هشدارهای تجویز و مصرف بی رویه داروها

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۲۰:۰۵:۴۲
کد خبر: ۹۶۲۴۱۸
هشدارهای تجویز و مصرف بی رویه داروها
بعضی داروها هنگامی که فاسد می شوند، یکسری مواد سمی از خود ترشح می کنند که برای بدن بسیار خطرناک است و به این خاطر، بررسی کردن تاریخ انقضای دارو (EXP) بسیار ضروری است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، ناظر دارویی بیمارستان با توجه به اهمیت تاریخ مصرف داروها، تاکید کرد: باید هنگام مصرف داروها، تاریخ انقضای آنها بررسی شود؛ که این تاریخ ها در قرص ها، کپسول ها، ساشه ها و شیاف ها بر روی آنها، در پمادها و کرم های تیوپی در انتهای آن و در شربت ها روی درب شیشه های شربت یا روی اتیکت شربت به صورت واژه «EXP»، ماه و سال انقضای دارو به تاریخ قمری یا میلادی ثبت شده است.
دکتر«مریم اسفندیاری» در خصوص نشانه های برخی بیماری ها افزود: نشانه های برخی بیماری ها بسیار شبیه به هم است و ممکن است یک «آنژین باکتریایی» را به علت این که نشانه هایی مانند سرماخوردگی ویروسی دارد، اشتباه بگیریم و آغاز به خوددرمانی کرده و یک بیماری ساده به علت عدم درمان درست و منطقی، مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورد؛ پس برای شناسایی نوع بیماری، باید به پزشک مراجعه شود.
او با بیان اینکه پزشک در هنگام تجویز دارو، از مصرف داروهای دیگر که به دلیل وجود بیماری دیگری در بدنمان مصرف می کنیم، پرسش هایی می پرسد، توصیه کرد: دانستن این مطلب بسیار مهم است، زیرا به عنوان نمونه یک بیمار فاویسمی با خوردن خودسرانه یک آنتی بیوتیک که برای او مضر است، سبب مرگ خود می شود و یا نوزاد با مصرف آنتی بیوتیکی غلط، به سندرمی دچار می شود که تا آخر عمر، گریبانگیر او خواهد بود.
دکتر اسفندیاری ادامه داد: مادر بارداری با خوردن یک آنتی بیوتیک اشتباه، موجب از کارافتادن کامل کلیه های خود می شود، از این رو، مراجعه به پزشک با در نظر گرفتن تمامی شرایط جسمانی بیمار، پزشک داروی مناسب او را تجویز می کند.
این ناظر دارویی با اشاره به اعتبار و نقش مهم داروها در ارائه خدمات بهداشتی، گفت: به دلیل گرانی اغلب داروها، درصد بسیاری از هزینه های مراقبت های بهداشتی را به خود اختصاص داده، بنابراین تجویز منطقی و مصرف بهینه آنها ضروری است.
او همچنین درباره استفاده غیرمنطقی از داروها اضافه کرد: اتلاف منابع، افزایش هزینه تحمیلی به بیمار و بروز واکنش های جانبی به داروها، از موارد مصرف غیرمنطقی دارو است.
دکتر اسفندیاری ضرورت تزریق های منطقی در موارد یاد شده را زمانی دانست که برای دستیابی به اهدافی مانند آغاز اثر سریعتر و قوی تر در موارد اورژانسی، میانبر زدن دستگاه گوارش در افرادی که قادر به بلعیدن نبوده و دچار عوارض گوارشی شدید می شوند، درمان بیماران بیهوشی یا افرادی که همکاری نمی کنند و همچنین درمان با داروهایی که فقط به شکل تزریقی موثرند و دستیابی به تأثیر موضعی مانند تجویز داخل مفصل باشد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز