در آستانه بازگشایی سالن‌های سینمایی؛

می‌خواهیم همه‌چیز را باهم امتحان کنیم!/ خانواده‌‌هایی که کنار یکدیگر زندگی می‌کنند می توانند در سالن سینما هم کنار هم بنشینند!

۱۳۹۹/۰۳/۳۰ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۶۳۷
می‌خواهیم همه‌چیز را باهم امتحان کنیم!/ خانواده‌‌هایی که کنار یکدیگر زندگی می‌کنند می توانند در سالن سینما هم کنار هم بنشینند!
موضوع بازگشایی سینماها و چگونگی تعامل سینماداران، تهیه‌کنندگان، سازمان سینمایی پس از تعطیلی چهار ماهه، مدتی است بدل به بحث جدی محافل سینمایی شده است. در همین راستا سراغ مدیران پردیس سینمایی رفته‌ایم و نظرشان را درمورد شروع به کار دوباره سالن‌‌های سینمایی با استفاده از ظرفیت نیمه و رعایت دیگر بندهای بهداشتی پروتکل وزارت بهداشت و درمان، جویا شده‌‌ایم که در ادامه می‌خوانید...

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، هاشم میرزاخانی، مدیر پردیس ملت و مدیرعامل موسسه تصویر شهر و هادی منبتی که پیش‌تر سابقه مدیریت پردیس ملت و موسسه تصویر شهر را عهده‌‌دار بوده در کنار حمیدرضا ناجیان، در این مورد گفت‌وگو کرده‌اند.

میرزاخانی: فرصت‌‌های خوبی چون اکران عید فطر را از دست دادیم/ می‌خواهیم همه‌چیز را باهم امتحان کنیم

هاشم میرزاخانی، مدیرعامل موسسه تصویر شهر و مدیر پردیس سینمایی ملت، معتقد است ما تجربه‌ای از درک درست این موقعیت نداریم و می‌خواهیم همه‌چیز را باهم و برای بار اول امتحان کنیم: از یک طرف نحوه فروش بلیت و از طرف دیگر چینش تماشاگران در سالن سینما که هر کدام نیاز به آزمون و خطا دارد.

هاشم میرزاخانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درباره بازگشایی سینماها پس از تعطیلی چهار ماهه از اول تابستان گفت: «بازگشایی سینما پس از چهار ماه، آن هم در شرایطی که فضاهای فرهنگی تعطیل بوده‌اند، اتفاق خیلی خوبی‌ست. البته این شرایط سخت، گریبان تمام کسب و کارها را گرفته است و باید دست به دست هم بدهیم و از این بحران عبور کنیم. همانطور که وزارت بهداشت با تلاش موفق شده تا حدودی بر این بیماری فائق آید و با رعایت اصول بهداشتی فضا برای حضور در اماکن عمومی نسبتا فراهم شود.»

میرزاخانی درمورد تازه بودن شرایط و بی‌تجربگی تصمیم‌گیرندگان با توجه موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم گفت: «موضوعی که وجود دارد، تازگی شرایط است. متاسفانه ما تجربه‌ای از درک درست این موقعیت نداریم و می‌خواهیم همه‌چیز را باهم و برای بار اول امتحان کنیم: از یک طرف نحوه فروش بلیت و از طرف دیگر چینش تماشاگران در سالن سینما که هر کدام نیاز به آزمون و خطا دارد.»

مدیر پردیس سینمایی ملت معتقد است: «شورای صنفی نمایش باید در نحوه چیدمان فیلم‌هایی که قرار است روی پرده بیایند، دقت لازم را داشته باشد تا سینماها حداقل با شرایط ضریب اشغال 50 درصد به فروش نسبتا قابل قبولی دست یایند و مردم به سینماها بیایند و فیلم‌ها را تماشا کنند.»

او همچنین درمورد جدا نشستن تماشاگران در سالن‌های سینمایی و فروش بلیت براساس همین فرمول گفت: «به نظرم خانواده‌‌هایی که کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، در سالن سینما هم کنار هم می‌نشینند و از نظر اجرایی این موضوع شدنی نیست. این افراد در خودروهای‌شان هم کنار یکدیگر می‌نشینند. باز هم باید منتظر بازگشایی سینما ماند و دید چه برخوردی پیش می‌آید و اصلا کسی برای تماشای فیلم به سالن سینما می‌آید.»

میرزاخانی بااشاره به بی‌میلی تهیه‌کنندگان نسبت به اکران فیلم‌شان در شرایط فعلی گفت: «فکر می‌کنم باید بهترین فیلم‌های آماده نمایش راهی پرده سینماها در اکران عمومی بشوند هرچند بسیاری از تهیه‌کننده‌ها نگران لطمه خوردن به فروش فیلم‌شان هستند و از نفروختن احتمالی فیلم‌شان و اکران عمومی ضعیف واهمه دارند. باز هم تکرار می‌کنم شرایط تازه است و همه‌چیز غیرشفاف پس تا اکران عمومی و بازگشایی سینماها نمی‌توان چیزی را با قطعیت اعلام کرد.

او شانس استقبال مردم از سینما را در روزهای کرونازده کمرنگ دانست و گفت: «ما فرصت‌‌های خوبی چون اکران عید فطر را از دست دادیم؛ موقعیتی که می‌شد استقبال از سینما و آثار سینمایی را محک زد اما با این وجود به استقبال مردم خوشبین نیستم و فکر می‌کنم با توجه به ظرفیت 50 درصدی سالن‌های سینما هم با استقبال چشم‌گیری مواجه نخواهیم بود مگر اینکه فیلمی خاص را با تکثر سئانس به نمایش درآوریم؛ والا سالن‌‌های بزرگ راه‌گشا نیست و می‌توان با بالا بردن تعداد سئانس‌ها استقبال را افزایش داد.»

هاشم میرزاخانی در آخر به تمهیداتی که برای رعایت اصول بهداشتی در پردیس سینمایی ملت اندیشیده شده هم گفت: «به ما اعلام شده که ماسک و مایع ضدعفونی را به سینماها می‌دهند و نیازی به تهیه آنها توسط سینماداران نیست اما هنوز درمورد نحوه عملی شدن این تصمیم صحبتی نشده است. ما در پردیس ملت در حال آماده‌سازی امکانات تب‌سنجی، تونل ضدعفونی و سیستم تهویه مناسب هستیم و تلاش می‌کنیم شرایط به گونه‌ای باشد که مردم با خیال راحت به سالن‌ها بیایند و فیلم تماشا کنند. هدف‌مان دلگرمی مردم برای تماشای فیلم در محیطی سالم است.»

هادی منبتی: هیچ‌کس نمی‌خواهد اولین تجربه اکران پس از بازگشایی سینما باشد

هادی منبتی که پیش‌تر مدیریت پردیس سینمایی ملت و البته ریاست موسسه سینمایی «تصویر شهر» را تجربه کرده با خوشبینی نسبت به بازگشایی سینماها گفت: پیش‌بینی من با توجه به وضعیت موجود استقبال نسبتا گرم از سالن‌‌های سینماست و معتقدم مردم برای تماشای فیلم به سینماها خواهند آمد.

هادی منبتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درمورد بازگشایی سینما در وضعیت کرونازده امروز گفت: «این بلایی‌ست که بر سر دنیا نازل شده و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و بخشی از جهان کرونایی است. باید با این مصبیت کنار آمد و زندگی را در این شرایط ادامه داد. در همین راستا، سینما هم باید مانند دیگر مشاغل تولیدی و خدماتی که راه افتاده‌اند و به کسب و کارشان مشغول شده‌اند، به چرخه اقتصادی بازگردد و با رعایت مسائل بهداشتی طبق پروتکل اعلام شده و براساس استفاده از ظرفیت 50 درصدی خود میزبان طرفداران سینما بشود.»

منبتی درمورد آئین‌نامه اعلام شده در راستایی بازگشایی سینماها گفت: «در این اوضاع و احوال آشفته سینما می‌تواند فرصتی برای مردم ایجاد کند تا در کنار خانواده و دوستان به تماشای فیلم بنشینند. هرچند فروش یکی در میان بلیت برای حضور در سینما توسط سامانه سیازمان سینمایی انجام خواهد شد اما فکر نمی‌کنم بتوان در سینما این قانون را عملی کرد و از مردم خواست تا دور از هم با فاصله بنشینند. البته راه دیگری هم باقی نیست باید سینما را به هر ترتیبی که هست، دوباره باز کرد.»

مدیر سابق پردیس سینمایی ملت با اشاره به اکران آنلاین آثار روز سینمای ایران و فروش ناموفق این مدیوم وبا توجه به قاچاق گسترده محصولات سینمایی، گفت: «از آنجایی که تجربه سینما آنلاین هم نتوانست آنچنان که باید به کمک سینما بیاید و با وجود استقبال نسبی نتواست جای سینما را بگیرد. بسیاری از تهیه‌کنندگان میلی به نمایش فیلم‌شان در این مدیون ندارند و راغب به حضور در سینما آنلاین نیستند، باید سینماها کار خود را از سر بگیرند.»

منبتی در مورد وضعیت اقتصادی پردیس‌های سینمایی هم گفت: «در شرایط فعلی اکثر سینماها ورشکسته هستند و پردیس‌های سینمایی با این ظرفیت، پرسنل و هزینه‌‌های روزانه به سختی در حال ادامه حیات هستند و مشخص نیست چه اتفاقی در انتظارشان باشد.»

او در مورد بی‌علاقگی بعضی از تهیه‌کنندگان به نمایش فیلم‌شان در سالن‌های سینمایی در شرایط کنونی و هشدار محرومیت از اکران که به آن‌ها داده شده است هم گفت: «بعید می‌‌دانم هیچ تهیه‌کننده‌‌ای بخواهد فیلمش را نگه دارد به سینما ندهد؛ موضوعی که وجود دارد، اولین بودن است یعنی کسی نمی‌خواهد اولین تجربه اکران پس از بازگشایی باشد و همه منتظرند ببینند چه اتفاقی رخ می‌دهد و استقبال از آثار چطور خواهد بود سپس فیلمشان را راهی پرده سینما خواهند کرد.»

او در آخر به موضوع استقبال مردم از سینماها پس از بازگشایی پرداخت و افزود: «به توجه به اینکه این ویروس قرار است فعلا با ما بماند و به قول معروف: بادی می‌آید و شاخه‌ای می‌لرزد، پس پیش‌بینی من با توجه به وضعیت موجود استقبال نسبتا گرم از سالن‌‌های سینماست و معتقدم مردم برای تماشای فیلم به سینماها خواهند آمد.»

حمیدرضا ناجیان: «خروج» نمی‌تواند مردم را به سینما بکشاند/ مگر نماوا و فیلیمو کپی‌رایت را رعایت می‌کنند؟

حمید ناجیان در مورد آئین‌نامه بازگشایی سینماها و موارد ابلاغی به سینماداران گفت که بزرگ‌ترین مشکل ما ترتیب نشستن یکی در میان مردم روی صندلی‌هاست و نمی‌‌دانم چطور باید خانواده‌‌‌هایی که باهم به سالن می‌آیند را از هم جدا کرد و بین‌شان فاصله گذاشت؟

حمید ناجیان، مدیر روابط عمومی سینما ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درباره مواردی که به سینماداران ابلاغ شده تا پس از بازگشایی رعایت کنند و اکثرا هم مربوط به مسائل بهداشتی است، گفت: «در جلسه تاکید زیادی به ضدعفونی سالن‌‌ها و صندلی‌ها شده و خواسته شده مواد بهداشتی مثل ژل الکی به فوور وجود داشته باشد و همچنین کارمندان از ماسک استفاده کنند و مواردی از این دست که در هر مکان عمومی باید رعایت شود.»

ناجیان درمورد نقدهایی که به آئین‌نامه ابلاغی به سینماها وارد است، گفت: «بزرگ‌ترین مشکل ما ترتیب نشستن یکی در میان مردم روی صندلی‌هاست و نمی‌‌دانم چطور باید خانواده‌‌‌هایی که باهم به سالن می‌آیند را از هم جدا کرد و بین‌شان فاصله گذاشت. رعایت این موضوع کار سختی است. هنوز تا بازگشایی سینماها زمان باقی است و باید ببینیم در نهایت چه تصمیمی گرفته می‌شود اما فکر می‌کنم بهترین راه‌کار در اختیار داشتن فروش بلیت و چینش تماشاگر توسط سینما است.»

او در ادامه گفت: «فروش بلیت سینماها باید با توجه به استفاده از ظرفیت 50 درصدی در اختیار سینمادار باشد و همانطور که تمام کسب و کارها شروع به فعالیت کرده‌اند و خودشان تصمیم‌گیرنده هستند، سینماها هم با رعایت پروتکل قانونی کارشان را آغاز کنند. تاکید می‌:نم باید همه‌چیز در اختیار سینما باشد و با رعایت قانون 50 درصد بلیت‌فروشی توسط سینما انجام شود.»

ناجیان در ادامه همین موضوع و البته با اشاره به اکران فیلم‌‌های خارجی افزود: «فکر می‌کنم بازگشایی سینماها باید اولویت اصلی باشد و همه کمک کنند تا سینماها و تئاتر دوباره شروع به کار کنند و بیش از این اهالی سینما و تئاتر لطمه نبینند. برای این کار حتی می‌شود به نمایش فیلم‌‌های خارجی هم فکر کرد و آثار روز سینمای جهارن را روی پرده و با کیفیت بالا نمایش داد تا مردم به سالن‌‌ها بیایند.»

مدیر روابط عمومی سینما ایران درمورد قانون کپی‌رایت برای نمایش فیلم‌های روز سینمای دنیا گفت: «مگر سایت‌های نماوا و فیلیمو قانون کپی‌رایت را رعایت می‌کنند که حالا بخواهیم این فیلم‌ها را به صورت قانونی در سینماها نمایش بدهیم؟ فیلم‌هایی مثل «1917» برای مردم جذابیت دارد و آنها را به سالن می‌کشاند.»

او درباره بی‌میلی تهیه‌کنندگان به نمایش فیلم‌شان در شرایط کنونی گفت: «تهیه‌کنندگان از شکست فیلم‌شان می‌ترسند و نمی‌خواهند اولین کسانی باشند که فیلم‌هاشان اکران می‌شود و از شکست اقتصادی آن واهمه دارند اما موضوع اصلی دست به دست هم دادن و باز کردن مجدد سینماهاست.»

حمید ناجیان درمورد کمک‌های دولتی در روزهای تعطیلی سینماها هم گفت: «از آنجایی که نمی‌توان روی کمک‌های دولتی حساب کرد مجبوریم خودمان دست به کار شویم. در روزهای تعطیلی سینماها به ما اعلام شد در ازای هر پرده سینما وامی 10 میلیونی داده می‌شود که با سود برگردانده خواهد شد! این موضوع مانند یک جوک است. از طرفی بیمه بیکاری افرادی که به واسطه بیماری کرونا لطمه دیده‌اند برای یک ماه مبلغی نزدیک به 700 هزار تومان بوده است! چطور می‌توان با این مبالغ جلوی ضرر و زیان را گرفت؟»

او با اشاره به اکران احتمالی فیلم «خروج» که پیش‌تر به صورت آنلاین اکران شده بود هم گفت: «نمایش فیلم‌هایی چون «خروج» نمی‌تواند کمکی به استقبال بیشتر مردم بکند چرا که این فیلم اگر فیلم بفروشی بود اصلا اکران آنلاین نمی‌شد و منتظر باز شدن سینماها می‌ماند اما سازندگان می‌دانستند این فیلم مخاطب‌پسند نیست و آن را آنلاین نمایش دادند. البته نسخه قاچاق فیلم هم منتشر شد و کسی برای تماشای آن به سینما نخواهد آمد./5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز