درباره آن سه نفر که سران قوا شدند

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۱:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۵۹۶
درباره آن سه نفر که سران قوا شدند
دکتر دارابی استاد دانشگاه در یادداشتی به اهمیت هماهنگی میان سه قوه و پرهیز از ایجاد اختلاف در اداره امور پرداخته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ؛دکتر علی دارابی استاد دانشگاه و از پیشکسوتان حوزه روابط ارتباطات در یادداشتی به اهمیت مسئله وحدت در اداره امور کشور و پرهیز از ایجاد اختلاف به ویژه در سطح سران قوا پرداخت است.

وی در این یادداشت ابتدا به خاطره‌ای از مرحوم کیومرث صابری فومنی (گل آقا) اشاره و خاطرنشان کرده است: او در جایی، داستانی راجع به دوران صفویه نقل کرد که طی آن یکی از نزدیکان شاه عباس دچار عارضه‌ای شد و هر کس که پایش به آن ماجرا باز می‌شد، قصد داشت به نحوی رد خودش را پاک کند ولی سرانجام مجبور به اعتراف شدند و در نهایت هم مشخص شد آن فرد نمرده و زنده است؛ این داستان شبیه حال و روز مملکت ماست؛ مرحوم گل‌آقا می‌گفت در این کشور برای پیش رفتن خیلی از کارها و رفع مشکلات، کمی فشار و پیگیری نیاز است وگرنه دولت و مجلس و قوه قضاییه، تلاش دارند که مشکلات را حل کنند.

دکتر دارابی در ادامه تصریح کرده است: غرض از ذکر این قصه آن بود که وقتی یک مشکل بدون بررسی ابعاد آن، به دیگری واگذار شود و مسئله آنقدر ادامه یابد که همه درگیر آن شوند، می‌تواند، مسائل گسترده‌ای برای مردم و کشور به وجود بیاورد ولی اگر در هر مرحله‌ای موشکافانه و با دقت، کارها پیش روند، به پرونده‌های کلانی مثل پرونده اکبر طبری یا بانک سامان و موسسات مالی و اعتباری دیگر و پدیده شاندیز برنمی‌خوریم.

این استاد علوم ارتباطات در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به حضور کنونی سه نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری سال 1396 در جایگاه سران سه قوه نوشته است: اینجا باید به این ضرب المثل فارسی بیاندیشیم که می‌گویند: چو دخلت نیست، خرج آهسته‌تر کن»؛ در سال‌های اخیر بدون تامین اعتبار در بخش‌های مختلف و پیش از برنامه‌ریزی اصولی، قول‌هایی به مردم داده شده که تحقق آنها نشدنی بوده و در بلندمدت باعث بدبینی آنها به حاکمیت شده است. اتفاقی تلخ که می‌توان با سعه‌ی صدر مدیریتی، دوری از شوآف (خودنمایی) و هیاهوی بیهوده، بررسی همه‌جانبه موضوعات، شناخت کلانِ مسائل و همکاری با سایر قوا، آنها را حل و فصل کرد. 

وی در ادامه خاطرنشان کرده است: کشور در این برهه بیش از هر زمان دیگری به آرامش و صبر نیاز دارد. از این جهت تحلیل‌های ضدونقیض از طرف هواداران پیشین علیه یکدیگر می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. دوران انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ تمام شده و اکنون زمان کمک کردن به دولت برای حل و فصل مشکلات حاصل از کرونا و سقوط ارزش ریال است. زمان همراهی کردن با قوه قضائیه برای پیش‌بُرد برنامه پنج ساله و تغییرات گسترده و ساختاری در قوه قضائیه است که در چهارسال آینده می بایست به آنها دست یابد تا مردم طعم عدالت را بچشند که به فرموده رهبر معظم انقلاب «ما در مورد عدالت اجتماعی عقبیم». همینطور دوران همراهی با مجلس است که بتواند قانون‌گذاری مبتنی بر اخلاق و سرمایه اجتماعی را به‌سامان کند و یک مجلس قوی را به مردم معرفی نماید.

دکتر دارابی در خاتمه نوشتار خود آورده است: به عنوان یک معلم دانشگاه و کسی که عمر خود را در انقلاب و صف جهاد سازندگی و بعدها در بخش های مختلف نظام صرف کرده‌ام، توصیه برادرانه‌ام این است که کاری نکنیم یا حرفی نزنیم که چندسال بعد از آن برایمان گران تمام شود. برخی رفتارها و حرف‌ها در دوره های گذشته انتخابات (خصوصا ریاست جمهوری) باعث ایجاد کدورت‌هایی شده که شاید نتوان به سادگی از آنها عبور کرد. باید چنان حرف زد و چنان عمل کرد که اگر ۵۰ سال بعد حرف‌هایمان را جلویمان گذاشتند، شرمنده خدا، خود و مردم نشویم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز