تلاش برای نجات جان مادر باردار پُرخطر در منطقه کوهستانی و صَعبُ العبور «بهشت گمشده»

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۱۳:۰۶:۳۴
کد خبر: ۹۴۷۰۷۷
تلاش برای نجات جان مادر باردار پُرخطر در منطقه کوهستانی و صَعبُ العبور «بهشت گمشده»
نجات جان مادر باردار پُرخطر در منطقه کوهستانی و صَعبُ العبور «بهشت گمشده» با تلاش متخصصان انجام شد.
به  گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهارداشت: پس از تماس تلفنی شبانه یکی از اهالی روستای «جیدرزاد» در منطقه کوهستانی کامفیروز، در خصوص نامساعد بودن وضعیت سلامت مادر باردار با سن حاملگی دوازده هفته در بارداری چهارم، خونریزی شدید به دنبال سقط ناقص و بی حالی، به سرعت نشست گروهی تیم نجات جان مادر باردار به صورت همزمان در حوزه معاونت بهداشت و شبکه بهداشت و درمان شهرستان کامفیروز تشکیل و پیگیری های موردنیاز انجام شد.
این مقام مسوول در دانشگاه ادامه داد: با توجه به صَعبُ العبور بودن مسیر محل سکونت مادر، نبود امکان تردد خودرو و مسدود بودن مسیر کوهپایه به دلیل بارش برف، طی پیگیری های پی در پی و با وجود حساسیت ویژه تیم سلامت، با همکاری یکی از اهالی روستا، نسبت به انتقال مادر به پایین کوه به وسیله حیوان چهارپا اقدام شد که مدت زمان انتقال بیمار با توجه به سختی مسیر و شرایط جوی نامطلوب، بیش از یک ساعت به طول انجامید.
او اضافه کرد: طبق هماهنگی های انجام شده، تیمی متشکل از پرستار، مامای مرکز بهداشت و درمان، مسوول واحد سلامت خانواده و جمعیت، کارشناس سلامت مادران و رییس شبکه بهداشت و درمان با همراه داشتن تجهیزات ضروری، پیش از رسیدن مادر باردار در محل حضور یافتند.
معاون بهداشت دانشگاه افزود: با هدف اطلاع و آمادگی کادر بیمارستان شهید مطهری شهرستان مرودشت برای پذیرش مادر باردار و اقدامات ضروری در مرکز درمانی، از سوی مسوول سلامت خانواده و جمعیت شهرستان مرودشت هماهنگی لازم انجام شد.
دکتر همتی با اشاره به اینکه به محض رسیدن مادر باردار به محل استقرار تیم بهداشتی، اقدامات موردنیاز برای گَرم کردن مادر باردار، معاینه های اولیه، کنترل نشانه های حیاتی و تزریق سرم انجام شد، عنوان کرد: انتقال فوری مادر باردار از سوی تیم اورژانس به بیمارستان شهید مطهری شهرستان مرودشت انجام شد و پس از انجام اقدامات درمانی به موقع از سوی تیم درمانی آن بیمارستان، مادر باردار از خطر مرگ حتمی نجات یافت.
وی ادامه داد: مطالعه و بررسی تاریخچه مادران باردار فوت شده نشان می دهد که برخی از مرگ ها به دنبال تاخیر در شناسایی مادران باردار پُرخطر و در نتیجه تاخیر در اقدام به موقع و یا ارجاع بوده است.
 دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: تشخیص زودهنگام عوامل خطر در مادران باردار، شناسایی بانوان در معرض خطر و ارائه مراقبت های ویژه با مشارکت و همکاری تیم سلامت و در صورت لزوم اعزام مادران به سطوح خدمات تخصصی و فوق تخصصی، امری واضح و ضروری و از اهداف اصلی برنامه های مراقبت های دوران بارداری است که می تواند منجر به نجات جان مادر و نوزاد شود.
وی افزود: با برنامه ریزی، آموزش های مستمر و افزایش حساسیت تیم سلامت مادران در حوزه بهداشت و درمان، این مهم در حال انجام است، با اقدامات به موقع از جمله مراقبت ویژه، ارجاع به سطوح تخصصی، استفاده از تیم پزشکی مرتبط، انجام اقدامات پاراکلینیکی ضروری و اسکان مادران باردار پُرخطر ساکن در مناطق دورافتاده و صَعبُ العبور در مجاورت بیمارستان ها، در موارد بسیاری شاهد نجات جان مادران پُرخطر و نوزاد بوده ایم.
دکتر همتی گزارش داد: 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز