مدیرعامل آلومینیوم جنوب در پاسخ به این پرسش که «با توجه به شرایط تحریم و اینکه صنایع پایین دستی هنوز اضافه نشده است برنامه فروش شمش آلومینیوم تولیدی چیست؟» گفت: با توجه به شناختی که از بازار آلومینیوم و تقاضای آن وجود دارد میتوانیم آلومینیوم خود را به فروش برسانیم؛ با چند شرکت بزرگ مذاکره کردیم، آنها حاضراند همینجا کارخانه خود را تاسیس کنند و سالی 150 هزار تن از ما خریداری کنند؛ با این تفاسیر 150 هزار تن از شمش های تولیدی ما فروخته شده است 150 هزار تن دیگر است که مشکل خاصی نیست و بتوانیم صادر کنیم. 
طاهرپور در خصوص نظارت شرکتهای دولتی و ایجاد زیرساخت جهت سنجش آلودگی بیان کرد: دستگاه های نظارتی جهت اندازه گیری آلودگی های زیست محیطی تا زمانی که دود از دودکش کارخانه خارج نشده حضور نخواهند یافت.
وی همچنین در خصوص «راهکار افزایش سرمایه گذاری» عنوان کرد: سرمایه کنونی ما 1060 میلیارد تومان است که تا 2400 میلیارد تومان شرکت سرمایه گذاری مصوب شده است که افزایش پیدا کند زمانی که به سقف برسد امکان افزایش و تزریق سرمایه مجدد وجود دارد؛ بیشترین گیر ما بحث سازمان خصوصی سازی است.
مردم باید در جریان کارها قرار بگیرند
طاهرپور در خصوص مباحث و کارهای فرهنگی_اجتماعی آلومینیوم جنوب نیز گفت: ما بایست رفتاری داشته باشیم که مردم ما را جز خودشان بدانند نه اینکه کنار بگیریم؛ باید کاری کنیم که مردم در جریان کارهای ما قرار بگیرند علاوه بر این هر بنگاه اقتصادی یک مسئولیت اجتماعی دارد ما نیز آن را پذیرفته ایم و در این راستا برنامه‌هایی نیز مد نظر داریم.
برای تامین مواد اولیه مشکل چندانی نیست
وی همچنین در تشریح برنامه های آلومینیوم در راستای پایداری زیر ساخت ها اظهار کرد: خوشبختانه منطقه ویژه اقتصادی مشکل آب ما را حل کرده و نهایتا تا 15 روز دیگر به ما تحویل می دهند، در مورد برق هم اکنون 200 مگابایت را داریم 320 مگابایت دیگر نیز طی 4 ماه آینده به پروژه افزوده می شود؛ در مورد مواد اولیه در سال 600 هزار تن آلومینیوم نیاز داریم که در تأمین آن مشکل چندانی نیست.
طاهرپور به ارتباط و تعامل این شرکت با منطقه اقتصادی اشاره کرد و گفت: منابع مالی آلومینیوم جنوب فاینانس شده و تصمیماتی مبنی بر صرف سرمایه ها در لامرد و خرید از مراکز این شهر اتخاذ شده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: در صنایع پایین دستی هم اکنون با 3 شرکت وارد مذاکره شده‌ایم که پس از انجام کارهای نهایی اینجا مستقر شده و کار خود را آغاز خواهند کرد، تأمین 150 هزار تن شمش آلومینیوم برای سایر صنایع و غیره نشان از تعامل بین آلومینیوم جنوب و صنایع انرژی بر است؛  علاوه براین امیدوار هستیم تا آخر سال کارخانه افتتاح شود اما تاریخ دقیق اش دست ما نیست و باید ببینیم برنامه رئیس جمهور چگونه است.
تمام تلاش خود را برای سهامدار شدن مردم به کار می بندیم
مدیر عامل آلومینیوم جنوب با ابراز خرسندی از پذیرش صنایع پایین دستی، در خصوص «چگونگی استقرار صنایع کوچک و پایین دستی» بیان کرد: علاقه‌مندیم شرکت‌های سهامی عام بزرگ اینجا تاسیس شود تا همه مردم در آن سهیم باشند و بتوانند با سرمایه کمتر حضور پیدا کنند و تعداد بیشتری سهامدار شوند ما نیز در این زمینه تمام تلاش خود را برای کمک خواهیم کرد.
وی با اشاره به دغدغه خبرنگاران در خصوص عدم تأسیس اسکله اقتصادی برای کارخانه آلومینیوم جنوب در پارسیان و چگونگی دسترسی به صنایع در منطقه و انتقال آن، عنوان کرد: 150 هزار تومان با صنایع پایین دستی هماهنگ شده است و مذاب در همین منطقه به عهده آنها گذاشته خواهد شد ما نمی خواهیم وارد بازار کشور شویم زیرا با آلومینیوم المهدی و اراک تقاضای کشور را تامین می کنند، بیشتر بحث ما بحث صادرات است که امید است که این بندر احداث شود و قسمتی از آن در اختیار ما بگذارند.
بدون برجام امکان شروع فعالیت اجرایی پروژه وجود نداشت

مدیرعامل آلومینیوم جنوب در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری برنا مبنی بر احتمال تاثیر مشکلات پیش آمده در برجام به دنبال خروج آمریکا از این معاهده قانونی و بین المللی بر تعویق راه اندازی این کارخانه اذعان کرد: اگر برجام نبود امکان اینکه فعالیت اجرایی پروژه شروع شود وجود نداشت؛ خرداد 94 که برجام امضا شد ۶ ماه بعد از آن توانستیم فعالیت اجرای آن را آغاز کنیم که این از برکات برجام است، بخاطر مشکلات و تحریم ها این پروژه عقب افتاده اما عقب افتادن آن انصافاً مشکل آفرین نیست اگر شرایط تحریم هم نبود ممکن بود چنین تاخیری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: میوه برجام رسیده است و ما آن را می بینیم؛ اگر برجام نبود اعتبارات شروع نمی شد و ما اکنون هیچ چیزی نداشتیم. در ایران تحریم های داخلی کمتر از خارجی نیست تحریم های داخلی مثل قوانین مقررات دستورالعمل ها و غیره آنقدر مشکل آفرین می شود که می تواند برای همچین پروژه های دست و پا گیر باشد لذا حضور وزرا در رفع چنین مشکلاتی موثر است.
دوست داریم نیروهای رفته، برگردند

طاهرپور در خصوص سرانجام متحصنین و اخراج شدگان آلومینیوم جنوب نیز با بیان اینکه این رخداد دردناک بوده است، تصریح کرد: نیروها باید مسئولیت پذیر باشند لذا کسی که ناگهانی کار را رها کند و نیاید مطمئناً اینجا فاجعه می شود اینجاست که نشان می دهد مسئولیت پذیری در آلومینیوم پیش از هر چیزی است؛ آنها دو سال اینجا بودند آموزش دیدند دوست داریم برگردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه آنها اخراج نشده اند افزود: ما می‌خواهیم استارت کار را بزنیم و ناگهان می‌بینیم نیروهایی که می خواهیم با آنها استارت بزنیم دیگر نیستند کاش سوال می کردید با وجود نبودن آنها ما چگونه اینجا را راه‌اندازی کردیم ما می خواستیم آلومینیوم ترکیبی باشد از نیروهای جوان و باتجربه و نیروهای جوان در کنار آن با تجربه ها؛ علاوه بر این آنها اخراج نشده اند بلکه گفته ایم یک ماه را به مرخصی بروند، یک خورده خودشان فکر کنند، ما نیز به دنبال حل مشکلات آنها مثل مسکن پرسنل هستیم اما آنها بدانند اکنون وقت این کار نبود، البته ناگفته نماند که اگر ادامه دار باشد منجر به اخراجشان هم می شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز