مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده شهرستان کازرون

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۷:۱۴:۲۹
کد خبر: ۹۵۰۱۰۷
مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده شهرستان کازرون
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون از مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده شهرستان خبرداد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس ، محمد جواد جوکاری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون اظهار کرد: « با توجه به نفوذ رطوبت به پی مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده ، اقدامات حفاظتی شامل خاک برداری در مجاورت بیرونی دیواره ها، مرمت پی سنگی با سنگ و ملات سیمان، اجرای بلوکاژ در کانال حفر شده و بتن شیب بندی به ضخامت ۱۰ سانتی متر با نظارت کارشناس حفاظت و مرمت پایگاه پژوهشی میراث جهانی بیشاپور و با همکاری اداره میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی شهرستان کازرون انجام شد. »
محمد جواد جوکاری با اشاره به ویژگی‌های این مسجد تاریخی گفت : « سقف این بنا با مصالح چوب و گل پخته و دیواره‌ها از سنگ و گچ ساخته شده است. »
او ادامه داد: « بر روی پشت بام، تعدادی طاق هلالی شکل در دو ردیف موازی قرارگرفته که پوشش آن بیشتر از نی است و بعد با ملاط گل روی آن را کاهگل و اندود کرده‌ اند و سقف جناغی شکل مسجد بر روی ستون‌ های قطور گچی قرار گرفته است. »
جوکاری اضافه کرد : « بودجه مرمت این بنای تاریخی توسط هیات امنا مسجد و اهالی تامین شده است.»
مسئول  اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون بیان کرد : « این بنا در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۲۵۲ در فهرست آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده است. »
گفتنی است جره و بالاده یکی از بخش های شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز